Na koniec listopada po polskich drogach jeździło ponad 50 000 aut elektrycznych. Jeśli zaś chodzi o ładowarki to w Polsce funkcjonuje 5829 (+35% r/r) ogólnodostępnych punktów ładowania, w tym 4362 AC oraz 1467 DC (stan na koniec listopada 2023 r.).
Najwięcej samochodów elektrycznych jeździ w Warszawie. Warszawa ma też najlepiej rozwiniętą infrastrukturę ładowania. Na koniec listopad 2023 roku w stolicy było 579 punktów ładowania, a kolejne miejsca w tym rankingu zajmują Gdańsk (265), Szczecin (217), Poznań (199) i Kraków (192).
Tymczasem na Ursynowie, na parkingu pomiędzy ratuszem a UCK Alternatywy znajdują się dwa place do ładowania elektryków. Na jednym ładowarki działaj. Na drugim nie.
Pierwszy oferuje sześć stanowisk należących do firmy EloCity. Wśród nich jest jedna z dwóch szybkich ładowarek na Ursynowie, która oferuje moc ładowania 100 KW.
Drugi plac – od strony ul. Gandhi – ma miejsca do ładowania dla dwóch samochodów. Powstał z inicjatywy wiceburmistrza Klaudiusza Ostrowskiego na początku 2023 roku. Niestety, nikt tam samochodu nie doładuje, bo ładowarki od początku nie działały i wciąż nie działają.
Dlaczego? Okazuje się, że firma, która dzierżawi miejsca przy ratuszu i która na zlecenie ratusza stworzyła “słupek elektryczny”, od ponad roku czeka na odpowiednie zgody.
Jak pisze portal haloursynow.pl dzierżawca terenu pod ładowarki elektryczne dokonał wymiany słupka na nowy. Z uzyskanych informacji wynika, że obecnie zbiera dokumentację do przeprowadzenia odbioru przez Urząd Dozoru Technicznego.
Tymczasem ursynowski ratusz informuje, że „Urząd Dzielnicy Ursynów nie ma wpływu na procedurę uzyskania zgody UDT na użytkowanie stacji do ładowania”. Kolejnym terminem uruchomienia ładowarek wskazywanym przez ratusz był koniec grudnia ubiegłego roku. Tymczasem mamy styczeń, a punkty wciąż nie działają.
Skompilowane procedury to od lat jedna z największych bolączek polskiego sektora e mobilności.
– Do najpilniejszych działań, które należy podjąć już na początku 2024 r., należy skrócenie procedur przyłączeniowych stacji ładowania, optymalizacja programu „Mój Elektryk” oraz wprowadzenie subsydiów dla zeroemisyjnego, drogowego transportu ciężkiego – mówi Maciej Mazur, Dyrektor Zarządzający Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych.
Źródło: haloursynow.pl