Choć liczba elektryków na polskich drogach szybko rośnie to rynek wszystkich pojazdów w Polsce ciągle zdominowany jest przez te zasilane tradycyjnymi paliwami. Jednak choć w kontekście choćby naszych zachodnich sąsiadów liczna elektryków na naszych drogach wciąż jest stosukowo mała, to sektor ten imponuje tempem wzrostów. Z drugiej strony warto zaznaczyć, że ciekawy przypadek stanowią samochody osobowe hybrydowe, które powiększają wolumen sprzedaży i rosną w tempie przekraczającym tempo wzrostu całego rynku. Ich udział na naszym rynku jest znacząco większy niż średnia na rynku europejskim. Natomiast problemem jest infrastruktura ładowania. Nie rośnie ona w tempie dostatecznym do rozwoju rynku.
Spośród wszystkich segmentów rynku elektryfikacja postępuje najszybciej wśród motorowerów, gdzie prawie co piąty nowy pojazd jest elektryczny. Duże przyspieszenie elektryków obserwujemy również wśród samochodów dostawczych, gdzie w szybkim tępię osiągnęły niemal 4% udziału.
Samochody osobowe
W grupie samochodów osobowych w czerwcu zarejestrowano 17 798 szt. zasilanych paliwami alternatywnymi. Stanowiły one 42,8% rynku. W rozbiciu na liczby w czerwcu zarejestrowano 6 441 klasyczne hybrydy (HEV) to mniej niż rok wcześniej (-0,2% r/r) i 8 237 tzw. miękkich hybryd (MHEV) (+17,9%). Samochodów bateryjnych (BEV) przybyło 1 809 szt. (+84,4%), a hybryd plug-in (PHEV) 1 287 (+42,4%) oraz 24 szt. (+500%) samochodów zasilanych z ogniw wodorowych (FCEV).
Wszystkie HEVy oraz 72% MHEVów było opartych na silnikach benzynowych. 28% miękkich hybryd miało silnik diesla. Wśród PHEVów tylko 1% miało silnik Diesla.
Styczeń – czerwiec
Od początku 2023 roku zarejestrowano 101 998 szt. zasilanych paliwami alternatywnymi i stanowiły 42,7% rynku.Wśród nich znalazło się 42 258 klasycznych hybryd (+20,3%) i 44 481 tzw. miękkich hybryd (+20,2%). Nadal dynamicznie zwiększa się rynek samochodów bateryjnych (BEV): +76,7% do 8 495 szt. i hybryd plug-in: +27,1% do 6 688 szt. W całej grupie samochodów z napędem elektrycznym znalazło się także 76 sztuk samochodów zasilanych z wodorowych ogniw paliwowych (FCEV),
Wszystkie HEVy oraz 69% MHEVów było opartych na silnikach benzynowych. 31% miękkich hybryd miało silnik diesla. Wśród PHEVów tylko 1,8% miało silnik Diesla
Polska a Unia Europejska
Pomimo dużej dynamiki rozwoju rynku samochodów BEVnasz rynek wypada blado na tle średniej udziału tego rodzaju napędu w Unii Europejskiej. W okresie styczeń-maj (brak danych za czerwiec) udział elektrycznych samochodów wyniósł 12,4%, podczas gdy u nas po pięciu miesiącach jest to poziom zaledwie 3,4%. Odwrotna sytuacja ma miejsce w przypadku hybryd HEV, gdzie Polska wypada lepiej niż średnia Wspólnoty: odpowiednio 36,6% udział w PL a 25,1% udział w EU.
Podobna sytuacja jak w przypadku samochodów na baterie, ma miejsce w przypadku hybryd plug-in PHEV gdzie ich udział w Polsce wynosi 2,7% a średnia EU sięga 7,2%.
Elektryki czyli BEVy
W sumie od stycznia do końca czerwca 2023 roku zarejestrowano 8 497 aut elektrycznych. Cały rynek samochodów nowych to 238 672 pojazdy, elektryki odpowiadały zatem za 3,6 procent sprzedaży. W grupie samochodów bateryjnych (BEV) najlepiej sprzedawały się marki: Tesla (2 317 szt.; +365%; 27% udz.), Volkswagen (791 szt.; +302%; 9% udział) oraz KIA (740 szt.; +42%; 9% udział)
Największym powodzeniem cieszyły się modele: Tesla Model Y (1 270 szt.), Tesla 3 (837 szt.) oraz KIA EV6 (440szt.)
W grupie samochodów hybrydowych (HEV oraz MHEV) TOP 3 stanowiły marki: Toyota (30 277 szt.; +13%; 35% udz.), AUDI (8 631 szt.; +21%; 10% udział), BMW (6 232 szt.; +8%; 7% udział). Wśród modeli królowały Toyoty: Yaris Cross (6 456 szt.), Corolla (5 835 szt.) i Yaris (5 360 szt.).
W grupie hybryd plug-in (PHEV oraz EREV) najczęściej były wybierane marki: Lexus (1 004 szt.; +569%; 15% udział), Volvo (766 szt.; +35%; 12% udział), Mercedes-Benz (746 szt.; +5%; 11% udział), i następujące modele: Lexus NX (770 szt.), Mazda CX-60 (507 szt.) oraz Volvo XC60 (462 szt.),
W grupie samochodów zasilanych wodorem (FCEV) obecne były w okresie styczeń – czerwiec dwie marki: Toyota 41 szt. oraz Hyundai 35 szt.
Samochody dostawcze do 3,5T
W grupie samochodów dostawczych do 3,5t od początku roku według analiz PZPM przygotowanych na podstawie wstępnych danych CEP, przybyło 1 239 szt. nowo zarejestrowanych pojazdów zasilanych paliwami alternatywnymi a stanowiły 3,9% rynku.
Wśród nich wyróżniono 1 185 szt. samochodów bateryjnych (BEV), 23 szt. hybrydowych wszystkich rodzajów oraz 31 szt. zasilanych gazem ziemnym (CNG/LNG).
Tu w grupie samochodów bateryjnych (BEV) najlepiej sprzedawały się marki: Ford (455 szt.), Mercedes – Benz (192) i OPEL (116). Największym powodzeniem cieszyły się modele: Ford Transit (455 szt.), Mercedes-Benz Sprinter (132) i Opel Vivaro (78).
Samochody ciężarowe – 6T
Od początku 2023 r. rynek pojazdów zasilanych paliwami alternatywnymi wyniósł 181 sztuk i stanowił 1,1 % rynku. W tym samym czasie zarejestrowano 14 szt. samochodów bateryjnych (BEV) i 167 pojazdów CNG/LNG.
Autobusy
Od początku 2023 r. rynek autobusów zasilanych paliwami alternatywnymi wyniósł 184 szt. i stanowił 25,2% rynku. Na tą liczbę złożyło się 85 autobusy bateryjne (BEV), 51 sztuk hybrydowych i 48 szt. CNG/LNG.
Motocykle i motorowery
Od początku zarejestrowano łącznie 1 352 szt. motocykli i motorowerów elektrycznych (BEV). W tej liczbie 79% stanowiły motorowery, których przybyło 1 063 szt. (18,9% wszystkich motorowerów), a motocykli przybyło 289 szt. (1,8% całego rynku motocykli). Motorowery mają największy udział elektryków w sprzedaży nowych pojazdów spośród wszystkich segmentów rynku. Wśród motocykli elektrycznych najpopularniejsze były marki: Surron (52 szt.), BMW (47) i EFUN (39). Wśród motorowerów największą popularnością cieszyły się marki: Surron 134 szt., Sunra 117 szt., Electroride 88 szt.