Kia dynamicznie rozwija swoje elektryczne portfolio. Po większych modelach EV6 czy EV9 (tutaj warto określić go mianem „gigantycznego”) przyszła pora na bardziej przystępny i miejski model EV3. To samochód, który rywalizuje m.in. z Volkswagenem ID.3, a także z Volvo EX30 i z elektrycznym Hyundaiem Koną. To jednak nie koniec koreańskiej ofensywy.
Kia EV2: testy trwają
O tym, że model EV3 doczeka się mniejszego „brata”, wiadomo już co najmniej od października zeszłego roku. To wtedy w rozmowie z brytyjskim „Autocarem” Ho-Sung Song, dyrektor generalny marki Kia, przyznał, że w 2026 roku EV2 wejdzie na rynek. Cena tego auta ma wynosić – przynajmniej według zapowiedzi – równowartość ok. 120-130 tysięcy złotych. Będzie więc droższe od aut w rodzaju Renault 5 E-Tech, zawalczy jednak np. z takimi modelami, jak Skoda Elroq (może walczyć głównie z droższymi wersjami EV2), a także Fiat Grande Panda, Hyundai Inster czy Citroen e-C3.
Kia EV2 jest już testowana. Zamaskowane egzemplarze zostały sfotografowane podczas jazd na koreańskich ulicach. Jak EV2 może wyglądać? Kamuflaż na testowych „mułach” pokrywa karoserie skutecznie, można jednak zauważyć, że całość będzie utrzymana raczej w kanciastych kształtach i nie zabraknie elementów znanych z EV9 i EV3, takich jak charakterystyczne wzory LED-owych lamp.
Zasięg: nawet 480 km
Podobnie jak inne auta elektryczne Kii i Hyundaia z tego „pokolenia”, EV2 również ma być zbudowane na platformie E-GMP, czyli Electric Global Modular Platform. Oferuje ponad 480 km zasięgu i szybkie ładowanie (od 10 do 80%) w około 30 minut, zapewniane przez architekturę 800V. Nie jest jednak pewne, czy takie rozwiązanie zagości także w aucie, które w gamie Kii ma pełnić rolę modelu bardziej budżetowego. Do wyboru klienci mogą mieć dwa akumulatory – mniejszy otrzyma pojemność 42 kWh z chemią LFP, a większy wykorzysta chemię NMC i może otrzymać pojemność 62 kWh. Zasięg tańszej odmiany może wynieść 300 km, a droższej, z większą baterią, 440 km.
Wewnątrz nieduża, kanciasta Kia będzie prawdopodobnie korzystać z systemu operacyjnego Kia Connected Car Navigation Cockpit (ccNC) nowej generacji. System ma oferować dwa ekrany informacyjno-rozrywkowe o przekątnej 12,3 cala i aktualizować się „z chmury”, czyli Over The Air.
Produkcja na Słowacji
Głównym rynkiem dla EV2 ma być Europa – to właśnie z myślą o Starym Kontynencie ta Kia będzie opracowywana. Być może w ogóle nie pojawi się na swoim rodzimym, koreańskim rynku. Debiut w Europie zaplanowano – jak wspomniał dyrektor – na rok 2026. Segment relatywnie tanich modeli może być wtedy na naszym kontynencie znacznie mocniej obsadzony niż dziś. Jedno jest pewne – rywalizacja może być interesująca, a Koreańczycy zadbają o to, by ich modele były atrakcyjne i konkurencyjne.
MA