Home Pojazdy Transport ciężki Northvolt i Scania z nowym ogniwem

Transport ciężki

Northvolt i Scania z nowym ogniwem

Transport ciężki

Northvolt i Scania z nowym ogniwem

Scania nie ma wątpliwości, że przyszłość transportu ciężkiego jest elektryczna
Fot. Scania
Przeczytasz w 2 min
Przeczytasz w 2 min

Northvolt i Scania zaprezentowały wspólnie opracowane ogniwo akumulatorowe do ciężkich pojazdów elektrycznych. W testach walidacyjnych ogniwo litowo-jonowe wykazało wyjątkową żywotność, dzięki czemu jest w stanie zasilić ciężarówkę na 1,5 miliona kilometrów, co odpowiada całemu okresowi eksploatacji pojazdu.

Przypomnijmy, że Northvolt obecny jest ze swoimi inwestycjami także w Polsce. W Gdańsku właśnie finiszuje budowa największej w Europie fabryki systemów bateryjnych i magazynów energii firmy.

Wyższa wydajność

Na początku tego partnerstwa Northvolt i Scania uzgodniły ambitny harmonogram opracowania wysokowydajnego ogniwa akumulatorowego, które umożliwiłoby plany elektryfikacji transportu ciężkiego. Przejście przez rozległe fazy rozwoju i walidacji, a teraz dostarczanie ogniw z Northvolt Ett, które przekraczają nasze początkowe oczekiwania pod względem wydajności, jest ogromnym osiągnięciem dla wszystkich zaangażowanych – powiedział Peter Carlsson, dyrektor generalny i współzałożyciel Northvolt.

Prace nad zielonym akumulatorem trwały od 2017 r., kiedy Scania i Northvolt, połączyli siły, aby opracować i skomercjalizować ogniwa akumulatorowe do ciężkich pojazdów użytkowych. Teraz partnerstwo i jego ścisła współpraca przyniosły owoce, ponieważ ogniwo jest produkowane w gigafabryce Northvolt Ett w północnej Szwecji. Ponadto jeszcze w tym roku Scania zainauguruje nową fabrykę akumulatorów w Södertälje w Szwecji, gdzie ogniwa akumulatorów będą montowane w pakiety akumulatorów w celu rozpoczęcia produkcji ciężkich elektrycznych ciężarówek.

Dzisiejszy dzień jest kamieniem milowym na drodze do zrównoważonego systemu transportu. Przyszłość transportu ciężkiego jest elektryczna, a aby umożliwić zmianę i nadal realizować obietnicę naszej marki wobec klientów, Scania potrzebuje najbardziej wydajnych ogniw akumulatorowych do swoich elektrycznych samochodów ciężarowych. Wraz z rozpoczęciem prac nad ogniwem akumulatorowym postawiliśmy sobie za cel wysoką wydajność, niskie koszty eksploatacji i długą żywotność. Zdecydowaliśmy się na wymóg, aby ogniwo umożliwiało żywotność ciężkiego pojazdu Scania o długości 1,5 miliona kilometrów. Testy pokazują, że wymóg ten można nie tylko spełnić, ale także przekroczyć – powiedział Christian Levin, dyrektor generalny Scania.

Niski ślad węglowy

W ramach zobowiązania firmy do zapewnienia dostaw zrównoważonych ogniw, Northvolt Ett jest zasilany w 100% wolną od paliw kopalnych energią elektryczną wytwarzaną przez energię wodną i wiatrową. Ze względu na energię wolną od paliw kopalnych i integrację dodatkowych zrównoważonych cech produkcyjnych w Northvolt Ett, szacowany ślad węglowy ogniwa przy pełnej produkcji seryjnej wynosi około jednej trzeciej śladu węglowego porównywalnego przemysłowego ogniwa referencyjnego.

Misja Northvolt, polegająca na budowie najbardziej ekologicznych akumulatorów na świecie, idealnie wpisuje się w cel Scania, jakim jest dążenie do przejścia na zrównoważony transport. Z niecierpliwością czekam na złożenie ostatecznych elementów układanki przed startem pojazdów elektrycznych klasy premium w tym roku – dodał Christian Levin.

Specyfikacja ogniwa:

Format komórki: pryzmatyczny

Pojemność: 157 Ah

Napięcie nominalne: 3,6 V

Żywotność: 1,5 miliona kilometrów w ciężkim transporcie komercyjnym

Źródło: Scania
REKLAMA

Narzędzia
i kalkulatory