O paszporcie łatwo zapomnieć, gdy podróżujemy po krajach Unii Europejskiej ze zwykłym dowodem osobistym (niestety na honorowanie cyfrowych dokumentów w mObywatel trzeba będzie jeszcze poczekać). Okazuje się jednak, że idea paszportu po latach wraca w krajach Unii. Tym razem będzie to coś innego: cyfrowy paszport produktu. Innymi słowy, dokument, bez którego europejska gospodarka już nie może się obyć. A tym bardziej – elektromobilność. Każdy kij ma jednak dwa końce. Oprócz korzyści, pojawia się też szereg pytań i wątpliwości, na które zwracają uwagę specjaliści.
Strefy Czystego Transportu (SCT) to proekologiczne obszary z powodzeniem funkcjonujące już w ponad 320 miastach Europy w jednym i tym samym celu – aby poprawiać stan zdrowia mieszkańców i kondycję środowiska. Niebawem pojawią się także w polskich miastach. Jak mają wyglądać? Jak je tworzyć? Na te i szereg innych pytań odpowiedź przyniosą wnioski z „Laboratorium Stref Czystego Transportu”, projektu realizowanego przez Instytut Ochrony Środowiska – Państwowy Instytut Badawczy (IOŚ-PIB), Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA) i norweskie stowarzyszenie pojazdów elektrycznych Norsk Elbilforening.
Zielona transformacja w transporcie oznacza jednocześnie duże przetasowania na rynku pracy. Zwyciężą rynki, które będą w stanie najszybciej zaabsorbować nowe inwestycje i rozwinąć swój elektromobilny potencjał. Stracić mogą te, które przegapią zmiany. O tym, jak wygląda polski rynek pracy w dobie transformacji napędowej, porozmawialiśmy z Dagmarą Żuromską, Strategic Business Development Managerem w Randstad Polska.
Najmniejszy elektryk Audi ma wiele do zaoferowania. Średniej wielkości SUV jest pakowny, przestronny i stylistycznie przyćmiewa swojego spalinowego odpowiednika Audi Q5. Q4 e-tron zbudowany na platformie MEB, podobnie jak cała rodzina ID., Enyaq i Born Seata, różni się jednak od swoich „braci” z Grupy. Wszak to segment premium. Szkoda tylko, że ładowanie w modelu ograniczono do 135 kW. Szukam dziury w całym? No, może.