CATL chiński gigant specjalizujący się produkcji baterii zasilających samochody elektryczne nawiązał współpracę z podpoznańskim producentem autobusów elektrycznych Solaris Bus & Coach. CATL dostarczy Solarisowi akumulatory litowo-żelazowo-fosforanowe (LFP) wyposażone w nowatorską technologię Cell to Pack (CTP).
Większa gęstość baterii i odporność
Zasilane systemem akumulatorowym CATL LFP, który charakteryzuje się wyjątkowo długą żywotnością akumulatora i wysoką stabilnością termiczną, e-busy Solaris będą mogły oferować ponadto najwyższe standardy w zakresie bezpieczeństwa w związku z tym, że akumulatory CATL wyróżniającą się zdolność adaptacji do temperatury. Dzięki usunięciu konwencjonalnych części modułowych innowacyjna technologia CTP zwiększa gęstość baterii i ładowność e-busa, co czyni go idealnym rozwiązaniem dla zrównoważonego transportu miejskiego.
Szersza oferta polskiego producenta
Solaris z siedzibą w Bolechowie jest jednym z wiodących europejskich producentów autobusów i trolejbusów. – Autobusy tej firmy obsługują linie komunikacji miejskiej w setkach miast w całej Europie. Solaris, rozpoczynając współpracę z CATL, rozszerzy swoją ofertę o nowe rozwiązania bateryjne dostępne w swoich pojazdach – napisał na swojej stronie chiński gigant.
Szansa dla CATL
Z drugiej strony dzięki współpracy z jednym z liderów rynku europejskiego CATL rozszerzy swoje zasięgi w sposób znaczący. Solaris w ciągu ostatnich 25 lat zbudował ponad 22 000 pojazdów. Od 2021 roku Solaris zajmuje pozycję lidera na europejskim rynku autobusów bezemisyjnych. – Partnerstwo jeszcze bardziej poprawi globalny wpływ CATL na działalność komercyjną i przyspieszy globalne przejście na elektryfikację pojazdów użytkowych – dodał w oświadczeniu gigant energetyczny.
W portfolio Tesla i NIO
CATL jako dostawca amerykańskiej Tesli i chińskiego NIO jest największym producentem akumulatorów zasilających w państwie środka. Zainstalowana moc CATL w Chinach w kwietniu wyniosła 5,08 GWh. To dawało firmie 38,3% udział w rynku. Drugi był BYD, który mógł pochwalić się 4,27 GWh w kwietniu z 32,2% udziałem w rynku. W pierwszym kwartale globalne dostawy ogniw energetycznych wyniosły 95,1 GWh, co oznacza wzrost o 93,3% rok do roku (dane z raportu opublikowanego SNE Research z Seulu).
Fabryka jednak w Gorzowie?
Z raportu wynika, że CATL utrzymał swoją pozycję lidera jako największy na świecie producent akumulatorów do pojazdów elektrycznych. Producent dostarczył w pierwszym kwartale 33,3 GWh, z 35-procentowym udziałem w rynku.
W ubiegłym roku pojawiła się informacje, że CATL być może zainwestuje w Polsce. Chińczycy szukali u nas lokalizacji pod budowę gigafabryki. Możliwe lokalizacje to Gorzów Wielkopolski i Jaworzno. Biorąc pod uwagę współpracę z Solarisem bardziej prawdopodobna wydaje się ta pierwsza.
Źródło: catl.com, cnevpost.com, własne