Zawirowania wokół szefa Tesli miały odzwierciedlenie w wartości marki (spadek o 12% do 58,3 mld USD). Tymczasem jak raportuje Brand Finance (firma zajmująca się wyceną marki), wartość koncernu Mercedes-Benz wzrosła o 1% do 59,4 mld USD.
Progres Mercedesa świadczy o jego dużym zaangażowaniu w utrzymanie statusu premium przy jednoczesnym zwiększeniu wydajności operacyjnej i wskaźników finansowych. Warto zauważyć, że indeks siły marki wzrósł, odzwierciedlając solidne inwestycje w kapitał marki i wzrost zadowolenia klientów, co dodatkowo umocniło jej pozycję lidera w sektorze luksusowej motoryzacji. Jednak jak się wydaje Mercedes-Benz stoi przed wyzwaniami, szczególnie ze strony wschodzących konkurentów w przestrzeni samochodów elektrycznych.
– Spadek wartości marki Tesla jest interesujący w kontekście przemysłu motoryzacyjnego, który coraz bardziej koncentruje się na pojazdach elektrycznych. Warto jednak zauważyć, że jej siła utrzymuje się, co oznacza, że firma jest odporna na różnego rodzaju zawirowania. Ponadto wydaje się, że inni producenci pojazdów elektrycznych, tacy jak BYD niebawem odczują znaczny wzrost wartości – skomentował Alex Haigh, dyrektor zarządzający, Brand Finance.
Z rankingu wynika, że chiński sektor motoryzacyjny nadal rośnie, napędzany silnym globalnym zainteresowaniem EV, który napędza inwestycje i eksport. BYD jest najcenniejszą marką samochodową w Chinach, a jej wartość wzrasta o 20% do 12,1 mld USD. Globalnie chińskie marki samochodowe doświadczyły wahań wartości, jednak ich siła rośnie. Badania Brand Finance wykazało, że 19 z 22 chińskich marek przedstawionych w rankingu Brand Finance Automobiles 2024 poprawiło swoje wyniki. To pokazuje także innowacyjność i zdolność do rozwoju oraz adaptacji w rzeczywistości naznaczonej transformacją całego sektora samochodowego.
Natomiast najcenniejszą, czy jak kto woli najsilniejszą marką w obszarze Auto Components okazał się Bosch. Według badania Brand Finance marka wyceniana jest obecnie na 14,6 mld USD.
Opracował: Rafał Wąsowicz