Przypomnijmy, że Northvolt obecny jest ze swoimi inwestycjami także w Polsce. W Gdańsku właśnie finiszuje budowa największej w Europie fabryki systemów bateryjnych i magazynów energii firmy.
Wyższa wydajność
– Na początku tego partnerstwa Northvolt i Scania uzgodniły ambitny harmonogram opracowania wysokowydajnego ogniwa akumulatorowego, które umożliwiłoby plany elektryfikacji transportu ciężkiego. Przejście przez rozległe fazy rozwoju i walidacji, a teraz dostarczanie ogniw z Northvolt Ett, które przekraczają nasze początkowe oczekiwania pod względem wydajności, jest ogromnym osiągnięciem dla wszystkich zaangażowanych – powiedział Peter Carlsson, dyrektor generalny i współzałożyciel Northvolt.
Prace nad zielonym akumulatorem trwały od 2017 r., kiedy Scania i Northvolt, połączyli siły, aby opracować i skomercjalizować ogniwa akumulatorowe do ciężkich pojazdów użytkowych. Teraz partnerstwo i jego ścisła współpraca przyniosły owoce, ponieważ ogniwo jest produkowane w gigafabryce Northvolt Ett w północnej Szwecji. Ponadto jeszcze w tym roku Scania zainauguruje nową fabrykę akumulatorów w Södertälje w Szwecji, gdzie ogniwa akumulatorów będą montowane w pakiety akumulatorów w celu rozpoczęcia produkcji ciężkich elektrycznych ciężarówek.
– Dzisiejszy dzień jest kamieniem milowym na drodze do zrównoważonego systemu transportu. Przyszłość transportu ciężkiego jest elektryczna, a aby umożliwić zmianę i nadal realizować obietnicę naszej marki wobec klientów, Scania potrzebuje najbardziej wydajnych ogniw akumulatorowych do swoich elektrycznych samochodów ciężarowych. Wraz z rozpoczęciem prac nad ogniwem akumulatorowym postawiliśmy sobie za cel wysoką wydajność, niskie koszty eksploatacji i długą żywotność. Zdecydowaliśmy się na wymóg, aby ogniwo umożliwiało żywotność ciężkiego pojazdu Scania o długości 1,5 miliona kilometrów. Testy pokazują, że wymóg ten można nie tylko spełnić, ale także przekroczyć – powiedział Christian Levin, dyrektor generalny Scania.
Niski ślad węglowy
W ramach zobowiązania firmy do zapewnienia dostaw zrównoważonych ogniw, Northvolt Ett jest zasilany w 100% wolną od paliw kopalnych energią elektryczną wytwarzaną przez energię wodną i wiatrową. Ze względu na energię wolną od paliw kopalnych i integrację dodatkowych zrównoważonych cech produkcyjnych w Northvolt Ett, szacowany ślad węglowy ogniwa przy pełnej produkcji seryjnej wynosi około jednej trzeciej śladu węglowego porównywalnego przemysłowego ogniwa referencyjnego.
– Misja Northvolt, polegająca na budowie najbardziej ekologicznych akumulatorów na świecie, idealnie wpisuje się w cel Scania, jakim jest dążenie do przejścia na zrównoważony transport. Z niecierpliwością czekam na złożenie ostatecznych elementów układanki przed startem pojazdów elektrycznych klasy premium w tym roku – dodał Christian Levin.
Specyfikacja ogniwa:
Format komórki: pryzmatyczny
Pojemność: 157 Ah
Napięcie nominalne: 3,6 V
Żywotność: 1,5 miliona kilometrów w ciężkim transporcie komercyjnym