Home Raporty Miliardy na ekologiczny transport

Raport Bloomberg NEF

Miliardy na ekologiczny transport

Raport Bloomberg NEF

Miliardy na ekologiczny transport

Pojazdy elektryczne "zaoszczędzają" 1,7 mln baryłek ropy dziennie
Fot. Volkswagen
Przeczytasz w 2 min
Przeczytasz w 2 min

Obecne działania podejmowane przez rządy poszczególnych państw, producentów i konsumentów mają realny wpływ na emisję. Jak wylicza Bloomberg NEF na podstawie swojego raportu przedstawionego w ZEV (Zero-Emissions Vehicle Factbook), stopniowe przejście na auta napędzane paliwami alternatywnymi pozwalają zredukować wydobycie o prawie 1,7 miliona baryłek ropy dziennie w 2022 roku. To efekt trendu, w ramach którego aż 13% sprzedanych w pierwszej połowie 2022 r. aut na świecie była elektryczna. Wydatki w skali globalnej na ekologiczny transport przekroczą w tym roku 450 mld USD.

Autorzy ZEV Factbooka zaznaczają, że ​​globalny trend przejścia w kierunku bezemisyjnego transportu drogowego nadal przyspieszał w 2022 r., a sprzedaż osobowych pojazdów elektrycznych osiągnie poziom ponad 10 milionów sztuk. Oznacza to wzrost o blisko 4 mln ( w stosunku do 6,6 miliona w 2021 r.). Co ciekawe, ponad 13% światowej sprzedaży nowych samochodów w pierwszej połowie 2022 r. była elektryczna, co oznacza wzrost z 8,7% w stosunku do 2021 r. Globalne moce produkcyjne zakładów produkcji akumulatorów litowo-jonowych również wzrosły o 38% (od 2021 r.). Natomiast wydatki na ekologiczny transport drogowy na całym świecie mają w tym roku przekroczyć 450 miliardów dolarów.

ZEV Factbook został opracowany przez BNEF we współpracy z Accelerating to Zero Coalition i Bloomberg Philanthropies, a jego wyniki zaprezentowano na COP27 – Konferencją Narodów Zjednoczonych w sprawie zmian klimatu 2022. Warto przypomnieć, że pierwszy poradnik dotyczący pojazdów bezemisyjnych został wydany podczas COP26 w Glasgow. Druga edycja z 2022 r. śledzi postępy poczynione w kierunku osiągnięcia globalnej zerowej emisji netto w sektorze transportu drogowego.

Największa oszczędność dzięki elektrykom z Azji

Autorzy raportu wyliczają, że pojazdy elektryczne wszystkich typów – w tym samochody, autobusy, motocykle, skutery, furgonetki i ciężarówki – pozwolą „uniknąć” zużycia ropy na poziomie 1,7 miliona baryłek dziennie w 2022 r., w porównaniu z 1,5 miliona baryłek dziennie w 2021 r. Pojazdy te obecnie eliminują 152 milionów ton metrycznych CO2 rocznie, przy czym największa „oszczędność” pochodzi z dużej floty elektrycznych pojazdów dwu- i trzykołowych w Azji.

Jak wynika z analizy krajowe cele dotyczące ZEV i stopniowego wycofywania silników spalinowych (ICE) obejmują prawie 41% światowego rynku samochodów osobowych do 2035 r., (podobnie jak rok temu). Producenci samochodów z celami wycofania ICE w 2035 r. stanowią 23% rynku, co oznacza niewielki wzrost z 19% rok temu. Zwiększa się to do 30%, jeśli uwzględni się cele producentów samochodów na 2040 r.

Coraz większe dysproporcje

Autorzy raporty zwracają także uwagę na zagrożenia związane z transformacja rynku transportowego.

​​- Istnieje coraz większa przepaść między gospodarkami bogatymi a gospodarkami wschodzącymi pod względem przyjęcia ZEV. Chociaż wiele wskaźników w tym raporcie wskazuje właściwy kierunek, większość krajów ma jeszcze długą drogę do przebycia, zanim będziemy mogli mieć pewność, że jesteśmy na dobrej drodze do sektora transportu o zerowej emisji netto do połowy stulecia – powiedziała Aleksandra O’Donovan, główna autorka raportu i szefowa zespołu badawczego BNEF ds. pojazdów elektrycznych.

W raporcie stwierdza się, że rządy krajowe, regionalne i lokalne muszą nadal zwiększać ambicje i wdrażać stabilną, długoterminową politykę, która pobudza rozwój transportu bezemisyjnego i prowadzi do stopniowego wycofywania pojazdów zanieczyszczających środowisko.

Analizując raport jednocześnie zachęcamy więcej podmiotów do zwiększenia aktywności w przyszłym roku oraz podjęcia i wdrożenia ambitnych zobowiązań na rzecz przejścia na pojazdy bezemisyjne i czerpania korzyści z czystszego powietrza, stabilnych miejsc pracy, wzrostu gospodarczego i utrzymania celów porozumienia paryskiego – podsumował Nigel Topping, specjalista ds. zmian klimatycznych w rządzie Wielkiej Brytanii.

REKLAMA

Narzędzia
i kalkulatory