6,5 tys. wniosków
Program dopłat do zakupu pojazdów zeroemisyjnych „NaszEauto”, realizowany przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW), nabiera tempa — ale do pełnego wykorzystania dostępnych środków jeszcze daleko. Z puli ponad 1,6 miliarda złotych wykorzystano do tej pory nieco ponad 12,59 proc. Najnowsze dane pokazują jednak rosnące zainteresowanie, zwłaszcza w przypadku leasingu i wynajmu pojazdów.
Do tej pory, czyli do końca czerwca br., złożono łącznie ponad 6,5 tysiąca wniosków o dofinansowanie – najwięcej dotyczy formy leasingu lub wynajmu, co może świadczyć o większej dostępności tej opcji dla konsumentów. Aż 4 622 takie wnioski (bez wycofanych) złożono w porównaniu do 2 040 dotyczących zakupu na własność. W przypadku leasingu i wynajmu, zadeklarowana kwota dofinansowania sięga już ponad 137 milionów złotych, co czyni tę formę nabycia dominującą w programie – czytamy w najnowszej analizie NFOŚiGW.

KDR
Wśród osób fizycznych największe zainteresowanie programem widać w grupie nieobjętej Kartą Dużej Rodziny (KDR). Złożyły one 1177 wniosków o zakup pojazdu na łączną kwotę blisko 36,7 mln zł. W tej grupie niemal połowa osób ubiegała się również o bonus za zezłomowanie starego auta (536 wniosków na ponad 5,3 mln zł) oraz o tzw. bonus dochodowy, z którego skorzystało aż 823 wnioskodawców (ponad 9,2 mln zł dopłat).
Osoby fizyczne posiadające Kartę Dużej Rodziny złożyły natomiast 476 wniosków na zakup pojazdu, z czego 286 osób otrzymało dodatkowe wsparcie dochodowe, a 175 skorzystało z bonusu za złomowanie. Choć to mniej niż w przypadku ogółu osób fizycznych, warto zauważyć, że wsparcie w tej grupie ma bardziej ukierunkowany charakter – skupia się na rodzinach, które z założenia mogą mieć większe potrzeby transportowe.
| Status | Wszystkie pojazdy | |||
| Liczba | Łączna kwota dofinansowania | |||
| Forma Nabycia: Zakup | ||||
| Złożone (bez wycofanych) | 2040 | 65 512 500,00 zł | ||
| Zatwierdzone | 78 | 2 361 250,00 zł | ||
| Forma Nabycia: Leasing / wynajem | ||||
| Złożone (bez wycofanych) | 4622 | 137 612 986,32 zł | ||
| Zatwierdzone | 166 | 4 643 737,79 zł | ||
| Wypłacone | 63 | 1 896 961,48 zł | ||
| Alokacja | 1 613 777 750,00 zł | |||
| Stopień wykorzystania alokacji | 12,59 proc. | |||
| Źródło: NFOŚiGW | ||||
JDG
Przedsiębiorcy prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą (JDG) również aktywnie uczestniczą w programie. Złożyli 387 wniosków na zakup pojazdu oraz aż 3 815 wniosków dotyczących leasingu lub wynajmu. Łączna wartość złożonych przez nich wniosków to ponad 124 miliony złotych, z czego większość – ponad 112 mln zł – przypada właśnie na leasing i wynajem. Ciekawostką jest, że tylko 2 wnioski z tej grupy zostały zatwierdzone w przypadku zakupu, ale aż 161 w przypadku leasingu.
Na razie wypłacono nieco poniżej 2 milionów złotych, co pokazuje, że wiele złożonych wniosków czeka jeszcze na finalizację. Największą aktywność beneficjentów odnotowano w kategoriach bonusowych – zarówno za złomowanie, jak i dochodowych – co świadczy o tym, że konstrukcja programu skutecznie zachęca do rezygnacji ze starych, emisyjnych pojazdów i jednocześnie wspiera mniej zamożnych obywateli.

Choć poziom wykorzystania alokacji nie przekroczył jeszcze 13 proc., dane jasno pokazują, że zainteresowanie rośnie. Przy obecnej dynamice składania wniosków i wysokim udziale leasingu, program „NaszEauto” może wkrótce znacząco przyczynić się do popularyzacji elektromobilności w Polsce. W najbliższych miesiącach warto śledzić, jak liczba zatwierdzonych i wypłaconych dotacji będzie się zmieniać — to będzie prawdziwy test efektywności tego mechanizmu wsparcia. Tym bardziej, że niedawno informowaliśmy – w serwisie elektromobilni.pl – że wypłaty dofinansowania mocno się opóźniały, co nie pozostawało bez wpływu na odbiór zewnętrzny rządowego programu „NaszEauto”.
Zasady
Przypomnijmy, że podstawowa dotacja dla osób fizycznych kupujących auto elektryczne wynosi 18 750 zł. Można ją zwiększyć o 10 000 zł, jeśli wnioskodawca zezłomował pojazd spalinowy kategorii M1, którego był właścicielem lub współwłaścicielem przez co najmniej trzy lata (pod warunkiem, że złomowanie nastąpiło po 1 lutego 2020 r.). Osoby z dochodem rocznym poniżej 135 tys. zł mogą liczyć na dodatkowe 11 250 zł.
Dla posiadaczy Karty Dużej Rodziny dotacja wynosi 30 000 zł, a może wzrosnąć o kolejne 5 000 zł za zezłomowanie pojazdu oraz o 5 000 zł w przypadku niskich dochodów.
W przypadku leasingu auta elektrycznego wsparcie bazowe dla osób fizycznych i prowadzących JDG to 30 000 zł. Osoby fizyczne mogą otrzymać dodatkowe 5 000 zł za zezłomowanie starego pojazdu, natomiast JDG – 10 000 zł. Dla mniej zamożnych przewidziano jeszcze 5 000 zł bonusu.
OW

