Home Pojazdy Osobowe Stellantis Masowa produkcja małego elektryka z Chin ruszyła w Tychach

Leapmotor

Masowa produkcja małego elektryka z Chin ruszyła w Tychach

Leapmotor

Masowa produkcja małego elektryka z Chin ruszyła w Tychach

Miejski elektryk, przynajmniej na razie nie bedzie dostępny dla polskiech klientów
Fot. Stellantis
Przeczytasz w 3 min
Przeczytasz w 3 min

Chińska marka Leapmotor, której większościowy pakiet akcji należy do koncernu Stellantis, rozpoczęła pełną produkcję swojego elektrycznego modelu T03 w fabryce w Tychach. O czerwca prowadzono jedynie testową produkcję, ale teraz montaż odbywa się już na pełną skalę w systemie SKD (Semi Knocked Down), co oznacza, że pojazdy składane są z gotowych podzespołów dostarczanych z Chin. Rozpoczęcie pełnej produkcji w Tychach zbiega się z debiutem marki Leapmotor na tegorocznych targach motoryzacyjnych w Paryżu, gdzie zaprezentowano również inne modele producenta.

Targi motoryzacyjne w Paryżu – europejski debiut Leapmotor

Podczas tegorocznych targów motoryzacyjnych w Paryżu, Leapmotor zaprezentowało kilka modeli z portfolio, w tym elektrycznego hatchbacka T03, a także większe SUV-y: C16 i B10. Model C16 to duży a B10 to miejskim SUV i jednocześnie pierwszy globalny modele tej chińskiej marki.

Rozszerzenie oferty o różne segmenty pojazdów elektrycznych ma na celu ugruntowanie pozycji Leapmotor na europejskim rynku, który staje się coraz bardziej konkurencyjny w segmencie elektrycznych aut miejskich oraz SUV-ów.

Rozpoczęcie produkcji T03 w Polsce

Produkcja modelu T03 w fabryce w Tychach to rezultat współpracy koncernu Stellantis z Leapmotor. Stellantis, który w 2023 roku zainwestował 1,6 miliarda dolarów i wykupił 21% udziałów w chińskiej firmie, stworzył wspólną spółkę joint-venture, mającą na celu budowę, eksport i sprzedaż samochodów Leapmotor poza Chinami. Montaż w systemie SKD pozwala na ominięcie ceł na chińskie samochody elektryczne nałożonych przez Unię Europejską, co może wpłynąć na konkurencyjność cenową tego modelu w Europie.

Specyfikacja techniczna

Leapmotor T03 to miejski, pięciodrzwiowy hatchback, który mierzy 3,6 m długości, 1,58 m wysokości oraz 1,65 m szerokości. Rozstaw osi wynosi 2,4 m, co plasuje go – mniej więcej – na równi z Dacią Spring. Chiński elektryk oferowany będzie w dwóch wersjach: jedna o mocy 95 KM, druga mocniejsza – 109 KM. Obie mają akumulator trakcyjny o pojemności 36,5 kWh, który zapewnia zasięg do 280 km (według WLTP). Jak podaje producent, czas ładowania od 30 do 80% wynosi około 35 minut. Maksymalna prędkość T03 to120 km/h.

Wersja oferowana w Europie jest nieco droższa niż ta w Chinach, gdzie model kosztuje około 9 tys. euro (ok. 38,5 tys. zł). W Europie Leapmotor wycenił T03 na 18 900 euro, czyli około 80 tys. zł. Pomimo wyższej ceny, jest to jeden z najtańszych samochodów elektrycznych dostępnych na rynku europejskim, co może przyciągnąć uwagę kupujących.

Gdzie będzie dostępny?

Choć produkcję T03 ulokowano w Polsce, to auto nie trafi na razie do sprzedaży w naszym kraju. Na liście rynków, na których będzie dostępny ten elektryk, znajdują się takie kraje jak: Belgia, Francja, Niemcy, Włochy, Hiszpania, Portugalia, Niderlandy, Rumunia, Grecja i Malta. Polska na razie nie została uwzględniona w planach sprzedaży, ale nie jest wykluczone, że w przyszłości Leapmotor pojawi się także nad Wisłą. Firma planuje bowiem zwiększenie liczby punktów sprzedaży na Starym Kontynencie do 500 do końca 2025 roku, co może oznaczać otwarcie na nowe rynki, w tym także Polskę.

Ekspansja chińskich marek w Europie

Leapmotor T03, to przykład rosnącej obecności chińskich marek samochodowych na europejskim rynku. Produkcja tego modelu w Polsce jest częścią szerszej strategii koncernu Stellantis, która ma na celu wykorzystanie potencjału i rosnącego zapotrzebowania na elektryczne pojazdy miejskie w Europie. Dzięki produkcji w formacie SKD, chińskie samochody będą mogły omijać wysokie cła, co przełoży się na cenową konkurencyjność w porównaniu do lokalnych producentów.

OW

REKLAMA

Narzędzia
i kalkulatory