Ponad 600 nowych stacji ładowania w Polsce zainstalowano w 2022 r. To wynik lepszy niż w ubiegłych latach, ale nadal niewystarczający, by wypełnić ambitne cele wyznaczone przez unijne rozporządzenie AFIR. W ciągu zaledwie trzech kolejnych lat łączna moc polskiej sieci ładowarek powinna wzrosnąć co najmniej 5-krotnie. Bez wprowadzenia pilnych zmian prawnych nie będzie to możliwe.
Przesunięcie terminu realizacji obowiązku elektryfikacji flot przez samorządy, ustalenie wzoru nalepki uprawniającej do wjazdu do stref czystego transportu i wprowadzenie szczegółowych wymagań technicznych dla stacji tankownia wodoru – to na poziomie centralnym jedne z najważniejszych zmian przepisów regulujących sektor e-mobility, które procedowano w 2022 r. Na poziomie lokalnym krakowscy radni przegłosowali drugą w historii polskiej elektromobilności uchwałę o ustanowieniu obszaru niskoemisyjnego.
Nowelizacja rozporządzenia wprowadzającego zakaz rejestracji nowych samochodów spalinowych od 2035 r. oraz rozporządzenie w sprawie rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR) - to kluczowe dla rynku e-mobility zmiany prawa Unii Europejskiej, które w 2022 r. weszły w końcowy etap procesu legislacyjnego. Na poziomie unijnym trwają również prace m.in. nad zmianą dyrektywy bateryjnej oraz dyrektywy ws. efektywności energetycznej budynków. Ponadto, w 2022 r. Komisja Europejska zaprezentowała swoją propozycję standardu emisji spalin Euro 7.
Rozwój stref czystego transportu, wsparcie sektora bateryjnego i rynku eHDV. Edukacja, m.in. w ramach kampanii elektromobilni.pl, studiów podyplomowych Nowa Mobilność i utworzonej EBA Academy. Budowa partnerstw w Polsce i regionie CEE, m.in. na rzecz bezpieczeństwa przeciwpożarowego EV. Ponadto, organizacja KNM 2022 i EV Experience dla 4 tys. uczestników, publikacja 16 raportów i zgłoszenie 60 opinii oraz poprawek w ramach konsultacji społecznych, a także realizacja ponad 50 innych projektów wpływających na rozwój rynku pojazdów elektrycznych i infrastruktury ładowania – PSPA podsumowuje mijający rok.
Od ok. 4,5% do 6% może wzrosnąć w 2023 r. udział samochodów całkowicie elektrycznych na polskim rynku nowych pojazdów osobowych – wynika z analiz PSPA. To oznacza co najmniej 17-krotny wzrost względem 2019 r. W 2023 r. spodziewany jest również przyrost nowo instalowanych punktów ładowania.