Autorzy ZEV Factbooka zaznaczają, że globalny trend przejścia w kierunku bezemisyjnego transportu drogowego nadal przyspieszał w 2022 r., a sprzedaż osobowych pojazdów elektrycznych osiągnie poziom ponad 10 milionów sztuk. Oznacza to wzrost o blisko 4 mln ( w stosunku do 6,6 miliona w 2021 r.). Co ciekawe, ponad 13% światowej sprzedaży nowych samochodów w pierwszej połowie 2022 r. była elektryczna, co oznacza wzrost z 8,7% w stosunku do 2021 r. Globalne moce produkcyjne zakładów produkcji akumulatorów litowo-jonowych również wzrosły o 38% (od 2021 r.). Natomiast wydatki na ekologiczny transport drogowy na całym świecie mają w tym roku przekroczyć 450 miliardów dolarów.
ZEV Factbook został opracowany przez BNEF we współpracy z Accelerating to Zero Coalition i Bloomberg Philanthropies, a jego wyniki zaprezentowano na COP27 – Konferencją Narodów Zjednoczonych w sprawie zmian klimatu 2022. Warto przypomnieć, że pierwszy poradnik dotyczący pojazdów bezemisyjnych został wydany podczas COP26 w Glasgow. Druga edycja z 2022 r. śledzi postępy poczynione w kierunku osiągnięcia globalnej zerowej emisji netto w sektorze transportu drogowego.
Największa oszczędność dzięki elektrykom z Azji
Autorzy raportu wyliczają, że pojazdy elektryczne wszystkich typów – w tym samochody, autobusy, motocykle, skutery, furgonetki i ciężarówki – pozwolą „uniknąć” zużycia ropy na poziomie 1,7 miliona baryłek dziennie w 2022 r., w porównaniu z 1,5 miliona baryłek dziennie w 2021 r. Pojazdy te obecnie eliminują 152 milionów ton metrycznych CO2 rocznie, przy czym największa „oszczędność” pochodzi z dużej floty elektrycznych pojazdów dwu- i trzykołowych w Azji.
Jak wynika z analizy krajowe cele dotyczące ZEV i stopniowego wycofywania silników spalinowych (ICE) obejmują prawie 41% światowego rynku samochodów osobowych do 2035 r., (podobnie jak rok temu). Producenci samochodów z celami wycofania ICE w 2035 r. stanowią 23% rynku, co oznacza niewielki wzrost z 19% rok temu. Zwiększa się to do 30%, jeśli uwzględni się cele producentów samochodów na 2040 r.
Coraz większe dysproporcje
Autorzy raporty zwracają także uwagę na zagrożenia związane z transformacja rynku transportowego.
- Istnieje coraz większa przepaść między gospodarkami bogatymi a gospodarkami wschodzącymi pod względem przyjęcia ZEV. Chociaż wiele wskaźników w tym raporcie wskazuje właściwy kierunek, większość krajów ma jeszcze długą drogę do przebycia, zanim będziemy mogli mieć pewność, że jesteśmy na dobrej drodze do sektora transportu o zerowej emisji netto do połowy stulecia – powiedziała Aleksandra O’Donovan, główna autorka raportu i szefowa zespołu badawczego BNEF ds. pojazdów elektrycznych.
W raporcie stwierdza się, że rządy krajowe, regionalne i lokalne muszą nadal zwiększać ambicje i wdrażać stabilną, długoterminową politykę, która pobudza rozwój transportu bezemisyjnego i prowadzi do stopniowego wycofywania pojazdów zanieczyszczających środowisko.
– Analizując raport jednocześnie zachęcamy więcej podmiotów do zwiększenia aktywności w przyszłym roku oraz podjęcia i wdrożenia ambitnych zobowiązań na rzecz przejścia na pojazdy bezemisyjne i czerpania korzyści z czystszego powietrza, stabilnych miejsc pracy, wzrostu gospodarczego i utrzymania celów porozumienia paryskiego – podsumował Nigel Topping, specjalista ds. zmian klimatycznych w rządzie Wielkiej Brytanii.