Okręt flagowy elektromobilności
RS e-tron GT performance, to jak podkreśla marka okręt flagowy elektromobilności w wydaniu Audi. Oprócz silnika synchronicznego z magnesami trwałymi (PSM) na przedniej osi, który otrzymał wzmocniony wałek i rozwija moc 252 kW (342 KM), elektryczne gran turismo ma nowo opracowaną jednostkę PSM na tylnej osi o mocy 415 kW (564 KM). Zwiększona gęstość miedzi specjalnego uzwojenia typu wsuwkowego w stojanie obu silników maksymalizuje przewodzenie prądu. Audi zmniejszyło wagę tylnego silnika o 10 kg, m.in. dzięki zastosowaniu lżejszego, bardziej kompaktowego wirnika. Obie jednostki dysponują rezerwami mocy przydatnymi podczas dynamicznych sytuacji drogowych. Funkcja wyścigowego ruszania Launch Control pozwala krótkotrwale wykorzystać zasoby akumulatora wysokiego napięcia oraz silników elektrycznych i uzyskać moc do 680 kW (925 KM). Ponadto w przednim napędzie zastosowano zmodyfikowaną elektronikę mocy z udoskonalonym falownikiem, który pozwala uzyskać wyższe natężenie prądu – do 600 amperów, czyli o 300 amperów więcej niż w innych wariantach: Audi S e-tron GT i Audi RS e-tron GT. Także tylny falownik pracuje przy natężeniu 600 amperów.
Moc rekuperacji do 400 kW
Moc rekuperacji wzrosła do 400 kW. Maksymalna wartość opóźnienia wynosi 4,5 m/s2. Do tej wartości samochód polega wyłącznie na odzysku energii. Odzysk energii w trakcie jazdy wybiegiem („żeglowania”) zwiększono do 0,6 m/s2 oraz 1,3 m/s2 (wcześniej: 0,3 i 0,6).
W ten sposób Audi poszerzyło rozpiętość pomiędzy tzw. jazdą przy użyciu jednego pedału oraz „żeglowaniem”. – Pozwala nam to zwiększyć efektywność, a jednocześnie odpowiedzieć na potrzeby naszych klientów. Gdy kierowca odpuszcza pedał przyspieszenia, samochód wyraźnie spowalnia, co zapewnia bardziej sportowe wrażenia z jazdy – powiedział Jaan Mattes Reiling, menedżer techniczny ds. rodziny modeli Audi e-tron GT.
Zarządzanie termiką
Aby zapewnić wystarczające chłodzenie akumulatora w perspektywie zwiększonego zapotrzebowania na moc, system zarządzania termiką przełącza się na obieg AC. Dostosowany obieg układu chłodzenia odpowiada za warunki we wnętrzu, a jednocześnie aktywnie obniża temperaturę w obiegach chłodzenia akumulatora wysokiego napięcia i obu silników elektrycznych RS e-tron GT performance. Chłodzenie jednostek elektrycznych, klimatyzowanie kabiny oraz kondycjonowanie wysokonapięciowego akumulatora mogą być teraz kontrolowane w dużej mierze niezależnie od siebie. Aby zoptymalizować wydajność systemu zarządzania termiką, Audi przeprowadziło znaczące zmiany w konstrukcji zespołu pomp i zaworów.
Chemia ogniw odpowiada za moc
W modelu zainstalowano akumulator o pojemności brutto 105 kWh (97 kWh netto), z dostosowanym udziałem niklu, kobaltu i manganu. Efekt: większa ilość energii do dyspozycji oraz wyższa moc ładowania względem poprzednika. Maksymalne prądy ładowania zwiększono do 400 A. Aktywacja funkcji Launch Control umożliwia przepływ prądu o natężeniu do 1100 A.
Dotyczy to także nowej funkcji push-to-pass, która przy prędkościach powyżej 30 km/h zapewnia 10-sekundowy wzrost mocy o 70 kW (95 KM) – zgodnie ze wskazaniem licznika w zestawie wirtualnych wskaźników. Gdy kierowca aktywuje push-to-pass, akumulator wykorzystuje tę samą mapę, co w przypadku Launch Control. Jednocześnie podzespoły napędu automatycznie przełączają się w tryb jazdy dynamic. Po co najmniej 10 sekundach regeneracji funkcję można aktywować ponownie. Nowa płyta chłodząca o architekturze U-Flow zapewnia spójny transfer ciepła i zimna. Prąd ładowania w wysokonapięciowym akumulatorze zawsze ograniczają najcieplejsze ogniwa. Maksymalna moc ładowania została zwiększona o 50 kW, do 320 kW. Dzięki temu na stacji ładowania o wysokiej mocy (HPC), w optymalnych warunkach, akumulator samochodu może zostać naładowany od 10 do 80% w ciągu 18 minut.
2-komorow pneumatyka
Standardowa specyfikacja obejmuje nowo opracowane zawieszenie pneumatyczne z techniką 2-komorową/2-zaworową. Zapewnia ono wyraźne korzyści w zakresie dynamiki jazdy, bez uszczerbku na komforcie. Po raz pierwszy jako opcja dostępny jest innowacyjny system aktywnego zawieszenia, selektywny dla każdego z kół. – Naszym celem było znaczące zwiększenie rozpiętości pomiędzy komfortem a dynamiką jazdy – i sprawienie, by ta rozpiętość była jeszcze mocniej odczuwalna. Zgodnie z filozofią Audi, wyjątkowy komfort w trybie comfort podkreśla koncepcję gran turismo. Z drugiej strony możliwość aktywnego kontrolowania ruchów nadwozia zapewnia optymalną dynamikę jazdy, której kierowca może doświadczyć za sprawą dodatkowo zoptymalizowanego układu kierowniczego. W ten sposób jazda stała się jeszcze bardziej komfortowa, a precyzyjny układ kierowniczy pozwala lepiej kontrolować dynamikę – powiedział Carsten Jablonowski, główny inżynier Audi ds. rozwoju charakterystyki jazdy.
Trzy profile do wyboru
Kierowca może kształtować charakter samochodu, korzystając z systemu Audi drive select. Do wyboru są tu trzy profile: efficiency, comfort oraz dynamic. Portfolio uzupełniają dwa indywidualnie konfigurowalne, specyficzne dla wariantu RS programy RS1 i RS2, które pozwalają skonfigurować napęd, zawieszenie, prześwit oraz brzmienie. Kierowca może ustawić oba te tryby bezpośrednio z poziomu spłaszczonej u dołu i u góry kierownicy.
PM