Nowa mobilność w wydaniu skandynawskim

Norweski rynek BEV szokuje. Tesla ustanowiła rekord – ponad 6,2 tys. sprzedanych aut w listopadzie!

Tesla odpowiadała w minionym miesiącu za jedną trzecią rejestracji aut osobowych w Norwegii
Źródło zdjęcia: EPL

Listopad 2025 roku przejdzie do historii norweskiej motoryzacji. Rejestracje nowych aut poszybowały o ponad 70 procent, a rynek niemal w całości należy do „elektryków”. W tym wyścigu bezkonkurencyjna jest Tesla, która sama odpowiada za jedną trzecią sprzedaży. Amerykański gigant nie tylko zdominował miesiąc, ale już pobił swój własny roczny rekord.

  • Norwegia nie przestaje zadziwiać
  • Rejestracje nowych aut poszybowały w listopadzie o ponad 70% względem listopada 2024
  • Rynek zdominowały niemal całkowicie (97,6% rejestracji) auta elektryczne
  • Tesla w Norwegii już pobiła swój rekord sprzedaży z 2023 roku

Norweski rynek -niemal 98 proc. bateryjnych rejestracji

Norweski rynek nowych samochodów zakończył przedostatni miesiąc roku z przytupem, odnotowując jeden z najlepszych wyników w historii. Według danych Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) w listopadzie zarejestrowano 19 899 nowych osobówek, co oznacza wzrost o 70,2 proc. w porównaniu z tym samym miesiącem ubiegłego roku. „Elektryki” stanowiły niemal wszystko – dokładnie 97,6 proc. rejestracji.

Rejestracje w Norwegii z podziałem na napędy:

Ta passa nie byłaby jednak możliwa bez jednego, kluczowego gracza. Amerykańska Tesla odpowiadała w minionym miesiącu za dokładnie jedną trzecią (31,2 proc.) wszystkich nowych rejestracji osobowych. To najsilniejszy miesiąc marki od lat.

Norwegowie weszli do salonów i odebrali 6215 nowych „T”. Dzięki temu gigant z wynikiem 28 606 aut od stycznia, pobił już swój własny roczny rekord z 2023 roku (26 641) oraz historyczny rekord Volkswagena z 2016 roku – wylicza OFV.

To historycznie mocny listopad. Udział samochodów elektrycznych jest rekordowo wysoki, a wiele marek odnotowuje znaczący wzrost. Niepewność związana z proponowaną zmianą podatku VAT od 2026 roku również przyczynia się do tego, że wielu przyspiesza zakup auta – skomentował Geir Inge Stokke, dyrektor zarządzający OFV.

Model Y i Model 3 nie do zatrzymania

Lista najlepiej sprzedających się modeli potwierdza dominację kalifornijskiego producenta. Na podium niepodzielnie królują: Model Y (3 648 rejestracji) oraz Tesla Model 3 (2 562 rejestracji). Za nimi uplasowały się kolejno: Volvo EX40, Volkswagen ID.4 oraz ID.7.

Analizując całą pierwszą dziesiątkę, widać też niegasnącą miłość Norwegów do SUV-ów – aż osiem z dziesięciu najlepszych modeli to auta z tej kategorii. Łącznie SUV-y stanowiły w listopadzie ponad sześć na dziesięć nowych rejestracji.

10 najlepiej sprzedających się modeli w Norwegii w listopadzie:

Choć w listopadowym Top 10 marek nie znaleźli się chińscy producenci (poza Volvo – przyp. red.), to według OFV marki takie jak BYD, MG czy XPeng odnotowują wyraźny wzrost wolumenowy w skali całego 2025 roku. Ich modele coraz mocniej zaznaczają swoją obecność w kluczowym segmencie SUV-ów klasy średniej.

10 najlepiej sprzedających się marek samochodów w Norwegii w listopadzie:

Wzrost jest szeroki, a konkurencja trudna. Wiele marek rośnie, a oferta modelowa w coraz większym stopniu odpowiada różnym potrzebom. W tym roku widzimy, że kilka marek jednocześnie zdobywa udziały w rynku, co pokazuje rynek o wysokiej aktywności i dużej różnorodności – dodał Stokke.

Zielona rewolucja dociera do segmentu vanów

Transformacja w kierunku elektromobilności wyraźnie przyspiesza także w segmencie lekkich pojazdów dostawczych. W listopadzie zarejestrowano 2 479 nowych vanów, co oznacza wzrost o 31,7 proc. r/r. Niemal co drugi nowy dostawczak (47,9 proc) miał napęd elektryczny, co stawia go tuż za dieslem (50,7%). W skali całego roku udział „elektryków” w tym segmencie wynosi 45%, podczas gdy rok temu w tym samym czasie było to 33 proc.

Liderem od początku roku jest Volkswagen ID. Buzz Cargo, który prowadził także w listopadzie (432 rejestracje). Na listach najchętniej wybieranych modeli pojawiają się też Toyota Proace City i Ford E-Transit Custom. Mimo dynamicznego wzrostu nowych rejestracji, elektryczne vany stanowią dziś tylko około 9 proc. całej floty dostawczej na norweskich drogach.

Rekordowy finisz 2025 roku coraz bardziej realny

Po jedenastu miesiącach 2025 roku łączne rejestracje nowych osobowych samochodów osobowych sięgnęły 144 362, co oznacza wzrost o 25,5 proc. w porównaniu z rokiem 2024. Udział aut elektrycznych od stycznia to 95,5 proc. Wynik ten już teraz przekracza dolną granicę rocznej prognozy OFV (140 000 – 150 000 aut). Eksperci spodziewają się, że po bardzo silnym listopadzie i wysokiej aktywności w grudniu, całoroczna sprzedaż znacznie przekroczy te oczekiwania.

 – 2025 rok zapowiada się jako jeden z najbardziej wyraźnych w nowoczesnej historii motoryzacji. Choć wzrost rynkowy w listopadzie jest napędzany groźbą podwyżki podatku VAT na samochody elektryczne, to podnoszące na duchu jest to, że także rynek vanów wykazuje teraz wyraźny ruch w kierunku napędu elektrycznego – podsumował Geir Inge Stokke.

OW

REKLAMA