Wodorowiec w planach
Kapitał pozyskany od Vinci zostanie wykorzystany przez MMI do stworzenia autobusów elektrycznych w trzech wariantach, obejmujących pojazdy niskowejściowe, niskopodłogowe oraz normalnopodłogowe. Opracowanie technologii w zakresie napędów zeroemisyjnych, konstrukcji podwozia i nadwozia oraz własnego designu mają pomóc rodzinnej firmie ze Słupska umocnić swoją pozycję w Polsce oraz Europie Zachodniej. Plany MMI obejmują także stworzenie minibusa elektrycznego zasilanego wodorowym ogniwem paliwowym oraz budowę nowoczesnej hali produkcyjnej pozwalającej na dwukrotne zwiększenie wolumenu produkowanych pojazdów.
Redukcja masy, większy zasięg
– W tym celu pracujemy nad technologią napędów zeroemisyjnych oraz innowacyjną konstrukcją podwozia i nadwozia. Nasze założenie skupia się na stworzeniu autobusów o jak najmniejszej masie własnej, aby maksymalnie zwiększyć ich zasięg. Opracowujemy m.in. nowy typ nadwozia wykonanego w technologii kompozytowej, tj. szkieletowo-laminatowej, którego masa zostanie znacznie obniżona w odniesieniu do tradycyjnej konstrukcji, opartej na szkielecie stalowo-aluminiowym. W dalszej kolejności zakładamy opracowanie układu napędowego z wykorzystaniem silników synchronicznych umieszonych w piastach kół osi napędowej, co pozwoli uprościć układ przeniesienia napędu i zwiększając jego sprawność i bezawaryjność. Kolejnym krokiem naszych prac będzie stworzenie autobusu zasilanego wodorowym ogniwem paliwowym, a także budowa nowoczesnej hali produkcyjnej pozwalającej na dwukrotne zwiększenie aktualnego wolumenu produkowanych pojazdów – powiedział Stanisław Zdrojewski, CEO MMI.
Pełna gama w trzy lata
Firma MMI z Redzikowa koło Słupska zajmowała się do tej pory produkcją pojazdów zasilanych olejem napędowym oraz sprężonym gazem ziemnym (produkuje autobusy turystyczne i miejskie na podwoziu IVECO oraz na bazie Mercedesa). W ubiegłym roku firma zanotowała ponad 70 mln zł przychodów ze sprzedaży. MMI zakłada, że w ciągu maksymalnie trzech lat będzie posiadać pełną gamę minibusów. Jak podano, rozwój technologiczny i nowy rodzaj pojazdów pozwoli spółce umocnić swoją pozycję na rynku polskim oraz rozszerzyć działalność i aktualną ofertę we Włoszech, Francji, Niemczech, Szwajcarii oraz Skandynawii.
Vinci to spółka zależna Banku Gospodarstwa Krajowego (BGK). Wśród jej aktywności jest m. in. zarządzanie alternatywnymi spółkami inwestycyjnymi, zapewniającymi rozwiązania w zakresie finansowania polskich przedsiębiorców. Ma to docelowo pomóc w zatrzymaniu własności innowacyjnych technologii i patentów w Polsce oraz ich komercjalizacja w kraju i za granicą.
RaWa