Elektryki na służbie
Lasy Państwowe (LP) to potężna struktura, pod kuratelą której jest dziś ok. 7 milionów hektarów polskich lasów. To też jedna z pierwszych dużych instytucji, która od kilku lat stawia na elektromobilność. Jej przygoda rozpoczęła się od modelu BMW i3. Choć elektryczne pojazdy różnego rodzaju na razie stanowią ułamek wykorzystywanej floty, to ich liczba systematycznie się zwiększa. Podobnie jak infrastruktura ładowania z której korzystają leśnicy, ale również elektromobilni odwiedzający magiczne miejsca na łonie natury. Zadaliśmy Lasom Państwowym trzynaście pytań na temat ich udziału w transformacji napędowej i planów. Maciej Gis przeprowadził też ciekawą rozmowę z p. Jackiem Krzyżanowskim, Nadleśniczym w Lutówku, dla którego elektryczny samochód stał się podstawowym narzędziem pracy.
Prawo o ruchu drogowym

Kierowcy poruszający się swoimi pojazdami w miastach spotykają się z największym nagromadzeniem znaków pionowych i poziomych oraz sygnalizatorów. Poza tym istnieje gąszcz zasad nieopisanych na znakach, do których kierowcy muszą się stosować, aby poruszać się zgodnie z prawem. Jedną z sytuacji jest możliwość poruszania się pojazdem elektrycznym po pasach ruchu wyznaczonych dla autobusów popularnie zwanych buspasami. Trudności w tym zakresie może powodować zwłaszcza pokonywanie skrzyżowań. Warto wiedzieć jak bezpiecznie poruszać się elektrykiem w miejskiej dżungli.

Prawo jazdy na elektryku

Z każdym rokiem rośnie liczba pojazdów elektrycznych na drogach. Zwiększa się także grono posiadaczy zeroemisyjnych pojazdów. „Elektryki” coraz częściej pojawiają się w szkołach nauki jazdy, choć póki co nie można jeszcze mówić o ekspansji na ośrodki szkolenia i WORD-y. Te z różnych powodów (np. przepisy) dość sceptycznie podchodzą do tematu. Chętnych na zrobienie prawa jazdy na elektryku jednak nie brakuje. Motywacją jest ciekawość oraz ciągły wzrost proekologicznych postaw. Posiadanie w szkolnej flocie elektryka podnosi jej prestiż. Hamulcem pozostają jak na razie niekonkurencyjne ceny zakupu BEV. Polscy i zagraniczni właściciele szkół nauki jazdy są jednak zgodni co do tego, że „szkolna” elektromobilność ma szerokie perspektywy rozwoju.

Subiektywny przegląd aplikacji

Aplikacje mobilne stają się integralną częścią nowej, ekologicznej mobilności. W pojazdach elektrycznych pomagają kierowcom planować trasy, wyszukiwać punkty ładowania, płacić za energię elektryczną czy też korzystać z szeregu zniżek dedykowanych użytkownikom EV. Ścieżka instalacji jest zazwyczaj prosta, a sama aplikacja z reguły darmowa. Najlepiej i najbezpieczniej zainstalować na telefonie kilka aplikacji, by w razie potrzeby móc dokonać szybkiej weryfikacji czy korekty. Przedstawiamy naszym zdaniem najciekawsze i najbardziej przydatne, które sprawdzą się zarówno na trasie jak też w mieście.

rEVolucja w motorsporcie

Motorsport to miejsce, w którym producenci samochodów (i nie tylko!) pokazują światu swoje najnowsze i najbardziej ekstremalne technologie, jednocześnie stawiając je do rywalizacji z rozwiązaniami innych marek. Technologie te z czasem znajdują swoje zastosowanie w pojazdach drogowych, dlatego chyba nikogo nie dziwi, że elektryfikacja zaczyna odgrywać w nim coraz większą rolę. Pokazując, że samochody elektryczne są równie szybkie i ekscytujące jak ich spalinowe odpowiedniki, motorsport staje się także ważnym narzędziem promocji ekologicznych technologii i walki o czystsze miasta i mniejsze emisje spalin.

TEST

Podróżowanie pojazdem elektrycznym w okresie zimowym według wielu jest wyzwaniem. Postanowiłem sprawdzić, jak jest naprawdę. Na naszym celowniku pojawił się jeden z topowych modeli dostępnych na elektromobilnym rynku. Czy Mercedes EQE350+ będzie w stanie w niskich temperaturach zbliżyć się do deklarowanych przez producenta zasięgów? Sprawdźmy.