Od początku stycznia do końca kwietnia w Norwegii najchętniej kupowano elektryczne SUV-y. Klienci stawiali na takie auta jak Tesla Model Y, Audi Q4 e-tron i Hyundai IONIQ 5 – samochody, które odpowiadają większości z nich zarówno pod względem osiągów, rozmiarów, jak i ceny.
W kwietniu zarejestrowano w Norwegii 9725 nowych samochodów osobowych. W tym 7207 to liczba nowych osobowych elektryków, co stanowi 74,1 proc. wśród wszystkich nowych rejestracji. Ponadto zarejestrowano 982 nowe hybrydy plug-in. Tym samym liczba zarejestrowanych nowych samochodów osobowych po raz pierwszy spadła w tym roku o 26,1 proc. w porównaniu z rokiem ubiegłym (we wszystkich typach napędów).
Elektryki wciąż na topie
Tym razem najchętniej wybieranym autem było Volvo XC40 (620 – większość to czysto elektryczne modele). Tuż za nim uplasowała się Skoda Enyaq (485), a na trzecim miejscu VW ID.4 (440). Kolejne miejsca zajęły BMW iX (348), Polestar 2 (332), Ford Mach- E (317), Audi e –tron (316), Toyota Yaris (304), Hyundai IONIQ 5 (294). Dziesiątkę zamyka Kia Niro (257).
Od początku roku zarejestrowano łącznie 42 067 nowych samochodów osobowych. Spośród nich aż 34 002 to samochody elektryczne – co daje udział aut elektrycznych na poziomie prawie 81 proc. W ubiegłym roku udział samochodów elektrycznych wyniósł nieco ponad 53 proc., więc kierunek, w jakim zmierza większość kupujących wydaje się jasny.
– Importerzy i dealerzy walczą o klientów, a nowe modele we flotach samochodowych robią duże wrażenie. W Norwegii nigdy nie mieliśmy do wyboru aż 54 marek samochodów. I choć 296 dostępnych modeli nie jest nowym rekordem, to możliwości jest wiele. Dotyczy to zarówno marek, modeli, jak i segmentów cenowych – mówi dyrektor Øyvind Solberg Thorsen z Rady Informacji o Ruchu Drogowym (OFV).
W Norwegii nadal zauważalna jest trudna sytuacja związana z dostawami nowych samochodów do oczekujących klientów. Jednak zdaniem OFV istnieją mocne przesłanki, by sądzić, że 2022 będzie również rokiem wysokiej sprzedaży nowych samochodów BEV. Natomiast spadek liczby rejestracji obecnie wynika z wojną w Ukrainie i nowe zachorowania na COVID w Chinach.
SUV-y zdominowały rynek
W pierwszych czterech miesiącach większość kupujących w Norwegii wybierało elektryczne SUV-y. Przede wszystkim w klasie średniej: Tesla Model Y, Audi Q4 e-tron i Hyundai IONIQ 5 – samochody, które odpowiadają większości klientów zarówno pod względem osiągów, rozmiarów, jak i ceny. Dużą popularnością cieszą się również duże SUV-y, takie jak nowe BMW iX, Ford Mustang Mach-E, Audi e-tron i Mercedes-Benz EQC.
Wszystkie wymienione samochody to samochody wyłącznie elektryczne, a z łącznej liczby 42 067 nowych samochodów osobowych zarejestrowanych po raz pierwszy w tym roku około 25 000 to w pełni elektryczne SUV-y w różnych rozmiarach i segmentach cenowych.
– Elektryczny SUV, najlepiej z napędem na cztery koła, to typ samochodu, który spełnia oczekiwania i potrzeby większości klientów – mówi Solberg Thorsen.
Używane z importu szybciej
Jeśli chodzi o tegoroczny import samochodów używanych to wzrósł on łącznie o 7,5 proc. Pod koniec kwietnia do Norwegii sprowadzono 5206 używanych samochodów. Spośród nich 4012 to samochody elektryczne, co daje wzrost udziału o 23,6 punktu procentowego w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku.
Spośród importowanych samochodów używanych, które przyjeżdżają do Norwegii i które mają zaledwie sześć miesięcy, prawie wszystkie są samochodami elektrycznymi. Marki i modele są takie same, jak te na listach życzeń wielu nowych nabywców samochodów.
– Popyt na rynku jest olbrzymi. Wielu kupujących samochody jest niecierpliwych, a importerzy nie mogą dostarczyć wystarczającej liczby nowych samochodów. Kiedy zniecierpliwienie rośnie, wydaje się, że wiele osób lubi wybierać prawie nowy używany samochód z importu, zamiast czekać pół roku lub dłużej na nowy – tłumaczy Solberg Thorsen.
Według Pera Gunnara Berga, dyrektora generalnego Ford Motor Norway sytuacja, w której nie dostarcza się wystarczająco szybko samochodów, jest wyzwaniem dla branży. Uważa jednak, że rok samochodowy 2022 będzie dobrym rokiem i przewiduje sprzedaż w tym roku około 160 000 nowych samochodów osobowych w Norwegii.
Źródło: na podstawie ofv.no