Norwegia to światowy lider w obszarze emobilnej transformacji. W ubiegłym roku zarejestrowano tam ponad 100 000 nowych aut elektrycznych, a ten rok zapowiada się na podobnym poziomie. Udział w rynku wśród nowych rejestracji aut z napędem elektrycznym oscyluje obecnie na poziomie 80%.
Trwa transportowa rewolucja
W momencie kiedy kraje UE wdrażają emobilną rewolucję, warto zwrócić uwagę na wnioski Norwegów. Zwłaszcza, że w myśl unijnego rozporządzenia już 2035 r. wejdzie w życie zakaz sprzedaży nowych aut napędzanych benzyną lub ropą.
Norweska Rada Informacji o Ruchu Drogowym (OFV) przedstawiła raport „2000-2022: Samochód osobowy i zmieniająca się flota”. Tamtejsi parlamentarzyści oraz przedstawiciele branży zostali zaproszeni do dyskusji na temat najważniejszych zmian, zarówno dotyczących samego rynku samochodów osobowych, jak i tego, w jaki sposób wdrażana polityka samochodowa i podatkowa pomogła ukształtować dzisiejszą flotę samochodową i jakie są tego konsekwencje.
Szerszy, cięższy i zwiększona moc silnika
– Nowy samochód z 2000 r. nie może być porównywany do nowego samochodu w 2022 roku. Zmiany obejmują wszystko, od typów samochodów, masy, długości, mocy, a także układów napędowych i wyposażenia dotyczącego bezpieczeństwa – powiedział dyrektor OFV Øyvind Solberg Thorsen, przedstawiając raport.
Zwrócił uwagę, że zarówno sprzedaż nowych samochodów, jak i flota samochodowa stale się zmieniają. W tym okresie samochody osobowe stały się dłuższe, szersze, cięższe i zyskały większą moc silnika. Ale skład floty samochodowej i sprzedaż nowych samochodów to coś więcej niż podstawowy układ napędowy, tj. benzyna, olej napędowy i energia elektryczna.
Ważne podatki, cło oraz moda
– Samochody osobowe na rynku norweskim są często mieszanką produkowanych typów samochodów, a jednocześnie odzwierciedlają aktualne przepisy podatkowe i celne oraz popyt. Sprzedaż samochodów mówi też wiele o rozwoju gospodarczym i finansach ludzi – stwierdził Solberg Thorsen.
Norweska flota samochodowa powiększyła się o ok. milion samochodów w nieco ponad 20 lat. W tym czasie liczba ludności w kraju również wzrosła o ok. 1 mln mieszkańców, do ponad 5,4 mln (dane na I kwartał 2022 r.).
550 000 elektryków na drogach
W tym okresie udział samochodów elektrycznych wzrósł z około zera procent do prawie 20 % w 2022 r. i obecnie stanowi prawie 550 000 aut z ok. 2,8 mln samochodów osobowych. Ponadto po tamtejszych drogach jeździ nieco ponad 1,1 miliona samochodów z silnikiem diesla i nieco ponad 815 000 samochodów benzynowych.
W 2022 r. w Norwegii pojawiło się 125 632 nowych samochodów osobowych. Udział w rejestracjach samochodów z silnikami diesla wynosi 3,4 proc., a benzynowych 2,9 proc. Osiem na dziesięć nowych samochodów to samochody elektryczne..
Raport pokazuje między jak zmieniał się sposób dystrybucji aut z różnymi napędami, ich rozwój i emisje CO2 w poszczególnych jednostkach napędowych. Przedstawia też rozwój taboru w podziale na napędy pojazdów, zmiany własności według napędów i udziału w taborze.