Home elektromobilni Mercedes otworzył zakład recyklingu. 50 tys. modułów trafi do aut elektrycznych

Akumulatorowy odzysk

Mercedes otworzył zakład recyklingu. 50 tys. modułów trafi do aut elektrycznych

Akumulatorowy odzysk

Mercedes otworzył zakład recyklingu. 50 tys. modułów trafi do aut elektrycznych

50 000 nowych modułów akumulatorowych rocznie trafi do samochodów elektrycznych Mercedasa
Fot. Mercedes-Benz
Przeczytasz w 2 min
Przeczytasz w 2 min

Mercedes otworzył właśnie, pierwszy w Europie zakład recyklingu akumulatorów ze zintegrowanym procesem mechaniczno-hydrometalurgicznym. Inwestycja, której koszt wyniósł kilkadziesiąt milionów euro powstała w Kuppenheim w południowych Niemczech (Badenia-Wirtembergia). Zdolności produkcyjne fabryki pozwolą na wyprodukowanie 50 tys. modułów akumulatorowych rocznie.

Jak podkreśla producent, zakład jest w stanie osiągnąć pułap odzysku na poziomie ponad 96%, cennych i rzadkich surowców, takie jak lit, nikiel i kobalt, które zostaną wykorzystane w nowych akumulatorach przyszłych, elektrycznych Mercedesów. Zdolności produkcyjne szacowane na 2500 ton, pozwolą na wyprodukowanie ponad 50 000 nowych modułów akumulatorowych rocznie.

Zrównoważona produkcja

Mercedes-Benz postawił sobie za cel produkcję samochodów w zrównoważony sposób. Jako pionier inżynierii motoryzacyjnej, pierwsza w Europie zintegrowana fabryka recyklingu akumulatorów z procesem mechaniczno-hydrometalurgicznym stanowi kluczowy kamień milowy w kierunku zwiększenia zrównoważonego rozwoju surowców. Wraz z naszymi partnerami z przemysłu i nauki wysyłamy silny innowacyjny sygnał na rzecz zrównoważonej mobilności elektrycznej i tworzenia wartości w Niemczech i Europie – powiedział Ola Kallenius, Prezes Zarządu Mercedes-Benz Group AG.

Partnerem technologicznym Mercedes-Benz w fabryce recyklingu akumulatorów jest Primobius, spółka joint venture z australijskim producentem technologii procesowych Neometals. Zakład otrzymał dofinansowanie od niemieckiego Federalnego Ministerstwa Gospodarki i Działań Klimatycznych w ramach projektu naukowo-badawczego z trzema niemieckimi uniwersytetami.

Po raz pierwszy w Europie zakład recyklingu akumulatorów Mercedesa obejmuje wszystkie kroki od rozdrobnienia modułów akumulatorowych po suszenie i przetwarzanie aktywnych materiałów akumulatorowych. Proces mechaniczny sortuje i oddziela tworzywa sztuczne, miedź, aluminium i żelazo w złożonym, wieloetapowym procesie. Proces hydrometalurgiczny przeznaczony jest do tzw. masy czarnej. Są to materiały aktywne, które tworzą elektrody komórek akumulatora. Cenne metale: kobalt, nikiel i lit są ekstrahowane (wymywane) indywidualnie w wielostopniowym procesie chemicznym.

Mniejsze zużycie

W przeciwieństwie do pirometalurgii stosowanej obecnie w Europie, proces hydrometalurgiczny jest mniej intensywny pod względem zużycia energii i odpadów materiałowych. Niskie temperatury procesu (do 80 stopni Celsjusza) oznaczają, że zużywa się mniej energii. Ponadto, podobnie jak wszystkie zakłady produkcyjne Mercedesa, zakład recyklingu w Kuppenheim jest zaopatrywany w 100% zieloną energię elektryczną. Powierzchnia dachu budynku o powierzchni 6800 metrów kwadratowych wyposażona jest w system fotowoltaiczny o wydajności szczytowej ponad 350 kW.

REKLAMA

Narzędzia
i kalkulatory