Niemiecki koncern wstrzymuje inwestycję w Oksfordzie

Inwestycja w miejsca pracy

Koncern BMW Group zawiesił realizację inwestycji o wartości 600 milionów funtów, która miała na celu modernizację fabryki Mini w Oksfordzie i rozpoczęcie produkcji elektrycznych modeli – donosi brytyjski the Guardian. Decyzja jest spowodowana spadkiem popytu na pojazdy elektryczne oraz ogólną niepewnością panującą w branży motoryzacyjnej, twierdzą branżowi eksperci. Inwestycja miała zapewnić 4000 miejsc pracy związanych z produkcją samochodów elektrycznych.

BMW poinformowało rząd Wielkiej Brytanii o swojej decyzji o ponownym rozważeniu harmonogramu i potwierdziło, że nie skorzysta z wcześniej przyznanej dotacji. Zakład w Oksfordzie będzie kontynuował produkcję modeli Mini z silnikami spalinowymi. Oczywiście, zgodnie z planami, fabryka ma stać się zakładem produkującym wyłącznie samochody elektryczne do 2030 roku. Wstrzymanie inwestycji budzi jednak pytania o przyszłość zakładu i oznacza, że BMW będzie musiało dłużej płacić cła importowe – pisze brytyjski dziennik.

Dotacja

Pierwotnie planowano, że w 2026 roku w Oksfordzie rozpocznie się produkcja elektrycznego Mini Coopera i elektrycznego Mini Acemana w wersji crossover. Decyzja o lokalizacji produkcji w Wielkiej Brytanii była wynikiem porozumienia z rządem Rishiego Sunaka, które obejmowało dotacje w wysokości 60 milionów funtów.

Niemiecki koncern wstrzymuje inwestycję w Oksfordzie - P90542874 highRes mini plant oxford ce
Fot. BMW

Warto dodać, że rząd brytyjski wprowadził obowiązkowe kwoty sprzedaży pojazdów elektrycznych dla producentów samochodów, grożąc karami do 15 000 funtów za każdy niesprzedany samochód. W rezultacie, w 2024 roku 28 proc. sprzedaży nowych samochodów na Wyspach stanowiła sprzedaż „elektryków”, a w 2023 roku było to 22 proc.

Jednakże, popyt na pojazdy elektryczne zmalał, ponieważ konsumenci obawiają się niewystarczającej infrastruktury ładowania i rosnących kosztów związanych z przejściem z samochodów spalinowych na elektryczne – pisze dziennik.

Inni też zmieniają plany

W grudniu 2024 roku portal elektromobilni.pl informował o problemach innych, europejskich producentów samochodów elektrycznych. Jako przykład podano Audi, które zaplanowało zamknięcie fabryki w Brukseli. Przyczyną decyzji jest rosnąca presja ze strony chińskich producentów oferujących tańsze modele oraz niewystarczające tempo wzrostu sprzedaży EV w Europie. Fabryka Audi w Brukseli, produkująca elektrycznego SUV-a Q8 e-tron, zakończy produkcję w lutym tego roku, co spowoduje zwolnienie około 3000 pracowników. Media oraz związki zawodowe, jak powód tej decyzji, przywoływały argument, że zakład w Brukseli zmagał się także z problemami logistycznymi.

2024 w liczbach

W 2024 roku BMW Group odnotowało rekordową liczbę 32 888 rejestracji w Polsce. Samochody zasilane bateriami stanowiły 19 proc. globalnej sprzedaży firmy. W Polsce zarejestrowano 1 241 nowych pojazdów BMW z napędem elektrycznym – wynika z informacji prasowych bawarskiego producenta. Największą popularnością cieszyło się BMW i410. Warto wspomnieć, że w 2024 roku marka Mini (należąca do koncernu) wprowadziła na rynek nową gamę w pełni elektrycznych modeli, w tym elektrycznego Mini Coopera i Mini Acemana. Nowa, elektryczna generacja MINI Cooper oferuje zasięg do 402 km.

OW

REKLAMA