Home Magazyn Model Y hitem sprzedażowym

Europejski rynek 2023

Model Y hitem sprzedażowym

Europejski rynek 2023

Model Y hitem sprzedażowym

Analitycy nie mają wątpliwości, że Y będzie jednym z najlepiej sprzedających się elektryków na Starym Kontynencie w tym roku
Przeczytasz w 4 min
Przeczytasz w 4 min

Magia amerykańskiego producenta samochodów elektrycznych nadal działa. Niemal co miesiąc pojawiają się na rynku nowe modele aut elektrycznych, jednak to produkty oferowane przez Elona Muska cieszą się największym powodzeniem na całym świecie. Firma na plecach czuje oddech Volkswagena, który zwiększa sprzedaż elektryków a w Europie w okresie styczeń-marzec uplasował ogółem najwięcej aut. W zeszłym roku ponad 1,3 mln klientów odebrało upragniony model rodem z Kalifornii. W tym roku sprzedaż ma osiągnąć rekordowe 1,8 mln sztuk. Tesla jest na dobrej drodze by ten cel osiągnąć. Z wyliczeń Jato Dynamics wynika, że model Y był najlepiej sprzedającym się autem na Starym Kontynencie w ogólnym rankingu modeli zarówno w marcu, jak i w pierwszym kwartale 2023 roku. I to niezależnie od napędu! 5% nowych europejskich rejestracji w marcu stanowiły samochody w pełni elektryczne.

W marcu cały rynek samochodowy w Europie wzrósł o 26%. Według danych Jato Dynamics z 27 rynków europejskich, Tesla Model Y była najczęściej rejestrowanym nowym samochodem osobowym w marcu i kwartale 2023 roku. Świetne wyniki osiągnął także Volkswagen, który goni amerykańskiego giganta. Zdaniem analityków niebawem niemiecki koncern ma szansę dorównać Tesli jednak z tym poczekamy przynajmniej do 2025 roku.

Modele - Top 25 europejskiej sprzedaży w 27 krajach (I kw. 2023 vs I kw. 2022, zmiana w %, w tys. szt.)
 MarkaW tys. w I kw. 2023Zmiana w % vs I kw. 2022
1Volkswagen 332,72325%
2Toyota 220,01919%
3Peugeot 178,5729%
4Audi  178,39319%
5Mercedes  176,04114%
6Skoda  166,87329%
7BMW  163,6395%
8Renault  158,45115%
9Ford  147,0684%
10Dacia 145,542%
11Kia  137,271-1%
12Hyundai  132,0838%
13Opel/Vauxhall  116,1115%
14Citroen  102,646%
15Fiat  101,97610%
16Tesla  93,55958%
17Nissan 81,73343%
18Volvo  69,5436%
19Seat  68,38614%
20Mazda  50 03937%
21Mini  44,7940%
22MG  44,586112%
23Suzuki  44,57924%
24Cupra 39,58264%
25Jeep 32,00615%

Źródło: Jato Dynamics

Wzrost produkcji wraz z mniejszą liczbą problemów z łańcuchem dostaw umożliwił Tesli w końcu dostarczanie pojazdów swoim klientom w odpowiednim tempie. Model Y prawdopodobnie znajdzie się wśród 5 najlepiej sprzedających się produktów w Europie pod koniec tego roku – powiedział Felipe Munoz, globalny analityk w JATO Dynamics.

Sukces Modelu Y odbył się kosztem Modelu 3, który odnotował mniej rejestracji – spadek o 42% w marcu i 40% w pierwszym kwartale roku.

Biorąc pod uwagę popularność SUV-ów, nie jest zaskoczeniem to, że Model Y zyskał na popycie w porównaniu do swojego odpowiednika sedana – przyznał Munoz.

Modele – europejskie rejestracje BEV i PHEV w 27 krajach (I kw. 2023 vs I kw. 2022, zmiana %, w tys. sztuk)
 PHEV s Q1 22 BEVvsQ1-22
1Ford Kuga12 499+9%1Tesla Model Y71 683+173%
2Volvo XC609 459+22%2Tesla Model 319 621-40%
3Lynk & Co 018 251+186%3Volkswagen ID.317 316+105%
4Kia Sportage8 234+361%4Volkswagen ID.416 646+52%
5Volvo XC406 909-31%5Dacia Spring14 066+56%
6BMW Series 36 284-27%6Volvo XC4013 786+173%
7Hyundai Tucson5 851+7%7Fiat 50013 543-1%
8Mazda CX-605 463new8Peugeot 20813 266+48%
9Jeep Compass5 209-11%9MG 412 720new
10Kia Niro5 033+160%10Renault Megane10 876+
 Total PHEV233 3470% Total BEV430 700+33%

Źródło: Jato Dynamics

W marcu tego roku zarejestrowano w 27 krajach europejskich 1,41 mln nowych aut wobec 1,12 mln w marcu 2022 (26%). W I kwartale tego roku rejestracje nowych aut osiągnęły poziom 3,22 mln wobec 2,74 mln w analogicznym okresie roku ubiegłego (17%).

