Dopłaty do BEV

NaszEauto: Ruszają konsultacje projektu zmian. Pula może się zmniejszyć o 500 mln zł !

Celem programu NaszEauto jest ograniczenie emisji zanieczyszczeń powietrza poprzez dofinansowanie zakupu, leasingu lub wynajmu długoterminowego pojazdów zeroemisyjnych
Źródło zdjęcia: EPL

– Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej rozpoczyna konsultacje projektu zmian w programie NaszEauto
– Czas trwania? od 05.09.2025 r. do 12.09.2025 r.
– Czego będą dotyczyć? Dopłat do zakupu, leasingu i wynajmu długoterminowego aut elektrycznych kategorii M1, M2 oraz N1, finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy (KPO)
– Zmiany mają zwiększyć atrakcyjność programu i umożliwić szersze wykorzystanie pojazdów zeroemisyjnych zarówno przez osoby prywatne, jak i instytucje publiczne czy społeczne
– Budżet? I tu niespodzianka! Może zostać obniżony z 1,6 mld zł do ok. 1,1 mld zł

Najważniejsze założenia projektu zmian:

  • rozszerzenie wsparcia na pojazdy kategorii M2 (małe busy do 5 t) i N1 (samochody dostawcze do 3,5 t),
  • nowe grupy beneficjentów: organizacje pozarządowe, parki narodowe, instytucje edukacyjne, medyczne i opiekuńcze,
  • wsparcie do 40 tys. zł dla pojazdów M1 (dla osób fizycznych, JDG i – po zmianach – również dla parków narodowych),
  • wsparcie do 600 tys. zł dla pojazdów M2 i do 70 tys. zł dla pojazdów N1,
  • obniżenie budżetu programu z 1,6 mld zł do ok. 1,1 mld zł,
  • likwidacja premii za niski dochód

Kto może skorzystać z programu:

W przypadku pojazdów kategorii M1 (samochody osobowe):

  • osoby fizyczne,
  • osoby fizyczne prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą (JDG),
  • parki narodowe (po zmianach).
  • W przypadku pojazdów kategorii M2 i N1 (małe busy i samochody dostawcze):
  • organizacje pozarządowe (NGO),
  • parki narodowe,
  • państwowe jednostki budżetowe realizujące zadania edukacyjne, opiekuńczo-wychowawcze, edukacyjne, lecznicze w ramach kontraktu z NFZ
  • państwowe osoby prawne realizujące zadania w zakresie opieki, edukacji lub ochrony zdrowia (w ramach kontraktu z NFZ),
  • jednostki samorządu terytorialnego w zakresie placówek opiekuńczo-wychowawczych, prowadzących działalność edukacyjną w ramach powszechnego systemu oświaty, prowadzących działalność leczniczą w przeważającym zakresie w ramach kontraktu z NFZ.

Celem programu NaszEauto jest ograniczenie emisji zanieczyszczeń powietrza poprzez dofinansowanie zakupu, leasingu lub wynajmu długoterminowego pojazdów zeroemisyjnych kategorii M1, M2 oraz N1. Modyfikacje programu mają na celu zwiększenie dostępności samochodów elektrycznych dla instytucji, które dotychczas nie mogły korzystać ze wsparcia – takich jak szkoły, szpitale, organizacje społeczne czy parki narodowe. Dzięki rozszerzeniu katalogu beneficjentów ekologiczny transport stanie się dostępny dla większej liczby obywateli, co przełoży się na poprawę jakości powietrza, ograniczenie emisji z transportu oraz lepsze warunki życia w wielu regionach kraju – czytamy na stronie NFOŚiGW.

Zgodnie z zapisami zrewidowanego KPO, w ramach inwestycji E1.1-4 wprowadzono następujące zmiany:

KategoriaObowiązujące zasadyZmiany
Alokacja373 750 000 EUR/
1 613 777 750 PLN
273 750 000 EUR/
1 181 997 750 PLN
Koszty kwalifikowanenowy pojazd elektryczny kategorii M1nowy pojazd elektryczny kategorii M1, M2, N1, brak możliwości zgłoszenia do wsparcia pojazdów, dla których naliczony został podatek celny
Wnioskodawcyosoby fizyczne, osoby fizyczne wykonujące działalność gospodarczą (JDG)Dot. pojazdów kategorii M1 osoby fizyczne, osoby fizyczne wykonujące działalność gospodarczą (JDG), parki narodowe, Dot. pojazdów kategorii M2 oraz N1 NGO’s, parki narodowe, państwowe jednostki budżetowe realizujące zadania opiekuńczo-wychowawcze lub działalność edukacyjną lub działalność leczniczą realizowaną w ramach kontraktu z NFZ, państwowe osoby prawne realizujące zadania opiekuńczo-wychowawcze lub działalność edukacyjną lub działalność leczniczą realizowaną w ramach kontraktu z NFZ, jednostki samorządu terytorialnego w zakresie placówek: opiekuńczo-wychowawczych, prowadzące działalność edukacyjną w ramach powszechnego systemu oświaty, prowadzących działalność edukacyjną w ramach powszechnego systemu oświaty, prowadzących działalność leczniczą realizowaną w przeważającym zakresie w ramach kontraktu z NFZ.
Wysokość wsparcia na przedsięwzięcie (pojazd)do 40 000 złDot. pojazdów kategorii M1 do 40 000 PLN dla osoby fizycznej, JDG, do 40 000 PLN na pojazd dla parków narodowych. Dot. pojazdów kategorii M2 do 600 000 PLN na pojazd Dot. pojazdów kategorii N1 do 70 000 PLN na pojazd
Premia za niski dochód11 250 zł/ 5 000 złBrak premii

Uwagi należy przesyłać na adres: konsultacje_ne@nfosigw.gov.pl (w tytule wiadomości należy wskazać Konsultacje społeczne do Programu NaszEauto)

KNM 2025: Katowice tegoroczną stolicą elektromobilności. Nowości, trendy, wyzwania. Przyszłość jest bezemisyjna – zobacz! 

Komentarz

Ogłoszenie postawione na stronie Funduszu zamieszczamy w niemal niezmienionej formie. Z szybkiej lektury można wysnuć wniosek, że „kupy się to nie trzyma”. Cyt.: „Zmiany mają zwiększyć atrakcyjność programu” poprzez obcięcie puli o 500 mln zł?

Postaramy się dowiedzieć o co tu chodzi.

Redakcja

REKLAMA