Temat stref czystego transportu na dobre pojawił się głównie za sprawa z decyzji władz Krakowa, i następnie Warszawy, zapowiadających ich powstanie w połowie przyszłego roku.
W Warszawie projekt SCT został przedstawiony w styczniu 2023 r. – wtedy ruszyły trwające trzy miesiące konsultacje społeczne. Strefa czystego transportu z ciekawostki, znanej głównie z zachodnioeuropejskich miast, stała się dla mieszkańców stolicy czymś bardziej realnym, co wkrótce pojawi się w ich okolicy.
Podczas kilku spotkań na żywo, jak i online Warszawianie przekazali ponad 3 tysiące uwag do projektu strefy. O ile proces ten dostarczył zespołowi pracującemu nad SCT wielu sugestii co do modyfikacji projektu, sam charakter konsultacji sprawił, że brały w nich udział przede wszystkim najbardziej zdeterminowane osoby, a przekrój ich poglądów na temat strefy niekoniecznie odzwierciedla rzeczywiste poparcie dla tej idei wśród mieszkańców.
Dlatego w połowie trwania konsultacji społecznych, Warszawa zleciła zrealizowanie badania opinii społecznej, w którym zapytano o stosunek do projektowanej strefy czystego transportu. Przeprowadziła je na przełomie marca i kwietnia 2023 r. agencja badawcza PBS na reprezentatywnej – ze względu na wiek, płeć i dzielnicę zamieszkania – grupie 1020 dorosłych mieszkańców i mieszkanek.
Połowa za większym obszarem
Najważniejszym wnioskiem płynącym z wiosennego badania jest wysokie poparcie mieszkańców dla powstania strefy czystego transportu – 69 proc. respondentów było za utworzeniem strefy. 42 proc. badanych opowiedziało się za inicjatywą „zdecydowanie”, z kolei 28 proc. wskazało na odpowiedź „raczej tak”.
Na sympatię wobec SCT istotnego wpływu nie ma preferowany sposób poruszania się po stolicy, gdyż poparcie dla tej koncepcji w grupie kierowców jest niemal równie wysokie jak wśród ogółu mieszkańców. Za powstaniem strefy opowiada się 68 proc. badanych posiadających samochód i aż 66 proc. kierowców jeżdżących autem regularnie.
Bardzo wysokie, bo sięgające 88 proc. jest także poparcie dla zaproponowanego w styczniu obszaru warszawskiej SCT, która miałaby objąć Śródmieście wraz z fragmentami przylegających dzielnic. Niemal połowa respondentów (46 proc.) chciałaby powiększenia strefy, z czego 26 proc. chciałoby rozciągnięcia jej na całe miasto.
Warszawianie za czystym transportem
Warszawskiemu Ratuszowi zależało na zbadaniu opinii publicznej już po zaprezentowaniu projektu strefy i wywiązaniu się dyskusji na jej temat, jednak otrzymane wyniki korespondują z preferencjami mieszkańców znanymi już wcześniej.
W innym badaniu z grudnia 2022 r. 76 proc. respondentów stwierdziło, że jednym z działań miasta zbierającym do poprawy jakości powietrza powinno być utworzenie strefy ograniczającej możliwość wjazdu na jej obszar dla najbardziej zanieczyszczających pojazdów. 69 proc. badanych stwierdziło też, że taka strefa powinna z czasem obejmować coraz większy obszar miasta.
Z kolei w ogólnopolskim badaniu Research Collective przeprowadzonym latem 2022 r., aż 66 proc. respondentów mieszkających w Warszawie było za wprowadzeniem strefy. Warszawa była też miastem, gdzie największy odsetek badanych w Polsce (47 proc.) uznał, że główną przyczyną złego stanu powietrza w mieście jest transport drogowy.
Raport PBS można zobaczyć pod linkiem: https://um.warszawa.pl/documents/55043703/0/SCT_Raport_20230502V.2.pdf/2b516f99-9f60-a729-ab6e-83abaab64757?t=1687782711446