E-Mobility Media Awards jest wspólnym projektem PRESS-SERVICE Monitoring Mediów (PSMM) oraz Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych (PSPA). Nagrody w tegorocznej edycji konkursu wręczono na gali, która wieńczyła drugi dzień Kongresu Nowej Mobilności 2022 w Łodzi. Łącznie przyznano 16 wyróżnień – 8 na podstawie analizy medialnej PRESS-SERVICE Monitoring Mediów i kolejnych 8 na podstawie zgłoszeń dokonanych przez stronę internetową Elektomobilni.pl, które następnie oceniła Kapituła, składająca się z PSMM, PSPA i partnerów strategicznych kampanii Elektromobilni.pl.
– Badanie tematyki elektromobilności w kategoriach ilościowych przeprowadzono w ponad 1100 tytułach prasowych, 5 mln polskojęzycznych portalach internetowych oraz 100 stacjach radiowych i telewizyjnych – mówi Sebastian Bykowski, Prezes zarządu PRESS-SERVICE Monitoring Mediów. Analiza informacji bardzo wyraźnie pokazała, jak temat elektromobilności zyskuje na znaczeniu w mediach. Ostatni, niezwykle trudny gospodarczo i politycznie rok, uwypuklił ogromną pozytywną zmianę narracji w tej kwestii – dodaje Bykowski.
Dziennikarzem Roku został Mateusz Żuchowski z Grupy WP, który wyróżnił się największą aktywnością w promowaniu idei elektromobilności oraz opublikował najwięcej autorskich treści poświęconych zrównoważonemu transportowi. Nagrodę Grupy Medialnej Roku otrzymała Polska Press, która poprzez wiele swoich marek komunikowała o e-mobility i jej miejscu w przyszłości motoryzacji. Wyróżniono również Medium Branżowe Roku. Nagroda w tej kategorii trafiła do moto.pl wyróżniającego się wysoką jakością merytoryczną tworzonych treści oraz szerokim spojrzeniem na aspekt elektromobilności. Za Medium Lokalne Roku uznano Dziennik Bałtycki, który na swoich łamach promuje ekologiczne rozwiązania w transporcie miejskim. Elektrycznym Samochodem Roku został wybrany model wzbudzający największe zainteresowanie medialne, czyli Ford Mustang Mach-E. Nagroda Marki Roku w kategorii motoryzacja trafiła do Tesli, która w najszerszy sposób poprzez informacje pojawiające się w mediach dotarła do odbiorców. Natomiast Nagrodę Marki Roku w kategorii infrastruktura otrzymał Orlen Charge, konsekwentnie rozbudowujący infrastrukturę ładowania w całej Polsce oraz promujący niskoemisyjny transport. Jako Grupę Motoryzacyjną Roku wyróżniono Grupę Volkswagen – lidera rynku samochodów elektrycznych, który z roku na rok zwiększa nakłady na elektromobilność w kontekście produkcyjnym i komunikacyjnym.
– Rzetelna informacja i edukacja są kluczowe dla rozwoju elektromobilności w Polsce. Pomagają podejmować optymalne, świadome decyzje zakupowe, jak również przyczyniają się do obalania mitów na temat samochodów elektrycznych, które wciąż są często powielane w przestrzeni publicznej – mówi Łukasz Witkowski, Wiceprezes PSPA.
Nagrodę za Artykuł Roku przyznano Adamowi Woźniakowi za dziesiątki publikacji, dogłębnie opisujących stan rynku e-mobility w Polsce, głównie od strony gospodarczej oraz – ex aequo – Marcinowi Bołtrykowi – za holistyczne podejście do tematu zeroemisyjnego transportu, uwzględniające przyszłe trendy i ich wpływ na prowadzenie firm w Polsce. Za Wideo Roku uznano stworzony przez pasjonatów motoryzacji kanał na YouTubie CaroSeria, który w przystępny, merytoryczny oraz zabawny sposób przedstawia zagadania związane z elektromobilnością. Tytuł Dziennikarz Specjalistyczny w kategorii flotowy otrzymał Piotr Wielgus specjalizujący się w zagadnieniach związanych z branżą Car Fleet Management. Jako Dziennikarz Specjalistycznego w kategorii sektor ciężki nagrodzono Katarzynę Dziewicką aktywnie angażującą się w tematykę dotyczącą transformacji napędowej oraz przyszłości sektora transportu. Kampanię Roku przeprowadziło Volvo Trucks, lider elektromobilności w sektorze pojazdów ciężkich, co udowodniła prezentacja elektrycznego pojazdu ciężarowego z udziałem Iwony Blecharczyk oraz premiera elektrycznej floty na torze Jastrząb. Za Najlepszą Współpracę z Mediami doceniono Toyota News/Lexus News, czyli marki, które do tej pory skupiały swoją uwagę na hybrydach, a obecnie coraz więcej komunikują i rozwijają się w sektorze elektromobilności. Wydarzeniem Medialnym Roku został cykl szkoleń Mercedes EQ Tour, w ramach którego jazdy i prezentacje samochodów elektrycznych odbywały się pod okiem profesjonalnych instruktorów odpowiadających na wszelkie pytania dotyczące eksploatacji oraz ładowania pojazdów zeroemisyjnych. Nagroda specjalna EV Klub Polska trafiła do Hyundai Polska – firmy, która aktywnie angażuje się w działania największego klubu użytkowników samochodów elektrycznych w Polsce, wspierając promocję i edukację w zakresie elektromobilności.
Od 1 sierpnia 2021 do 31 lipca 2022 w polskich mediach odnotowano 169 tys. publikacji na temat elektromobilności, z czego 8 tys. w prasie, 153 tys. w internecie, 5 tys. w radiu i 3 tys. w stacjach TV. Zagadnienie omawiano w blisko 6 tys. źródeł, w tym 49 proc. z nich miało zasięg ogólnokrajowy.