Firma Chery, to największy chiński eksporter samochodów osobowych. W Europie – w tym w Polsce – można kupić jego produkty pod markami Omoda i Jaecoo. Chińczycy mają ambitne plany dotyczące podboju naszego rynku i w tym roku widzą się nawet w sprzedażowym Top 10. Wygląda jednak na to, że koncern planuje jeszcze więcej działań nad Wisłą. Jak podaje Interia, z jej informacji wynika, że Chery „we własnej osobie”, czyli pod tą właśnie marką, otworzy przedstawicielstwo w Polsce. Ma to być pierwszy tego typu oddział w całej Unii Europejskiej.
– Polska to dynamicznie rozwijający się rynek o ogromnym potencjale, który w ostatnich latach wyróżnia się stabilnym wzrostem gospodarczym. Samochody marki Chery, zarówno pod względem różnorodności modeli, jak i dostępnych rodzajów napędów, doskonale odpowiadają na potrzeby polskich kierowców, oferując nowe możliwości wyboru i wzbogacając ofertę na rynku – mówi w rozmowie z Interią prezes Chery International, Eric Zheng.
Podobne informacje wcześniej podawał dziennik.pl. – Polska będzie pierwszym krajem w regionie UE, w którym Grupa Chery wprowadzi na rynek swoje produkty pod marką Chery. Staramy się, aby sprzedaż rozpoczęła się w drugiej połowie 2025 roku – powiedział dziennik.pl Hong Binbao, menadżer marki Chery.
W grudniu model Chery Tiggo 7 uzyskał certyfikat WVTA, czyli homologację (Technical harmonisation in the EU) umożliwiającą rozpoczęcie sprzedaży na terenie Wspólnoty. Teraz wygląda na to, że europejska droga marki Chery rozpocznie się w Polsce.
Chery – oferta
Jak może prezentować się wybór modeli w naszym kraju? Jak na razie, nie mówimy o samochodach elektrycznych. „Podczas gdy Omoda & Jaecoo koncentrują się na autach stylowych, marka Chery zaspokoi potrzeby na rodzinne i przystępne cenowo samochody” – wskazał Hong Binbao cytowany przez dziennik.pl
„Ofensywa” marki Chery ma rozpocząć się od modeli z serii Tiggo. To Tiggo 4 (miejski crossover), Tiggo 7 (crossover segmentu C), Tiggo 8 (również) i Tiggo 9 (SUV segmentu D). Pojawią się najprawdopodobniej również sedany – Arizzo 6 i Arizzo 8. To samochody z silnikami spalinowymi, a Tiggo 8 może otrzymać także wersję hybrydową plug-in. To połączenie silnika benzynowego 1.5 T-GDI i jednostki elektrycznej. Zasięg w trybie EV to 75 km, a łączny zasięg na obydwu paliwach sięga 1000 km.
Chery i elektromobilność
Jeśli chodzi o modele EV, jak na razie Chery nie ma takich planów dotyczących Europy. Nie oznacza to jednak, że ten wielki koncern nie zajmuje się elektromobilnością. Oferuje samochód Omoda E5. Ten model wielkości np. Kii Niro ma 4,42 m długości i 2,63 m rozstawu osi. Moc to 204 KM, a moment obrotowy – 340 Nm. Napęd wędruje na przednie koła, a przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 7,6 s. Zasięg: 402 km (WLTP), pojemność akumulatora: 65 kWh (61 kWh netto).
Omoda E5 kosztuje co najmniej 169 000 zł. Konkuruje m.in. z Kią EV3, a także ze Skodą Elroq czy Hyundaiem Kona Electric. Chery z pewnością będzie rozwijać portfolio aut EV, nie tylko pod tą marką. Czekamy na to, czy marce uda się osiągnąć ambitne cele dotyczące sprzedaży w naszym kraju.
MA