Dacia Spring przyciąga ceną europejskiego klienta

Wzrost rejestracji jest w dużej mierze skutkiem skumulowanych zamówień z poprzednich miesięcy, które nie mogły zostać zrealizowane z powodu braku komponentów w tym czasie. Będziemy uważnie obserwować, jak na ten wzrost wpłynie dalsza presja inflacyjna w nadchodzących miesiącach – zauważył Munoz.

Samochody elektryczne (BEV) były silnym motorem wzrostu sprzedaży aut w Europie. Ponad połowa rejestracji w pierwszym kwartale to BEV. Więcej modeli, niższe ceny i atrakcyjne pakiety motywacyjne na wszystkich rynkach przyczyniły się do tego pozytywnego wzrostu popytu. Udział BEV w rynku wyniósł 13% w I kwartale – najwięcej w historii w pierwszym kwartale w Europie.

Wolumen lidera – Tesli wyniósł 28% wszystkich rejestracji BEV w marcu i 22% w I kw.

Tesla wykazuje lepsze wyniki w tym roku niż w 2022 r. i to pomimo rekordu ustanowionego w zeszłym roku. Jednak tempo wzrostu byłoby jeszcze szybsze, gdyby nie tak wielka dominacja Modelu Y i wynikający z tego brak rejestracji Modelu 3 – analizuje Munoz.

Top 25 Najlepiej sprzedające się marki w Europie (I kw. 2023 vs I kw. 2022, w tys. sztuk, zmiana w %)
   vs Q1-22
1Volkswagen332,72325%
2Toyota220,01919%
3Peugeot178,5729%
4Audi 178,39319%
5Mercedes 176,04114%
6Skoda166,87329%
7BMW163,6395%
8Renault158,45115%
9Ford 147,0684%
10Dacia 145,542%
11Kia137,271-1%
12Hyundai 132,0838%
13Opel/Vauxhall116,1115%
14Citroen 102,646%
15Fiat 101,97610%
16Tesla 93,55958%
17Nissan 81,73343%
18Volvo 69,5436%
19Seat 68,38614%
20Mazda 50 03937%
21Mini 44,7940%
22MG 44,586112%
23Suzuki 44,57924%
24Cupra 39,58264%
25Jeep 32,00615%

Źródło: Jato Dynamics

Grupa Volkswagen „straciła” tylko 2 400 sztuk do Tesli w rankingu I kw., a jej całkowity wolumen BEV wzrósł o 57%. Warto zauważyć, że nawet w okresie dominacji Tesli wzrost Volkswagena dorównał jej wzrostowi. W marcu Volkswagen osiągnął lepsze wyniki, a rejestracje wzrosły o 75% w porównaniu do 44% Tesli. Geely Group, SAIC Group i Toyota również osiągnęły dobre wyniki na rynku BEV w pierwszym kwartale.

Volkswagen w I kw. sprzedał ponad 17 tys. ID.3 w Europie

Grupa SAIC (MG i Maxus) odnotowała pozytywne wyniki. Wraz z popularnością niedawno wprowadzonego MG 4, chiński producent nadal wspinał się w rankingach. W marcu 2023 roku marka MG znalazła się w pierwszej 10 rankingu BEV producentów OEM – wyprzedzając Nissana, Toyotę i Forda. MG 4 osiągnął 4 miejsce w TOP 10 rankingu BEV za marzec. MG jest doskonałym przykładem tego, jak chińscy producenci OEM mogą rozwijać się na rynku zachodnim, wykorzystując renomowaną zachodnią markę i sprzedając konkurencyjny produkt.

Toyota, wciąż marginalna pod względem wolumenu BEV, zarejestrowała ponad 3 700 sztuk bZ4X. W ten sposób jej całkowity wolumen BEV wzrósł o 437% w ciągu kwartału. Co ciekawe, Toyota w I kwartale wyprzedziła Forda.

 

Źródło: Jato Dynamics

Narzędzia
i kalkulatory

Partnerzy kampanii Elektromobilni.pl

Partnerzy strategiczni
Partnerzy branżowi
Organizator