Inicjatywy, jakie w najbliższym czasie planuje rząd i które mają na celu rozwój elektromobilności przedstawił Krzysztof Bolesta, sekretarz stanu w Ministerstwie Klimatu i Środowiska w odpowiedzi z 17 lipca br. na jedno z zapytań posła Piotra Górnikiewicza (Polska 2050-Trzecia Droga).
„Mój elektryk” bis
Pierwsza z inicjatyw, jakie rząd ma w planach, to program wsparcia zakupu aut osobowych (kategoria M1) przez osoby fizyczne i te, które prowadzą jednoosobową działalność gospodarczą. Mowa o kontynuacji programu „Mój Elektryk”, choć nie wiadomo, czy np. nazwa nie ulegnie zmianie. Środki mają pochodzić z KPO, a celem jest zwiększenie liczby aut elektrycznych na polskich drogach. Planowany budżet to ok. 1,6 mld zł. Dotacje będzie można otrzymać na leasing, kupno i wynajem długoterminowy pojazdów zeroemisyjnych – nowych, ale też pochodzących również z rynku wtórnego. Kiedy program ruszy? Do końca tego roku – a przynajmniej tak zapowiada rząd.
Transport ciężki z miliardem
Pierwszy z programów ma planowany budżet 1 mld zł. Jego celem ma być dofinansowanie zakupu nowych, bezemisyjnych (elektrycznych lub wodorowych) pojazdów kategorii N2 (o dopuszczalnej masie całkowitej DMC powyżej 3,5 t do 12 t) oraz N3 (o DMC powyżej 12 t). Nabór wniosków planowany jest w latach 2024-2028 lub do momentu wyczerpania środków. Nie wiadomo jeszcze, kiedy program ruszy, nie znamy też pozostałych szczegółów, takich jak np. ewentualne limity cenowe.
Infrastruktura dla eHDV
Drugi program to ten, który ma wesprzeć budowy i rozbudowy ogólnodostępnych stacji ładowania dla pojazdów ciężkich. Jego budżet to 2 mld zł. Z dopłat będą mogli skorzystać przedsiębiorcy chcący mieć przy drogowej sieci TEN-T stację ładowania mające co najmniej dwa punkty o mocy 350 kW. Na ten cel przeznaczono 80% budżetu programu. Pozostałe 20% to budżet dla inwestycji realizowanych na terenie centrum logistycznego lub terminala intermodalnego. Wtedy wystarczy jeden punkt o mocy, co najmniej 350 kW.
Wsparcie rowerowe
Jest jeszcze opisywany już przez nas program „Mój rower elektryczny” – czyli plan dopłat na zakupy nowych rowerów elektrycznych, rowerów cargo i wózków rowerowych. Budżet to 300 mln zł, a program będzie realizowany w latach 2025-2029. 18 lipca br., zakończyły się konsultacje publiczne w sprawie tego projektu.
Dwa miliardy dla OSD
Poza tym, można spodziewać się budżetu w wysokości 2 mld zł na dopłaty dla Operatorów Systemu Dystrybucyjnego, którzy mają otrzymywać dotacje (w wysokości do 100% kosztów kwalifikowanych) na budowę lub rozbudowę sieci elektroenergetycznych w wyznaczonych lokalizacjach.
Wiceminister Bolesta wskazuje, że potrzeba także kolejnych programów, czerpiących środki na rozwój infrastruktury do ładowania z SFK, czyli Społecznego Funduszu Klimatycznego. Dopłaty mogłyby obowiązywać na rozwój ładowarek w budynkach wielorodzinnych i użyteczności publicznej – niekoniecznie mówilibyśmy o infrastrukturze ogólnodostępnej. Dofinansowania znalazłyby się także na rozwój sieci elektroenergetycznej na potrzeby przyłączania infrastruktury ładowania.
– Elektromobilność jest dynamicznie rozwijającą się dziedziną, która tworzy wiele atrakcyjnych i dobrze płatnych miejsc pracy. Aby wykorzystać ten potencjał, Ministerstwo Klimatu i Środowiska wraz z Ministerstwem Edukacji Narodowej podjęło prace nad uruchomieniem nowego kierunku kształcenia, który jest odpowiedzią na obecne i przyszłe potrzeby branży elektromobilności i szerzej całego sektora motoryzacyjnego. Absolwenci kierunku technik elektromobilności będą posiadać coraz częściej poszukiwane na rynku pracy kwalifikacje związane z obsługą i naprawą pojazdów elektrycznych. Uruchomienie atrakcyjnego kierunku kształcenia w obszarze nowych technologii przyczyni się także do wzrostu popularności szkół branżowych w Polsce – powiedział wiceminister Bolesta. – W planowanych obszarach wsparcia funduszu na 2024 rok, utworzony został priorytet PM/5 – wsparcie kształcenia ustawicznego osób pracujących w branży motoryzacyjnej. Celem priorytetu jest dofinansowanie specjalistycznych szkoleń technicznych, które pozwolą nabyć nowe kwalifikacje osobom zatrudnionym w branży motoryzacyjnej dotyczące napędów zeroemisyjnych – podkreślił.
To oznacza, że należy spodziewać się rozwoju branży na niemal każdym polu. Oby tak potrzebne inwestycje doszły do skutku bez większych opóźnień i problemów.
MA