Rok 2023 z całą pewnością należał do Tesli Model Y. Sprzedano wówczas 1 223 000 egzemplarzy tego samochodu, co sprawiło, że stał się światowym bestsellerem. Wygrał z Toyotą RAV4 (1,07 mln), Hondą CR-V (846 000), Toyotą Corollą (803 000) czy Corollą Cross (715 000) i Camry (650 000). Tesla przełamała japońską dominację. Oprócz Modelu Y na miejscu pierwszym i Modelu 3 na dziesiątym, a także Forda F-150 na siódmym, na liście Top 10 znalazły się wyłącznie pojazdy z Kraju Kwitnącej Wiśni.
Miało być inaczej
Doniesienia o sprzedaży Tesli w zeszłym roku nie prezentowały się już tak optymistycznie. Podsumowania kolejnych miesięcy wskazywały, że sprzedaż Modelu Y nie idzie tak dobrze, jak wcześniej – głównie za sprawą oczekiwania klientów na lifting, a także ze względu na coraz silniejszą konkurencję ze strony rywali z Europy, a także z Chin.
W Europie w roku 2024 Tesla Model Y zajęła czwarte miejsce – z wynikiem 209 214 aut zanotowała spadek o 17% i przegrała z Dacią Sandero, Renault Clio i Volkswagenem Golfem.
Pierwsze wyniki za rok 2024 na świecie
Portal Statista podaje wyniki sprzedaży globalnej. Zwycięzca może zaskoczyć – to Tesla Model Y. Mimo niekorzystnych tendencji, amerykański crossover wygrał. Tak wygląda Top 10 sprzedaży światowej.
Marka i model | Liczba sprzedanych egzemplarzy w milionach sztuk |
Tesla Model Y | 1,09 |
Toyota Corolla | 1,08 |
Toyota RAV4 | 1,02 |
Ford seria F | 0,9 |
Honda CR-V | 0,74 |
Chevrolet Silverado | 0,64 |
Hyundai Tucson | 0,61 |
Toyota Camry | 0,58 |
BYD Song | 0,57 |
Volkswagen Tiguan | 0,54 |
Tesla Model Y zanotowała więc spadek (z 1,22 mln w roku 2023 do 1,09 mln w 2024), ale wciąż pozwoliło jej to utrzymać pozycję lidera. Przewaga nad Toyotą (drugie miejsce zajęła Corolla, a RAV4 spadło na trzecią pozycję) była niewielka, ale… była. To może stanowić dla wielu zaskoczenie. Zaskakująca może być także obecność na liście auta chińskiego, BYD Song. To najpopularniejszy SUV w Państwie Środka dostępny zarówno w odmianach elektrycznych, jak i spalinowych. Pozostałe auta plasujące się na liście za Teslą, nie licząc Forda F-150 dostępnego jako elektryczny Lightning, to pojazdy spalinowe.

Jak będzie się prezentować sprzedaż Tesli w 2025 roku? Wiele wskazuje na to, że pozycję lidera Model Y może zachować – do salonów trafiła bowiem wersje po liftingu, na którą wielu klientów czekało. Wstępne wyniki z lutego 2025 wskazują, że marka notuje spadki w stosunku do lutego 2024 – można to jednak tłumaczyć faktem oczekiwania klientów na dostawy wersji po modernizacji. Oczywiście, można się zastanawiać, czy kontrowersyjna, polityczna działalność Elona Muska nie odbije się na wynikach marki – o jakichkolwiek efektach tej sprawy można będzie jednak zapewne mówić dopiero analizując dane za kilka miesięcy.
Dostawy Modelu Y Juniper np. na wyjątkowo chłonnym rynku chińskim wystartują w ostatnim tygodniu marca. Gdy to się stanie, należy spodziewać się sprzedażowego odbicia marki. Ale statystykach za rok 2025 zapewne pojawi się coraz więcej aut z Chin. Na dłuższą metę mogą zagrozić pozycji Modelu Y.
PM