Ankietowani
Aby lepiej zrozumieć nastawienie młodych ludzi do kompromisów i przyszłości zrównoważonej mobilności miejskiej, agencja analityczna Economist Impact przeprowadziła badanie obejmujące 3 750 mieszkańców (w wieku 18–30 lat) z 15 miast na pięciu kontynentach.
Młodzi ludzie, będący „motorem zmian”, mają m.in. istotny wpływ na mobilność miejską zarówno przez wybór środków transportu, jak i podejmowane decyzje dotyczące ich stylu życia i pracy. Miasta, które są centrami innowacji i skupiają znaczną część młodej populacji, stanowią idealne miejsce do testowania nowych rozwiązań (także mobilnościowych). Choć wyniki ankiety różniły się w zależności od regionu i demografii, to można dostrzec pewne kluczowe trendy.
Zmiana klimatu
Zwiększające się obawy związane z kryzysem klimatycznym skłaniają młodych ludzi do przemyślenia swoich wyborów transportowych. Aż 60 proc. respondentów deklaruje gotowość do zmiany nawyków podróżowania w celu ograniczenia emisji dwutlenku węgla. Jednak codzienne, praktyczne kwestie, takie jak czas podróży i koszty, mają zwykle wyższy priorytet niż troska o środowisko naturalne. Na przykład jedna trzecia badanych wskazuje redukcję emisji jako ważny powód wspierania zrównoważonej mobilności, co plasuje się na trzecim miejscu wśród priorytetów. Jednocześnie tylko 40 proc. respondentów popiera politykę dodatkowego obciążania finansowego wysokoemisyjnych środków transportu, na przykład pojazdów spalinowych. Wskazuje to, że dla wielu młodych ludzi zrównoważony rozwój jest bardziej preferencją niż zasadą. Z raportu wyłania się także obraz pojazdów elektrycznych (EV) jako preferowanego środka transportu przyszłości, choć – rzecz jasna – z uwzględnieniem istniejących wyzwań.
Elektryczna rewolucja nabiera tempa
Udział EV w globalnym rynku samochodowym wzrósł z zaledwie 2 proc. w 2018 roku do imponujących 18 proc. w 2023 roku. Analitycy przewidują lawinowy, bo aż pięciokrotny wzrost sprzedaży w latach 2022-2030. Co więcej, ponad jedna trzecia ankietowanych młodych mieszkańców miast planuje regularnie korzystać z EV w ciągu najbliższej dekady, co stanowi znaczący wzrost w porównaniu z obecnymi 23 proc. „Największy entuzjazm dla elektromobilności widać w tzw. miastach wschodzących, gdzie EV postrzegane są nie tylko jako ekologiczny wybór, ale również symbol statusu społecznego” – piszą autorzy raportu.
Dlaczego EV zyskują popularność?
Jak zaznacza Economist Impact, pojazdy elektryczne oferują szereg korzyści, które przekonują do siebie coraz więcej użytkowników. Są one dwa do trzech razy bardziej efektywne energetycznie niż tradycyjne samochody spalinowe, co przekłada się na niższe koszty eksploatacji. Ponadto, EV znacząco redukują emisję szkodliwych substancji i gazów cieplarnianych, przyczyniając się do poprawy jakości powietrza w miastach i tym samym walki ze zmianami klimatycznymi. Szczególnie istotne jest to w kontekście miast wschodzących, gdzie zanieczyszczenie powietrza stanowi poważny problem. EV to także innowacyjne narzędzia do zarządzania energią. Oferują funkcje takie jak magazynowanie energii, zasilanie urządzeń zewnętrznych (V2L) oraz oddawanie energii do sieci (V2G), co może być szczególnie przydatne w sytuacjach kryzysowych (braku energii elektrycznej w sieci czy blackout-ów – przyp. red.).
Elektromobilność to nie tylko zalety
Oczywiście istnieją również wyzwania i bariery, które należy pokonać, aby w pełni wykorzystać potencjał EV. Główną z nich jest wciąż ograniczona dostępność stacji ładowania, zwłaszcza w na rynkach oraz w regionach będących w fazie rozwoju gospodarczego, gdzie infrastruktura uzupełniania energii jest jeszcze słabo rozwinięta lub nie ma jej wcale. Również wysokie koszty zakupu EV, w porównaniu z tradycyjnymi pojazdami, mogą być nie do pokonania dla wielu potencjalnych nabywców. „Obawy dotyczące baterii, takie jak trwałość, bezpieczeństwo i czas ładowania, również wpływają na decyzje konsumentów” – zwraca uwagę Economist Impact.

Kluczową rolę odgrywają polityka i zachęty
Rządy na całym świecie wprowadzają lub mają w planach dotacje oraz ulgi podatkowe na produkcję i zakup EV, aby uczynić je bardziej przystępnymi cenowo. Coraz popularniejsze stają się również strefy zeroemisyjne w centrach miast, które ograniczają wjazd pojazdów spalinowych, promując tym samym EV, pieszych i rowerzystów – przypomnijmy, że w samej Europie działa ponad 300 takich stref, w tym jedna w Warszawie. Ważna jest również polityka przemysłowa, która wspiera krajową produkcję „elektryków” poprzez subsydia, zachęty eksportowe i preferencyjne zamówienia publiczne.
W świetle powyższego, eksperci Economist Impact, zwracają również uwagę na pojazdy hybrydowe, które ich zdaniem – stanowią rozwiązanie pomostowe w drodze do pełnej elektryfikacji. Samochody z napędem mieszanym, czyli łączące silnik spalinowy z napędem elektrycznym, oferują praktyczny sposób na redukcję zużycia paliwa i emisji, zwłaszcza w regionach o słabo rozwiniętej infrastrukturze ładowania EV. Ankietowani przewidują wzrost roli hybryd w przyszłości, z 17 proc. obecnie do 27 proc. w ciągu najbliższych dziesięciu lat.
Integracja z innymi formami transportu
Samochody elektryczne powinny być częścią kompleksowego i zrównoważonego systemu mobilności miejskiej, który obejmuje również transport publiczny i mobilność aktywną (chodzenie i jazda na rowerze) – przekonują eksperci i dodają, że elektromobilność ma ogromny potencjał, by zrewolucjonizować transport miejski, oferując korzyści środowiskowe i ekonomiczne. Kluczem do sukcesu jest pokonanie istniejących barier, takich jak wysokie koszty i ograniczona infrastruktura ładowania, oraz integracja EV z innymi formami transportu – transport publiczny, tzw. transport ostatniej mili. Polityka rządowa, zachęty, innowacje technologiczne i zmiana mentalności społecznej będą odgrywać zasadniczą rolę w przyspieszeniu transformacji w kierunku elektromobilności, tworząc miasta bardziej przyjazne dla ludzi i środowiska.
OW