- „Land Aircraft Carrier” przeszedł kluczowe etapy procesu certyfikacji w Chinach
- Moduł lądowy o zasięgu 1000 km może być prowadzony z prawem jazdy kategorii B
- Zmiana trybu „jazda” na „lot”, trwa pięć minut – zapewnia producent
- Zdolność produkcyjna nowej fabryki wynosi 10 000 modułów rocznie
- 600 sztuk zamówiły już Emiraty Arabskie
Modułowy latający samochód
„Land Aircraft Carrier” to pierwszy na świecie latający samochód zaprojektowany z myślą o masowej produkcji – czytamy w komunikacie firmy. To futurystyczne połączenie sześciokołowej maszyny lądowej z dwumiejscowym modułem latającym eVTOL (electric Vertical Take-Off and Landing) – lekką, elektryczną konstrukcją zdolną do pionowego startu i lądowania. Dzięki opatentowanemu systemowi automatycznego odłączania i ponownego łączenia obu części, przemiana z trybu jazdy w tryb lotu trwa zaledwie pięć minut.
Cały proces nadzoruje zaawansowana elektronika: osiem niezależnych układów sterujących i czternaście siłowników, które ustawiają część powietrzną z precyzją, umożliwiając bezpieczne rozłożenie ramion, wysunięcie podwozia i start nawet w trudnych warunkach terenowych.
Napęd 6×6
Moduł lądowy może być prowadzony z prawem jazdy kategorii B. Zapewnia ponad 1000 km zasięgu (CLTC), działa jak mobilna stacja zasilania dla jednostki latającej podczas jazdy i postoju, a napęd 6×6 z tylną osią skrętną gwarantuje stabilność. Jego stylistyka – od elektrycznie otwieranych drzwi po półprzezroczystą przestrzeń przeznaczoną na „sekcję lotniczą” – nadaje całej konstrukcji wyraźnie futurystyczny charakter.

Manual i automat w jednym
Moduł powietrzny to lekki eVTOL z włókna węglowego, z panoramiczną kabiną 270°, składanymi ramionami i śmigłami oraz zaawansowaną platformą napędową 800V. Jak twierdzi producent największe wrażenie robi jednak intuicyjne sterowanie jednym drążkiem, które pozwala pilotować maszynę jedną ręką.
Pojazd potrafi latać zarówno manualnie, jak i autonomicznie – sam zaplanuje trasę, będzie monitorował przestrzeń powietrzną, ominie przeszkody i wróci do punktu startu. Wszystkie kluczowe systemy są podwójnie zabezpieczone, w pełni zgodnie z wymogami lotnictwa cywilnego.

ZEA z dużym zamówieniem
Latający samochód przeszedł już kluczowe etapy procesu certyfikacji w Chinach, a w 2025 roku ARIDGE ukończyło pierwszą na świecie inteligentną fabrykę przeznaczoną do masowej produkcji latających pojazdów. Jej zdolność produkcyjna wynosi 10 000 modułów rocznie, a zastosowanie standardów lotnictwa i motoryzacji pozwala na pełną kontrolę jakości. „Land Aircraft Carrier” odbył pierwsze publiczne loty za granicą i zdobył rekordowe zamówienie na 600 sztuk w Zjednoczonych Emiratach Arabskich.
PM
