Najważniejsze założenia projektu zmian:
- rozszerzenie wsparcia na pojazdy kategorii M2 (małe busy do 5 t) i N1 (samochody dostawcze do 3,5 t),
- nowe grupy beneficjentów: organizacje pozarządowe, parki narodowe, instytucje edukacyjne, medyczne i opiekuńcze,
- wsparcie do 40 tys. zł dla pojazdów M1 (dla osób fizycznych, JDG i – po zmianach – również dla parków narodowych),
- wsparcie do 600 tys. zł dla pojazdów M2 i do 70 tys. zł dla pojazdów N1,
- obniżenie budżetu programu z 1,6 mld zł do ok. 1,1 mld zł,
- likwidacja premii za niski dochód
Kto może skorzystać z programu:
W przypadku pojazdów kategorii M1 (samochody osobowe):
- osoby fizyczne,
- osoby fizyczne prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą (JDG),
- parki narodowe (po zmianach).
- W przypadku pojazdów kategorii M2 i N1 (małe busy i samochody dostawcze):
- organizacje pozarządowe (NGO),
- parki narodowe,
- państwowe jednostki budżetowe realizujące zadania edukacyjne, opiekuńczo-wychowawcze, edukacyjne, lecznicze w ramach kontraktu z NFZ
- państwowe osoby prawne realizujące zadania w zakresie opieki, edukacji lub ochrony zdrowia (w ramach kontraktu z NFZ),
- jednostki samorządu terytorialnego w zakresie placówek opiekuńczo-wychowawczych, prowadzących działalność edukacyjną w ramach powszechnego systemu oświaty, prowadzących działalność leczniczą w przeważającym zakresie w ramach kontraktu z NFZ.

Celem programu NaszEauto jest ograniczenie emisji zanieczyszczeń powietrza poprzez dofinansowanie zakupu, leasingu lub wynajmu długoterminowego pojazdów zeroemisyjnych kategorii M1, M2 oraz N1. Modyfikacje programu mają na celu zwiększenie dostępności samochodów elektrycznych dla instytucji, które dotychczas nie mogły korzystać ze wsparcia – takich jak szkoły, szpitale, organizacje społeczne czy parki narodowe. Dzięki rozszerzeniu katalogu beneficjentów ekologiczny transport stanie się dostępny dla większej liczby obywateli, co przełoży się na poprawę jakości powietrza, ograniczenie emisji z transportu oraz lepsze warunki życia w wielu regionach kraju – czytamy na stronie NFOŚiGW.
Zgodnie z zapisami zrewidowanego KPO, w ramach inwestycji E1.1-4 wprowadzono następujące zmiany:
| Kategoria | Obowiązujące zasady | Zmiany |
| Alokacja | 373 750 000 EUR/ 1 613 777 750 PLN | 273 750 000 EUR/ 1 181 997 750 PLN |
| Koszty kwalifikowane | nowy pojazd elektryczny kategorii M1 | nowy pojazd elektryczny kategorii M1, M2, N1, brak możliwości zgłoszenia do wsparcia pojazdów, dla których naliczony został podatek celny |
| Wnioskodawcy | osoby fizyczne, osoby fizyczne wykonujące działalność gospodarczą (JDG) | Dot. pojazdów kategorii M1 osoby fizyczne, osoby fizyczne wykonujące działalność gospodarczą (JDG), parki narodowe, Dot. pojazdów kategorii M2 oraz N1 NGO’s, parki narodowe, państwowe jednostki budżetowe realizujące zadania opiekuńczo-wychowawcze lub działalność edukacyjną lub działalność leczniczą realizowaną w ramach kontraktu z NFZ, państwowe osoby prawne realizujące zadania opiekuńczo-wychowawcze lub działalność edukacyjną lub działalność leczniczą realizowaną w ramach kontraktu z NFZ, jednostki samorządu terytorialnego w zakresie placówek: opiekuńczo-wychowawczych, prowadzące działalność edukacyjną w ramach powszechnego systemu oświaty, prowadzących działalność edukacyjną w ramach powszechnego systemu oświaty, prowadzących działalność leczniczą realizowaną w przeważającym zakresie w ramach kontraktu z NFZ. |
| Wysokość wsparcia na przedsięwzięcie (pojazd) | do 40 000 zł | Dot. pojazdów kategorii M1 do 40 000 PLN dla osoby fizycznej, JDG, do 40 000 PLN na pojazd dla parków narodowych. Dot. pojazdów kategorii M2 do 600 000 PLN na pojazd Dot. pojazdów kategorii N1 do 70 000 PLN na pojazd |
| Premia za niski dochód | 11 250 zł/ 5 000 zł | Brak premii |
Uwagi należy przesyłać na adres: konsultacje_ne@nfosigw.gov.pl (w tytule wiadomości należy wskazać Konsultacje społeczne do Programu NaszEauto)
Komentarz
Ogłoszenie postawione na stronie Funduszu zamieszczamy w niemal niezmienionej formie. Z szybkiej lektury można wysnuć wniosek, że „kupy się to nie trzyma”. Cyt.: „Zmiany mają zwiększyć atrakcyjność programu” poprzez obcięcie puli o 500 mln zł?
Postaramy się dowiedzieć o co tu chodzi.
Redakcja

