6490. Według najnowszego zestawienia PEVO, czyli Polish EV Outlook (to publikowany każdego miesiąca zbiór najważniejszych danych i statystyk sektora e-mobility w Polsce), właśnie tyle publicznie dostępnych ładowarek działało w Polsce na koniec marca 2024 roku. Tylko w marcu br., uruchomiono 152 nowe punkty. 64% ze wszystkich ładowarek to urządzenia o mocy do 22 kW, ale dynamicznie rośnie liczba stacji DC o mocy 50 kW i więcej. Tych ostatnich było do końca zeszłego miesiąca aż 780, czyli o 60% więcej niż rok temu.
Stolica w czołówce
Jakie miasta przodują w dziedzinie infrastruktury do ładowania? Czołowe miejsce zajmuje Warszawa ze swoimi 621 punktami, deklasująca Gdańsk (279), Szczecin (222), Poznań (211) i Kraków (202). Ogólnie liczba ładowarek wzrosła o 37% w stosunku do stanu z końca marca 2023 r. Liczba punktów wzdłuż sieci kluczowych dróg, czyli TEN-T wzrosła o 19% i wynosi teraz 681.
To dobra wiadomość dla osób, które planują wyjazd na weekend majowy. Jeśli ktoś miał auto elektryczne również rok temu, teraz miło zaskoczy go większy wybór punktów do ładowania przy trasach. Daleko nam nadal do punktu, w którym sieć można by uznać za „nieźle rozwiniętą”, nie mówiąc o „wystarczającej”. Ale tendencja napawa optymizmem.
Jeśli chodzi o „ładowarkowe nowości” – kilka dni temu zostały otwarte punkty do ładowania firmy Ekoen w Poznaniu i w Gliwicach. Ten pierwszy znajduje się na ul. Bułgarskiej 17 na parkingu przy stadionie, ten drugi – na Akademickiej 50 na parkingu przy arenie. Cena to 1,99 zł za kWh, można płacić kartą na miejscu lub poprzez aplikację.
W pobliżu w Gliwicach powstaje także ładowarka Tauronu, z kolei w Kielcach Orlen stawia właśnie ładowarkę Ekoenergetyka Axon FX. Ma moc 50 kW i jest przy okazji ostatnim urządzeniem Orlenu o tak niskiej mocy.
Trwają także prace przy budowie Superchargerów przy ul. Struga 42 w Szczecinie. Powstaje tam Supercharger Tesli. To nie koniec rozwoju tej sieci w naszym kraju. Oprócz Superchargera w Szczecinie Tesla zaplanowała w 2024 roku uruchomienie stacji w Gliwicach, Wrocławiu, Poznaniu, Koszalinie, Rzeszowie-Jasionce. To w sumie sześć nowych lokacji.
Wbrew wcześniejszym doniesieniom, nie powstaje za to Supercharger w Rumii – co nie znaczy, że nie będzie tam w ogóle infrastruktury do ładowania. Na parkingu tamtejszego centrum handlowego budowana jest wiata fotowoltaiczna. Inwestorzy, czyli Auchan i Galposter, planują uruchomienie tam sześciu stanowisk do ładowania.
McDonald’s z ładowarką
W podwarszawskim Konstancinie pojawiła się za to pierwsza w Polsce ładowarka pod restauracją sieci McDonald’s. To efekt współpracy z operatorem Chargein+. Na początek kierowcy będą mogli skorzystać z dwóch złączy CCS o mocy 150 kW. Rozwija się także sieć Greenway – jadąc na majówkę będziemy mogli skorzystać m.in. z nowych punktów przy KFC w Świętochłowicach i w Radomiu i przy MOP-ie Szarlotka Promna-Kolonia, a także w Szczecinku, Pomarzanach czy Żorach.
Z kolei spółka Nexo Energy do końca 2025 r. planuje – w porozumieniu z firmą CBRE – postawić w Polsce 1000 punktów ładowania. Perspektywy przez polską siecią ładowania są dobre m.in. również ze względu na dyrektywę AFIR według której infrastruktura musi znacząco się rozwinąć.
MA