Jak podkreśla producent, zakład jest w stanie osiągnąć pułap odzysku na poziomie ponad 96%, cennych i rzadkich surowców, takie jak lit, nikiel i kobalt, które zostaną wykorzystane w nowych akumulatorach przyszłych, elektrycznych Mercedesów. Zdolności produkcyjne szacowane na 2500 ton, pozwolą na wyprodukowanie ponad 50 000 nowych modułów akumulatorowych rocznie.
Zrównoważona produkcja
– Mercedes-Benz postawił sobie za cel produkcję samochodów w zrównoważony sposób. Jako pionier inżynierii motoryzacyjnej, pierwsza w Europie zintegrowana fabryka recyklingu akumulatorów z procesem mechaniczno-hydrometalurgicznym stanowi kluczowy kamień milowy w kierunku zwiększenia zrównoważonego rozwoju surowców. Wraz z naszymi partnerami z przemysłu i nauki wysyłamy silny innowacyjny sygnał na rzecz zrównoważonej mobilności elektrycznej i tworzenia wartości w Niemczech i Europie – powiedział Ola Kallenius, Prezes Zarządu Mercedes-Benz Group AG.
Partnerem technologicznym Mercedes-Benz w fabryce recyklingu akumulatorów jest Primobius, spółka joint venture z australijskim producentem technologii procesowych Neometals. Zakład otrzymał dofinansowanie od niemieckiego Federalnego Ministerstwa Gospodarki i Działań Klimatycznych w ramach projektu naukowo-badawczego z trzema niemieckimi uniwersytetami.
Po raz pierwszy w Europie zakład recyklingu akumulatorów Mercedesa obejmuje wszystkie kroki od rozdrobnienia modułów akumulatorowych po suszenie i przetwarzanie aktywnych materiałów akumulatorowych. Proces mechaniczny sortuje i oddziela tworzywa sztuczne, miedź, aluminium i żelazo w złożonym, wieloetapowym procesie. Proces hydrometalurgiczny przeznaczony jest do tzw. masy czarnej. Są to materiały aktywne, które tworzą elektrody komórek akumulatora. Cenne metale: kobalt, nikiel i lit są ekstrahowane (wymywane) indywidualnie w wielostopniowym procesie chemicznym.
Mniejsze zużycie
W przeciwieństwie do pirometalurgii stosowanej obecnie w Europie, proces hydrometalurgiczny jest mniej intensywny pod względem zużycia energii i odpadów materiałowych. Niskie temperatury procesu (do 80 stopni Celsjusza) oznaczają, że zużywa się mniej energii. Ponadto, podobnie jak wszystkie zakłady produkcyjne Mercedesa, zakład recyklingu w Kuppenheim jest zaopatrywany w 100% zieloną energię elektryczną. Powierzchnia dachu budynku o powierzchni 6800 metrów kwadratowych wyposażona jest w system fotowoltaiczny o wydajności szczytowej ponad 350 kW.