Więcej niż 1 samochód na 5, które w tym roku sprzedadzą się na całym świecie, to model EV – oto wnioski z raportu IEA Outlook stworzonego przez Międzynarodową Agencję Energetyczną. W pierwszym kwartale 2024 r. sprzedaż EV wzrosła o ok. 25% rok do roku. W zeszłym roku wzrost był podobny, ale skoro teraz operujemy na większych liczbach, bezemisyjny park maszynowy szybko rośnie. Liczba pojazdów elektrycznych sprzedanych na całym świecie w I kwartale 2024 r. jest mniej więcej taka, jak wynik segmentu EV z całego 2020 r.
Optymistyczna prognoza
Jak przewidują autorzy raportu, w 2024 r. sprzedaż aut EV w Chinach wzrośnie do około 10 milionów, co stanowi 45% całej sprzedaży w tym kraju. W Stanach Zjednoczonych elektryczny będzie 1 na 9 sprzedanych tam samochodów. W Europie, pomimo ogólnie słabych perspektyw sprzedaży samochodów osobowych i stopniowego wycofywania dotacji na pojazdy elektryczne w niektórych krajach, auta na prąd nadal będą stanowić około 1 na 4 sprzedanych samochodów. Taka prognoza opiera się na rekordowym roku 2023. Wtedy globalna sprzedaż aut elektrycznych wzrosła o 35% – do prawie 14 milionów. Za wielki popyt odpowiadały głównie Chiny, Europa i Stany Zjednoczone. Warto zauważyć jednak przyzwoite wzrosty sprzedaży EV na niektórych rynkach wschodzących. W Wietnamie elektryki w 2023 r. odpowiadały za 15% rynku, w Tajlandii – za 10%.
Dyrektor wykonawczy IEA Fatih Birol powiedział: „Zamiast się zmniejszać, globalna rewolucja EV wydaje się szykować na nową fazę wzrostu. Fala inwestycji w produkcję akumulatorów sugeruje, że łańcuch dostaw pojazdów elektrycznych rozwija się, aby sprostać ambitnym planom ekspansji producentów samochodów. W rezultacie oczekuje się, że udział pojazdów elektrycznych na drogach będzie nadal szybko rósł. Opierając prognozy tylko na dzisiejszych warunkach i sytuacji politycznej możemy przewidzieć, że do 2023 r. prawie 1 na 3 aut na drogach w Chinach bedą stanowić modele EV, a zarówno w Stanach Zjednoczonych, jak i Unii Europejskiej – ponad 1 na 5. Ta zmiana będzie miała poważne konsekwencje zarówno dla przemysłu motoryzacyjnego, jak i sektora energetycznego”.
Chiny wyznaczają ścieżkę
W Chinach ponad 60% samochodów elektrycznych sprzedanych w 2023 roku było już tańszych w zakupie niż auta spalinowe. W USA i Europie ceny samochodów spalinowych pozostały średnio niższe, choć oczekuje się, że nasilająca się konkurencja rynkowa i rozwój technologii akumulatorów obniżą ceny w nadchodzących latach. Rosnący eksport samochodów elektrycznych chińskich producentów samochodów – który stanowił ponad połowę całej sprzedaży samochodów elektrycznych w 2023 roku – może zwiększyć presję na obniżenie cen.
Kluczowa infrastruktura
Według raportu IEA, kluczowe znaczenie dla dalszego wzrostu ma rozwój infrastruktury ładowania. Liczba publicznych punktów ładowania zainstalowanych na całym świecie wzrosła o 40% w 2023 r. w stosunku do 2022 r., a szybki rozwój sieci ładowarek DC sprawił, że jest ich już więcej niż ładowarek Typ 1 i 2. Ale aby sprostać rządowej presji na przechodzenie na elektromobilność, IEA twierdzi, że sieci ładowania do 2035 roku muszą zwiększyć się sześciokrotnie. Jednocześnie konieczne jest staranne planowanie i wsparcie ze strony polityków, aby mieć pewność, że większe zapotrzebowanie związane z transportem nie przeciąży sieci.
MA