Gmina Mińsk Mazowiecki podpisała z firmą MAN Truck & Bus umowę na dostawę łącznie 6 autobusów elektrycznych MAN Lion’s City 12 E o długości 12 metrów. Pojazdy wyjadą na mińskie ulice za 12 miesięcy i będą pierwszymi autobusami z napędem elektrycznym w tym mieście. Autobusy wyposażone będą w baterie (w technologii i NMC) o pojemności 480 kWh, co jak podkreśla producent gwarantuje przebiegi przekraczające 250 km na jednym ładowaniu.
Lew ze Starachowic
– Bardzo cieszymy się, że kolejne miasto w Polsce będzie miało zeroemisyjne autobusy, które wyprodukowane zostaną w polskim zakładzie MAN w Starachowicach. Kontrakt dla Mińska Mazowieckiego potwierdza, że te pojazdy sprawdzają się zarówno w dużych aglomeracjach, jak i mniejszych miastach. Po Kędzierzynie-Koźlu, Gdańsku, Włocławku, Stalowej Woli i Ostrowcu Świętokrzyskim teraz nasze pierwsze elektrobusy trafią na Mazowsze – powiedziała Olga Żarkowska, dyrektor sprzedaży autobusów w MAN Truck & Bus Polska.
Z czujnikami ciśnienia
Zamówione przez Mińsk Mazowiecki pojazdy będą bezpieczne i komfortowe poprzez zainstalowane systemy bezpieczeństwa, jak ABS, ASR, monitoring wnętrza pojazdu oraz automatyczną detekcję i gaszenie pożaru. W kompletacji autobusów znalazły się też dwa wyjątkowe układy: ESP oraz czujniki monitorujące ciśnienie w kołach, które cały czas są rzadko spotykane w komunikacji miejskiej. Do tego MAN zaproponował zewnętrzne i wewnętrzne oświetlenie w całości wykonane w technologii LED, a przednie reflektory przeciwmgielne wyposażone będą dodatkowo w funkcję doświetlania zakrętów.
Na wtyczkach plug-in
Mińskie autobusy elektryczne będą ładowane wyłącznie poprzez wtyczki plug-in, czyli nie będą musiały korzystać z drogiej infrastruktury szybkich ładowarek zlokalizowanych „na mieście”. Dzięki temu te pojazdy będą przez cały czas w pełnej dyspozycji przewoźnika i nie będą musiały robić przerw technicznych na doładowywanie baterii.
– To efekt zastosowania baterii w technologii i NMC o dużej pojemności, wynoszących w MAN Lion`s City 12 E aż 480 kWh. To gwarantuje przebiegi przekraczające 250 km w rzeczywistych warunkach drogowych i to w całym okresie gwarancji. Do tego wszystkie akumulatory znajdują się na dachu pojazdu, co przekłada się na lepsze rozplanowanie wnętrza pojazdu – podkreślił Waldemar Sęk, regionalny kierownik sprzedaży w MAN Truck & Bus Polska.
Odskokowa wersja
Napęd elektrycznych autobusów MAN bazuje na centralnym silniku o mocy 160 kW, który skonfigurowany został pod kątem maksymalnie płynnego ruszania. Zapewnia on cichszą jazdę i lepszą dostępność serwisową.
Autobusy dla Mińska Mazowieckiego będą posiadać drzwi w układzie 2-2-0, z czego drzwi drugie wykonane zostaną w bardzo komfortowej wersji odskokowo-przesuwnej, czyli będą otwierać się na zewnątrz pojazdu, co ułatwi wchodzenie i wychodzenie pasażerów. Łączna pojemność e-busów wyniesie 78 osób, w tym 29 miejsc siedzących, zlokalizowanych głównie w tylnej części pojazdu. Z kolei przód autobusu będzie dzięki temu przestrzenny, dopasowany do szybkiej wymiany pasażerów. Tutaj też nie zabraknie czterech miejsc dostępnych dla osób o ograniczonej sprawności ruchowej.
ebusy filarem strategii
– Miński kontrakt to kolejne zamówienie na e-busy z polskiego rynku – po zamówieniach z Kędzierzyna-Koźla i Gdańska, natomiast warto pamiętać, że MAN jest jednym z liderów wprowadzania Europy w świat bezemisyjnej mobilności miejskiej. Imponujące doświadczenie niemieckiego producenta na tym polu to ponad 700 autobusów elektrycznych, w tym pierwsze egzemplarze dostarczone do Polski (dla Kędzierzyna-Koźla). Do tego dochodzi pełne portfolio elektrycznych pojazdów dostawczych (MAN eTGE), budowa własnej fabryki produkującej baterie oraz wprowadzanie pierwszych napędów elektrycznych do ciężarówek. To pokazuje, że MAN myśli o rozwoju elektromobilności bardzo szeroko, a autobusy elektryczne w strategii firmy są jednym z filarów zielonej przyszłości naszych miast – powiedział Claus Wallenstein, dyrektor zarządzający MAN Truck & Bus Polska.
Źródło: na podstawie MAN Truck & Bus Polska