Samochodów elektrycznych przybywa. Zwiększają się też systematycznie ich zasięgi. Polscy elektromobilni coraz częściej decydują się na dalsze wycieczki, nie tylko w obrębie naszego kraju, ale też daleko poza jego granicami. Warto wiedzieć jak poruszać się elektrykiem za granicą i jakie zasady obowiązują u naszych bliższych i nieco dalszych sąsiadów, zarówno w miastach oraz na drogach. Wiedza przyda się, by uniknąć przykrych niespodzianek, które mogą skutkować odchudzeniem naszego portfela. Pod „lupę” wzięliśmy Niemcy, Austrię, Węgry i Czechy oraz stolice tych państw, które są popularnymi destynacjami naszych bezemisyjnych globtroterów.
W drogę!
Zdecydowana większość polskich metropolii wprowadziła strefy płatnego parkowania, których cenniki, z roku na rok, zwyżkują. Aktualnym rekordzistą jest Kraków, gdzie pozostawienie pojazdu na godzinę kosztuje aż 9 zł. Postanowiliśmy sprawdzić, ile można zaoszczędzić na parkowaniu korzystając z samochodów elektrycznych, które na mocy obowiązujących przepisów są zwolnione z opłat. Okazuje się, że można nawet kilkanaście tysięcy w skali roku!
6. edycja Barometru Nowej Mobilności 2022/23 opracowana przez Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych zawierała najważniejsze wnioski z badania opinii społecznej dotyczącego elektromobilności, w tym potencjału zakupowego Polaków w zakresie nabywania samochodów elektrycznych oraz ich preferencji związanych z infrastrukturą ładowania. Bardzo ciekawe dane zebrane na podstawie odpowiedzi ponad 1,5 tys. respondentów oraz wnioski, które nie znalazły miejsca w podstawowym wydaniu Barometru pozwoliły na stworzenie suplementu w postaci 10 Zeszytów tematycznych. Do tej pory przedstawiliśmy Zeszyt 1 Nowa Mobilność, Zeszyt 2 dedykowany strefom czystego transportu oraz Zeszyt 3 „EV z drugiej ręki”. Dziś przedstawiamy Zeszyt 4: „Mobilność Polaków”. Na naszych łamach opublikujemy w tym roku również pozostałych sześć Zeszytów. W kolejności będą to Zeszyty tematyczne: „Preferencje zakupowe”, „Co Polacy wiedzą o elektromobilności”, „Preferencje infrastrukturalne”, „Profil użytkownika EV”, „Teoretyczna sytuacja zakupowa” oraz „6 lat Barometru Nowej Mobilności”.
Japońska marka – Nissan jest jednym z prekursorów elektromobilnej transformacji. Po latach dominacji modelu Leaf, przyszedł czas na kolejny przełomowy samochód, który może zdominować słupki sprzedaży w zeroemisyjnym segmencie. Czy tak się stanie?