Home Prawo Rząd chce zmian w przepisach drogowych. Oto lista propozycji

Propozycje zmian w przepisach

Rząd chce zmian w przepisach drogowych. Oto lista propozycji

Propozycje zmian w przepisach

Rząd chce zmian w przepisach drogowych. Oto lista propozycji

Szef MSWiA chce m.in. wprowadzić nowy typ przestępstwa - „organizacja i udział w nielegalnych wyścigach samochodowych”
Fot. gov.pl
Przeczytasz w 3 min
Przeczytasz w 3 min

Ministrowie sprawiedliwości, infrastruktury i spraw wewnętrznych i administracji zorganizowali (15 listopada br.) wspólną konferencję prasową, na której każdy z nich zaprezentował szereg pomysłów na poprawę bezpieczeństwa na drogach. To krok w dobrym kierunku, ale nie od dziś wiadomo, że „batem” na drogowych piratów jest nie tyle zaostrzanie przepisów, co nieuchronność kar.

Temat poprawy bezpieczeństwa na drogach jest podnoszony właściwie przez każdą ekipę rządzącą. Statystyki dotyczące śmiertelności na polskich drogach od lat systematycznie się poprawiają, wciąż jest jednak w tej kwestii sporo do zrobienia. Temat staje się tym bardziej medialny – a politycy czują presję, by się nim zająć – po głośnych, tragicznych wypadkach, takich jak np. ten z warszawskiej Trasy Łazienkowskiej.

Nowe pomysły

Podczas konferencji prasowej, którą zorganizowano w piątek rano, szefowie resortów sprawiedliwości, infrastruktury oraz spraw wewnętrznych i administracji przedstawili propozycje zmian w przepisach. Jak wygląda lista kwestii, o których kierowcy powinni wkrótce pamiętać? Skupiono się przede wszystkim na sprawach dotyczących młodych kierowców, a także tych z zakazami prowadzenia pojazdów. W pewnych przypadkach kary za wykroczenia (i nie tylko) będą znacznie surowsze, zaproponowano też, by niektóre naruszenia nie były już wykroczeniami, a przestępstwami.

Propozycje Adama Bodnara

Minister sprawiedliwości przedstawił następujące propozycje:

– Zaostrzenie kar dla sprawców jadących z sądowym zakazem, w palecie kar – między innymi dożywotni zakaz prowadzenia pojazdów;

– rozszerzenie sytuacji, w których może dojść do przepadku pojazdu. Będzie to możliwe np. gdy kierowca miał od 0,5 do 1,5 promila alkoholu we krwi lub miał zakaz prowadzenia pojazdów

– brak możliwości nakładania się na siebie zakazów prowadzenia aut;

– ograniczenie możliwości zastosowania zawieszenia kary pozbawienia wolności, jeśli sprawca wypadku w momencie zdarzenia miał zakaz prowadzenia pojazdów lub miał co najmniej 1,5 promila we krwi.

Propozycje Tomasza Siemoniaka

Szef MSWiA przedstawił następujące kwestie:

-Wprowadzenie nowego typu przestępstwa – to „organizacja i udział w nielegalnych wyścigach samochodowych”;

-wprowadzenie nowego wykroczenia – tzw. driftu (chodzi o jazdę w kontrolowanym poślizgu);

-wyższe sankcje za brawurową, rażąco niebezpieczną jazdę;

-podwyższenie kar za spowodowanie wypadku ze skutkiem śmiertelnym w przypadku gdy dojdzie do niego przy nielegalnym wyścigu, jeździe brawurowej lub gdy sprawca był objęty zakazem prowadzenia pojazdów;

-wprowadzenie dożywotniego zakazu prowadzenia wszelkich pojazdów za złamanie zakazu.

Propozycje Dariusza Klimczaka

Minister infrastruktury przedstawił następujące pomysły:

-Możliwość wyrobienia prawa jazdy już w 17. roku życia, ale młody kierowca musi jeździć z doświadczonym i trzeźwym kierowca siedzącym na prawym fotelu;

-okres próbny dla młodych stażem kierowców (niezależnie od wieku), niższe limity prędkości (100 km/h na autostradzie i drodze ekspresowej, 80 km/h poza terenem zabudowanym), zerowy limit alkoholu (0,0 zamiast 0,2 promila), dodatkowe szkolenia;

-zatrzymanie prawa jazdy na 3 miesiące za przekroczenie prędkości o 50 km/h poza terenem zabudowanym – choć ta sankcja ma nie dotyczyć dróg ekspresowych ani autostrad;

-brak możliwości redukcji punktów karnych na kursie; reedukacyjnym, jeśli punkty były zgromadzone za najpoważniejsze wykroczenia, takie jak np. nieprzepuszczenie pieszych czy wysokie przekroczenie prędkości;

-cofnięcie uprawnień za jazdę w okresie zatrzymania prawa jazdy

-zwiększenie dopuszczalnej prędkości ciągników rolniczych z 30 do 40 km/h.

Wypadków mniej, kolizji więcej

Statystyki potwierdzają, że wypadków jest coraz mniej. W 2016 roku było ich 33 664, w 2017 roku – 32 760, w roku 2018 – 31 674, w 2019 – 30 288, w 2020 roku – 23 540, w 2021 roku – 22 816, w 2022 – 21 322, a w 2023 – 20 936. W okresie styczeń – czerwiec 2024 roku na terenie Polski doszło do 10 092 wypadków drogowych (o 770 więcej niż w 2023 r.), w wyniku których: 887 osób poniosło śmierć (więcej o 72),11 712 osób doznało obrażeń ciała (więcej o 869). W tym okresie doszło też do 194 379 kolizji drogowych,  czyli aż o 21 559 więcej niż w analogicznym okresie roku ubiegłego.

Fot. PSP Głogów

Proponowane zmiany z pewnością wzbudzą, jak zawsze silne emocje wśród kierowców i komentujących. Czekamy na konkretne daty, niewykluczone też, że niektóre z propozycji zostaną jeszcze zmodyfikowane.

MA

REKLAMA

Narzędzia
i kalkulatory