Temat poprawy bezpieczeństwa na drogach jest podnoszony właściwie przez każdą ekipę rządzącą. Statystyki dotyczące śmiertelności na polskich drogach od lat systematycznie się poprawiają, wciąż jest jednak w tej kwestii sporo do zrobienia. Temat staje się tym bardziej medialny – a politycy czują presję, by się nim zająć – po głośnych, tragicznych wypadkach, takich jak np. ten z warszawskiej Trasy Łazienkowskiej.
Nowe pomysły
Podczas konferencji prasowej, którą zorganizowano w piątek rano, szefowie resortów sprawiedliwości, infrastruktury oraz spraw wewnętrznych i administracji przedstawili propozycje zmian w przepisach. Jak wygląda lista kwestii, o których kierowcy powinni wkrótce pamiętać? Skupiono się przede wszystkim na sprawach dotyczących młodych kierowców, a także tych z zakazami prowadzenia pojazdów. W pewnych przypadkach kary za wykroczenia (i nie tylko) będą znacznie surowsze, zaproponowano też, by niektóre naruszenia nie były już wykroczeniami, a przestępstwami.
Propozycje Adama Bodnara
Minister sprawiedliwości przedstawił następujące propozycje:
– Zaostrzenie kar dla sprawców jadących z sądowym zakazem, w palecie kar – między innymi dożywotni zakaz prowadzenia pojazdów;
– rozszerzenie sytuacji, w których może dojść do przepadku pojazdu. Będzie to możliwe np. gdy kierowca miał od 0,5 do 1,5 promila alkoholu we krwi lub miał zakaz prowadzenia pojazdów
– brak możliwości nakładania się na siebie zakazów prowadzenia aut;
– ograniczenie możliwości zastosowania zawieszenia kary pozbawienia wolności, jeśli sprawca wypadku w momencie zdarzenia miał zakaz prowadzenia pojazdów lub miał co najmniej 1,5 promila we krwi.
Propozycje Tomasza Siemoniaka
Szef MSWiA przedstawił następujące kwestie:
-Wprowadzenie nowego typu przestępstwa – to „organizacja i udział w nielegalnych wyścigach samochodowych”;
-wprowadzenie nowego wykroczenia – tzw. driftu (chodzi o jazdę w kontrolowanym poślizgu);
-wyższe sankcje za brawurową, rażąco niebezpieczną jazdę;
-podwyższenie kar za spowodowanie wypadku ze skutkiem śmiertelnym w przypadku gdy dojdzie do niego przy nielegalnym wyścigu, jeździe brawurowej lub gdy sprawca był objęty zakazem prowadzenia pojazdów;
-wprowadzenie dożywotniego zakazu prowadzenia wszelkich pojazdów za złamanie zakazu.
Propozycje Dariusza Klimczaka
Minister infrastruktury przedstawił następujące pomysły:
-Możliwość wyrobienia prawa jazdy już w 17. roku życia, ale młody kierowca musi jeździć z doświadczonym i trzeźwym kierowca siedzącym na prawym fotelu;
-okres próbny dla młodych stażem kierowców (niezależnie od wieku), niższe limity prędkości (100 km/h na autostradzie i drodze ekspresowej, 80 km/h poza terenem zabudowanym), zerowy limit alkoholu (0,0 zamiast 0,2 promila), dodatkowe szkolenia;
-zatrzymanie prawa jazdy na 3 miesiące za przekroczenie prędkości o 50 km/h poza terenem zabudowanym – choć ta sankcja ma nie dotyczyć dróg ekspresowych ani autostrad;
-brak możliwości redukcji punktów karnych na kursie; reedukacyjnym, jeśli punkty były zgromadzone za najpoważniejsze wykroczenia, takie jak np. nieprzepuszczenie pieszych czy wysokie przekroczenie prędkości;
-cofnięcie uprawnień za jazdę w okresie zatrzymania prawa jazdy
-zwiększenie dopuszczalnej prędkości ciągników rolniczych z 30 do 40 km/h.
Wypadków mniej, kolizji więcej
Statystyki potwierdzają, że wypadków jest coraz mniej. W 2016 roku było ich 33 664, w 2017 roku – 32 760, w roku 2018 – 31 674, w 2019 – 30 288, w 2020 roku – 23 540, w 2021 roku – 22 816, w 2022 – 21 322, a w 2023 – 20 936. W okresie styczeń – czerwiec 2024 roku na terenie Polski doszło do 10 092 wypadków drogowych (o 770 więcej niż w 2023 r.), w wyniku których: 887 osób poniosło śmierć (więcej o 72),11 712 osób doznało obrażeń ciała (więcej o 869). W tym okresie doszło też do 194 379 kolizji drogowych, czyli aż o 21 559 więcej niż w analogicznym okresie roku ubiegłego.
Proponowane zmiany z pewnością wzbudzą, jak zawsze silne emocje wśród kierowców i komentujących. Czekamy na konkretne daty, niewykluczone też, że niektóre z propozycji zostaną jeszcze zmodyfikowane.
MA