Home Rynek Europa Mniej nowych samochodów w UE w sierpniu 2024. Udział BEV na rynku zmniejszył się o prawie jedną trzecią

Europejskie rejestracje z zadyszką

Mniej nowych samochodów w UE w sierpniu 2024. Udział BEV na rynku zmniejszył się o prawie jedną trzecią

Europejskie rejestracje z zadyszką

Mniej nowych samochodów w UE w sierpniu 2024. Udział BEV na rynku zmniejszył się o prawie jedną trzecią

Mimo słabego wyniku w sierpniu, od początku roku do końca sierpnia 2024 roku rejestracje nowych samochodów wzrosły o 1,4%
Fot. Volkswagen
Przeczytasz w 2 min
Przeczytasz w 2 min

W sierpniu 2024 roku rejestracje nowych samochodów w Unii Europejskiej odnotowały gwałtowny spadek o 18,3%. Negatywne wyniki zaobserwowano na wszystkich czterech głównych rynkach europejskich, z największymi spadkami w Niemczech (-27,8%), Francji (-24,3%) i Włoszech (-13,4%), a także w Hiszpanii, gdzie rynek zmniejszył się o 6,5% – wynika z danych opublikowanych przez Europejskie Stowarzyszenie Producentów Pojazdów (ACEA)

Mimo słabego wyniku w sierpniu, od początku roku do końca sierpnia 2024 roku rejestracje nowych samochodów wzrosły o 1,4%, osiągając prawie 7,2 miliona pojazdów. Hiszpania (+4,5%) i Włochy (+3,8%) odnotowały niewielki wzrost, podczas gdy rynek francuski i niemiecki pozostały na niemal niezmienionym poziomie (-0,5% i -0,3%).

Rejestracje nowych samochodów w UE według rodzaju napędu

W sierpniu 2024 roku samochody elektryczne (BEV) stanowiły 14,4% rynku samochodowego w UE, co oznacza spadek w porównaniu do 21% w analogicznym okresie poprzedniego roku. Był to czwarty z rzędu miesiąc spadków w tym segmencie, co stanowi wyraźny kontrast wobec stabilnych wzrostów notowanych w poprzednim roku. Rejestracje hybryd plug-in również zmniejszyły się znacząco – o 22,3%. Łączny udział samochodów benzynowych i diesli również nieznacznie zmalał, osiągając 44,3% (poprzednio 45,1%).

Samochody elektryczne

W sierpniu 2024 roku liczba rejestracji samochodów elektrycznych (BEV) spadła o 43,9%, do poziomu 92 627 pojazdów, w porównaniu do 165 204 rejestracji rok wcześniej. Ich udział rynkowy zmniejszył się do 14,4%, z 21% rok wcześniej. Spadek ten był spowodowany przede wszystkim załamaniem na dwóch największych rynkach samochodów elektrycznych: w Niemczech (-68,8%) i we Francji (-33,1%). Od stycznia do sierpnia zarejestrowano łącznie 902 011 nowych samochodów BEV, co stanowi 12,6% rynku.

Samochody hybrydowe plug-in również odnotowały spadek (-22,3%) w sierpniu, z 45 590 sprzedanymi sztukami, co stanowiło 7,1% rynku, w porównaniu do 7,4% rok wcześniej. Spadki te odnotowano na wszystkich kluczowych rynkach UE.

Jedynym segmentem, który odnotował wzrost w sierpniu, były samochody hybrydowe (HEV). Ich rejestracje wzrosły o 6,6%, osiągając 201 552 sztuk. Wzrosty zanotowano w trzech z czterech największych rynków tego segmentu: Hiszpania (+12,6%), Francja (+12,5%) i Włochy (+2,5%). Niemcy pozostały na stabilnym poziomie (-0,1%). Udział rynku samochodów hybrydowych wzrósł zatem do 31,3%, w porównaniu do 24% w sierpniu 2023 roku.

Samochody benzynowe i diesle

Sprzedaż samochodów benzynowych spadła w sierpniu 2024 roku o 17,1%, a we wszystkich czterech kluczowych rynkach odnotowano znaczące spadki: Francja (-36,6%), Włochy (-18,8%), Hiszpania (-17,4%) i Niemcy (-7,4%). Udział samochodów benzynowych w rynku europejskim wyniósł 33,1%, w porównaniu do 32,6% rok wcześniej.

Rynek nowych samochodów z silnikiem diesla zmniejszył się o 26,4%, co przełożyło się na 11,2% udziału w rynku w sierpniu 2024 roku. Dwucyfrowe spadki w tym segmencie zaobserwowano niemal we wszystkich krajach europejskich.

OW

REKLAMA

Narzędzia
i kalkulatory