Niezwykła moc i osiągi
Evija jest napędzana czterema silnikami elektrycznymi generującymi łącznie 2011 KM i 1704 Nm momentu obrotowego. Te parametry pozwalają na przyspieszenie od 0 do 100 km/h w zaledwie 2,9 sekundy i osiągnięcie prędkości maksymalnej wynoszącej 320 km/h. Te oszałamiające wartości sprawiają, że Evija jest najmocniejszym produkcyjnym samochodem elektrycznym na świecie, wyprzedzając takie wyjątkowe modele, takie jak Rimac Nevera czy Pininfarina Battista.
Zaawansowana konstrukcja i design
Wykonane z włókna węglowego nadwozie Eviji waży zaledwie 1680 kg, co czyni go wyjątkowo lekkim, jak na pojazd elektryczny. Projekt wyróżniają ogromne wloty powietrza, minimalistyczny przedni pas oraz drzwi otwierane do góry. Wnętrze jest oszczędne w formie, z jednym ekranem przekazującym kluczowe informacje kierowcy i deską rozdzielczą o futurystycznym, ale funkcjonalnym designie.
Innowacje technologiczne
Lotus Evija wyposażony jest w zaawansowane tryby jazdy, które pozwalają optymalizować wykorzystanie baterii oraz osiągi układu napędowego. Pełna moc samochodu dostępna jest jedynie przez 7 minut, co jednak wystarcza, aby maksymalnie wykorzystać potencjał auta na torze. Ładowanie jest równie szybkie „co sprint do setki” – przy użyciu ładowarki o mocy 350 kW uzupełnianie energii zajmuje zaledwie 18 minut. Według deklaracji producenta, Evija oferuje zasięg do 315 kilometrów na jednym ładowaniu.
Brytyjskie hieperauto umożliwia także dostosowanie trybu jazdy do różnych warunków i stylu kierowcy. Tryb Range maksymalizuje zasięg, City jest zoptymalizowany do jazdy w miejskich warunkach, a Tour zapewnia komfort podczas codziennego użytkowania. Dla bardziej dynamicznej jazdy zaprojektowano tryb Sport, natomiast Track pozwala wykorzystać maksymalną moc samochodu na torze wyścigowym.
Ekskluzywność, cena, konkurencja
Produkcja Eviji została ograniczona do zaledwie 130 sztuk, a każda kosztuje co najmniej 2,4 miliona funtów (około 13 milionów złotych). To czyni ten model jednym z najbardziej ekskluzywnych hipersamochodów na rynku – zauważa redakcja Autocar.co.uk
Warto podkreślić, że w segmencie elektrycznych hipersamochodów nowy Lotus konkuruje z kilkoma wyjątkowymi modelami, w tym z:
- Rimac Nevera – chorwacki hipersamochód, który oferuje 1877 KM i przyspiesza od 0 do 100 km/h w 1,97 sekundy.
- Pininfarina Battista – luksusowy włoski model z taką samą mocą jak Nevera.
- Tesla Roadster (II generacja) – choć jeszcze nie w produkcji, Tesla obiecuje hipersamochód o imponującym zasięgu i osiągach, co może uczynić go konkurencyjnym cenowo.
- Aspark Owl – japoński model o mocy 1980 KM.
Każdy z tych pojazdów oferuje inne podejście do elektrycznego hipersamochodu, ale to Lotus Evija wyróżnia się brytyjską precyzją, doskonałymi osiągami i dziedzictwem brytyjskiej marki.
OW