Segment luksusowych vanów w Europie nie jest zbyt wielki, a w dodatku zdominował go jeden model. To Mercedes klasy V, występujący także w wersji elektrycznej jako EQV. Chętnie kupują go zarówno zamożni ojcowie dużych rodzin, jak i firmy szukające auta do transportu prezesów czy gości hotelowych z lotniska albo przewożenia ich na długie dystanse. Dobrze wykonane wnętrze może zamienić się w salę konferencyjną na kołach.
Chińczycy lubią podróżować z szoferami
Tamtejsi biznesmeni uwielbiają oddawać kierownicę szoferom nawet w o wiele mniejszych i tańszych autach – stąd obecność na rynku chińskim np. Audi A3 sedan w wersji przedłużanej. Vany „biznesowe” także robią tam dużą karierę i ma je w ofercie spora część lokalnych producentów.
Jednym z nich jest Voyah Dreamer (ang. marzyciel), który doczekał się właśnie nowej generacji. Auto mierzy 5315 mm długości, ma 1980 mm szerokości i 1820 mm wysokości, a jego rozstaw osi sięga 3200 mm. Jest pozycjonowany jako MPV średniej wielkości lub duży. Robi wrażenie swoim designem, w którym nie brakuje eleganckich, chromowanych wykończeń. W przednim grillu można znaleźć 34 poprzeczek – każda z nich symbolizuje jeden z regionów administracyjnych Chin.
Akumulator jest duży
Jak przystało na auto o pokaźnych wymiarach, bateria również nie jest mała. Ma pojemność 108,73 kWh. Silniki są za to dwa, a łączna moc wersji EV wynosi 429 KM. Moment obrotowy – 620 Nm. Zasięg według chińskiej normy pomiarowej 650 km.
Auto w środku może oferować układ 2+2+3 lub 2+2. Ta druga opcja gwarantuje największą przestrzeń i wygodę, ale również w wersji siedmioosobowej zastosowano np. fotele z funkcją „zerowej grawitacji” i nowe funkcje podgrzewania, regulacji i wentylacji. Zamontowano także 6-calowe ekrany w podłokietnikach do sterowania funkcjami foteli i 17,3-calowy ekran sufitowy. Nie zabrakło 13-litrowej lodówki z funkcją ogrzewania.
Kokpit modelu Voyah Dreamer zawiera dwa 15,4-calowe ekrany i 29-calowy ekran HUD. Warto wspomnieć też o zaawansowanej technologii – multimedia zawierają system HarmonyOS 4.0 firmy Huawei w połączeniu z chipem Qualcomm 8295P, dzięki czemu nowy Voyah Dreamer jest pierwszym na świecie vanem wyposażonym w Huawei Qiankun ADS 3.0 i system kokpitu Harmony.
Współpraca marek Huawei i Voyah się zacieśnia, choć z usług tej marki ma korzystać teraz również m.in. BYD. W Dreamerze pojawi się także opcjonalny lidar, a także 27 czujników i radary, wspomagające kierowcę.
Czy Voyah Dreamer trafi do Polski?
Cena bazowa tego samochodu w wersji EV to 369 900 juanów, czyli równowartość 201 000 zł. Topowa odmiana kosztuje w przeliczeniu 267 000 zł. W Polsce ceny byłyby oczywiście wyższe, ale debiut tego modelu nie jest wykluczony. W naszym kraju dystrybucją aut Voyah zajmuje się dealer Auto Fus, mający w portfolio także m.in. BMW, Mclareny czy Rolls-Royce’y.
Konkurentami Dreamera w Polsce byłyby takie auta, jak wspomniany Mercedes EQV, a także Maxus MiFa 9 i hybrydowy Lexus LM (Dreamer w Chinach występuje także jako hybryda plug-in), a także VW Multivan. Voyah jest luksusowy i niezwykle mocny (mocniejszy od rywali), pozostaje jednak pytanie o to, czy jego chiński rodowód nie przestraszy klientów w segmencie, w którym jednak mocno liczy się prestiż.
MA