Ram 1500 REV, pierwszy lekki elektryczny pickup o napędzie w pełni elektrycznym, który zostanie wprowadzony na rynek pod koniec 2024 r., oraz całkowicie nowy Ram 1500 Ramcharger o zwiększonym zasięgu w wersji na rok modelowy 2025 r. będą produkowane w Sterling Heights i dołączą do modeli z silnikiem spalinowym (ICE). Dalsze inwestycje zostaną poczynione w celu przystosowania zakładu Warren Truck Assembly Plant do produkcji przyszłego zelektryfikowanego modelu Jeep Wagoneer. Proces ten obejmie również zakład Dundee Engine, w którym będą produkowane tace akumulatorów oraz elementy konstrukcyjne platformy dla STLA Frame i STLA Large.
– Przygotowania do produkcji w Michigan naszego pierwszego w historii elektrycznego pickupa Ram i wersji o zwiększonym zasięgu to znaczący moment, z którego nasze zespoły mogą być dumne. Poprzez te inwestycje wspierające zarówno markę Jeep, jak i Ram, wprowadzamy do naszej produkcji w Michigan wiele innowacji, wspierając w ten sposób podejście oparte na wielu źródłach energii, które w coraz większym stopniu odpowiada na zapotrzebowanie klientów – powiedział Carlos Tavares dyrektor generalny Stellantis.
Szeroka gama scenariuszy elektryfikacji
Jak podkreśla firma, inwestycje te w znacznym stopniu przyczynią się do realizacji planu strategicznego Stellantis Dare Forward 2030, którego celem jest bycie światowym liderem poprzez dostarczanie innowacyjnych, czystych, bezpiecznych i przystępnych cenowo rozwiązań w zakresie mobilności. Multienergetyczne podejście Stellantis obejmuje produkty, platformy, procesy produkcyjne i łańcuch dostaw, które umożliwiają firmie przyjęcie szerokiej gamy scenariuszy elektryfikacji.
Zakład montażowy Sterling Heights
Dzięki inwestycji w wysokości 235,5 miliona dolarów, SHAP będzie produkować pierwszy w historii firmy lekki elektryczny pickup o napędzie w pełni elektrycznym Ram 1500 REV, rok modelowy 2025. Ram 1500 REV został zaprezentowany na Salonie Samochodowym w Nowym Jorku w 2023 roku i zostanie wprowadzony na rynek pod koniec 2024 roku. Zakład będzie również produkować całkowicie nową wersję Ram 1500 Ramcharger, rok modelowy 2025, o zwiększonym zasięgu.
Platforma dla dużych elektryków
Ram 1500 REV jest oparty na nowej platformie STLA Frame, zaprojektowanej dla dużych pojazdów elektrycznych z konstrukcją nadwozia na ramie (body-on-frame). Samochód posiada nową stalową ramę o wysokiej wytrzymałości, wykonaną z zaawansowanych technologicznie materiałów. Rama jest lekka, a jednocześnie sztywna i wytrzymała. Platforma STLA Frame jest szersza w środkowej części, aby wygodnie pomieścić pakiet akumulatorów, zapewniając jednocześnie ochronę oferowaną przez podłużnice boczne. Ram 1500 REV oferuje zasięg do 500 mil z opcjonalnym akumulatorem o mocy 229 kilowatogodzin i do 350 mil z akumulatorem o mocy 168 kilowatogodzin.
Ramcharger z generatorem
Ram 1500 Ramcharger MY2025 oferuje moc 663 KM, moment obrotowy wynoszący 615 lb.-ft, przyspieszenie 0-60 mph w 4 sekundy, maksymalny uciąg na poziomie 14 000 funtów i brak konieczności korzystania z publicznej ładowarki. Nowy model jest wyposażony w akumulator o pojemności 92 kilowatogodzin (kWh) w połączeniu z generatorem pokładowym o mocy 130 kW, który przesyła energię do przednich modułów napędu elektrycznego (EDM) o mocy 250 kW i tylnych o mocy 238 kW. Dwukierunkowe ładowanie Vehicle-to-Vehicle i Vehicle-to-Home umożliwia Ram 1500 Ramcharger ładowanie innego pojazdu elektrycznego z akumulatorem Stellantis lub dostarczanie energii z powrotem do sieci.
Warren Truck Assembly Plant
Grupa zainwestuje około 97,6 miliona dolarów w zakład produkcyjny WTAP, gdzie produkowany będzie nowy, zelektryfikowany Jeep Wagoneer, jeden z czterech modeli elektrycznych marki Jeep, który zostanie wprowadzony na rynek globalny pod koniec 2025 roku. Zelektryfikowane modele będą produkowane na tej samej linii montażowej, co wersje ICE Jeepa Wagoneera i Wagoneera L, a także Jeepa Grand Wagoneera i Grand Wagoneera L.
Fabryka silników Dundee Engine Plant
Zakład DEP dzięki inwestycji w wysokości ponad 73 mln USD zostanie przebudowany w celu utworzenia wydziału montażu, spawalni i testowania obudowy akumulatorów dla platformy STLA Frame, a także obróbki przednich i tylnych mostów dla platformy STLA Large. Produkcja rozpocznie się odpowiednio w 2024 i 2026 roku.
50 mld USD inwestycji w ciągu 10 lat
W ciągu najbliższych 10 lat Stellantis zainwestuje w elektryfikację ponad 50 mld EUR, co pozwoli zrealizować cele przewidziane w planie strategicznym Dare Forward 2030, którego celem jest osiągnięcie 100% udziału samochodów osobowych z napędem elektrycznym (BEV) w sprzedaży samochodów osobowych w Europie oraz 50% udziału w sprzedaży samochodów osobowych i lekkich samochodów dostawczych z napędem elektrycznym (BEV) w Stanach Zjednoczonych do 2030 roku. Aby osiągnąć te cele handlowe, firma zapewnia sobie około 400 GWh pojemności akumulatorów, korzystając ze wsparcia zakładów produkujących akumulatory w Ameryce Północnej i Europie.
PM