Dane po trzech miesiącach
Do października 2024 roku strażnicy miejscy przeprowadzili 293 kontrole związane z wjazdami pojazdów do strefy bez uprawnień. Jak poinformował rzecznik stołecznej straży miejskiej Sławomir Smyk – w rozmowie z Polską Agencją Prasową, działania funkcjonariuszy ograniczały się do pouczeń i poleceń, bez wystawiania mandatów. Prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski podkreślił (w tym samym wywiadzie), że początkowy etap funkcjonowania SCT ma charakter edukacyjny. – Z czasem będziemy podejmować coraz trwalsze działania, dlatego że zależy nam na czystszym powietrzu – powiedział prezydent stolicy.
Dane po pięciu miesiącach
Do początku grudnia 2024 roku liczba interwencji Straży Miejskiej wzrosła, ale nadal nie wystawiono żadnych mandatów. Jak podał w rozmowie z TOK FM starszy inspektor Jerzy Jabłoński, od 1 listopada strażnicy udzielili jednego ostrzeżenia, 35 pouczeń oraz 27 razy zwrócili uwagę kierowcom. Funkcjonariusz zaznaczył, że kontrolerzy podchodzą do nowych przepisów ulgowo, dając mieszkańcom czas na dostosowanie się.
Piotr Siergiej z Polskiego Alarmu Smogowego wskazuje, że na pełne efekty SCT trzeba będzie poczekać. – Pamiętajmy o tym, że jest bardzo wiele wyłączeń. Przepisów strefy nie muszą przestrzegać mieszkańcy stolicy ani firmy zarejestrowane w Warszawie. Pojazdów, które podlegają przepisom, jest zaledwie kilka procent – zauważył Siergiej w rozmowie z redakcją radia TOK FM.
Zasady działania SCT
Stołeczna strefa obejmuje 7% powierzchni miasta, w tym większość Śródmieścia i części sąsiednich dzielnic. Granice SCT wyznaczają główne arterie, takie jak al. Prymasa Tysiąclecia, Al. Jerozolimskie czy Trasa Łazienkowska. Do strefy nie mogą wjeżdżać pojazdy z silnikiem benzynowym starsze niż 27 lat lub niespełniające normy Euro 2 oraz pojazdy z silnikiem Diesla starsze niż 19 lat lub niespełniające normy Euro 4.
Przepisy będą zaostrzane co dwa lata. Od 2026 roku pojazdy z silnikiem benzynowym będą musiały spełniać normę Euro 3 lub być wyprodukowane po 2000 roku, natomiast dla diesli wymogiem będzie norma Euro 5 lub produkcja po 2009 roku.
Edukacja i zmiany w nawykach
Stołeczny Zarząd Dróg Miejskich udostępnił narzędzie online, które pozwala sprawdzić, czy dany pojazd spełnia wymagania SCT. Podejście edukacyjne władz miasta ma pomóc mieszkańcom w dostosowaniu się do zmian. Jak podkreślają eksperci, konsekwentne wprowadzanie kolejnych etapów SCT ma szansę przynieść długofalowe korzyści w postaci czystszego powietrza i lepszego zdrowia Warszawiaków.
Choć na razie mandaty nie są stosowane, rosnąca liczba interwencji i pouczeń wskazuje, że miasto stopniowo zmierza w stronę pełnej egzekucji przepisów.
OW