Producenckie stowarzyszenie podało, że przez pierwsze pięć miesięcy roku rynek samochodowy UE wzrósł o 18%, do 4,4 mln zarejestrowanych samochodów. Mimo poprawy sytuacji na rynku w maju, od początku roku sprzedaż jest nadal o 23% niższa w porównaniu z tym samym okresem 2019 r., kiedy zarejestrowano 5,7 mln sztuk. W tym pięciomiesięcznym okresie na większości rynków odnotowano dwucyfrowe wzrosty, w tym na czterech największych: Hiszpania (+26,9%), Włochy (+26,1%), Francja (+16,3%) i Niemcy (+10,2%).
Elektryki z kolejnym progresem
W maju udział w rynku samochodów elektrycznych na baterie odnotował znaczny wzrost z 9,6% do 13,8%. Hybrydowe samochody elektryczne są obecnie drugim najpopularniejszym wyborem dla nabywców nowych samochodów, stanowiąc prawie jedną czwartą rynku. Nadal jednak największy udział mają samochody benzynowe – 36,5%.
Samochody elektryczne
W zeszłym miesiącu liczba nowych rejestracji samochodów elektrycznych na baterie (BEV) w UE odnotowała znaczny wzrost, o 70,9% do 129 847 sztuk. Odpowiada to udziałowi w rynku na poziomie 13,8% i wzrostowi o cztery punkty procentowe w porównaniu z majem 2022 r. Większość rynków UE odnotowała imponujące dwu- i trzycyfrowe wzrosty procentowe, w tym cztery największe: Niderlandy (+118,4%), Szwecja (+82,6%), Francja (+48,7%) i Niemcy (+46,6%). Ogólnie rzecz biorąc, zaowocowało to łącznym wzrostem o 50,5%, przy ponad pół milionie sprzedanych egzemplarzy od stycznia do maja.
Hybrydowe samochody elektryczne (HEV) utrzymały dynamikę wzrostu, ponieważ sprzedaż wzrosła o 27,6%, osiągając w maju 234 380 sztuk. Wynik ten był w dużej mierze spowodowany dwucyfrowym wzrostem na czterech największych rynkach UE: Niemczech (+54,5%), Włoszech (+27,2%), Francji (+22,1%) i Hiszpanii (+10,3%). W rezultacie hybrydowe samochody elektryczne są drugim najpopularniejszym wyborem dla nabywców nowych samochodów, stanowiąc prawie jedną czwartą rynku (wzrost z 23,2% w maju 2022 r.).
Rynek nowych samochodów hybrydowych typu plug-in (PHEV) w UE nieznacznie spadł, a liczba rejestracji spadła w maju o 0,6%. Spadek ten był spowodowany przede wszystkim znaczącym spadkiem sprzedaży w Niemczech (-40,5%), największym rynku tego rodzaju paliwa, gdzie z końcem 2022 roku wycofano zachęty dla hybryd typu plug-in. W efekcie ogólny udział w rynku samochodów hybrydowych typu plug-in spadł do 7,4% z 8,8% w maju ubiegłego roku.
Samochody benzynowe i diesle
W maju unijny rynek samochodów benzynowych wzrósł o 12,6% do 342 806 sztuk. Mimo to udział w rynku wyniósł 36,5%, prawie o dwa punkty procentowe mniej niż w maju 2022 r. Wzrost był napędzany głównie wzrostami na czterech największych rynkach UE, przede wszystkim we Włoszech (+23,9%), Francji (+18,3%) i Niemcy (+17,6%). Od stycznia do maja w UE sprzedano ponad 1,6 miliona samochodów benzynowych, co stanowi wzrost o 17% w porównaniu z tym samym okresem w 2022 roku.
Z kolei rynek samochodów z silnikiem diesla w UE spadł w zeszłym miesiącu o 2,9%, pomimo dobrych wyników na dwóch największych rynkach bloku: we Włoszech (+24,3%) i Niemczech (+3,6%). Samochody z silnikiem diesla stanowią obecnie 14,3% udziału w rynku UE, co oznacza spadek z 17,4% w maju 2022 r.