Przewoźnik ze stolicy Hiszpanii zdecydował o zakupie 50, bezemisyjnych autobusów marki Solaris. W skład zamówienia wchodzą dwa modele: niskowejściowe Urbino 9 LE electric oraz klasyczne Urbino 12 electric. Nowoczesne pojazdy, wyposażone w baterie Solaris High Energy, w sposób znaczący przyczynią się do elektryfikacji floty EMT Madryt. Dostawy zostaną zrealizowane do końca lipca 2024 roku.
Zgodnie ze Strategią Zrównoważonego Rozwoju Środowiskowego Rady Miejskiej “Madrid 360”, EMT Madrid ma obsługiwać flotę składającą się w 100% z autobusów z napędami nisko- i zeroemisyjnymi. Już w grudniu 2022 roku spółka ogłosiła wycofanie z użytku ostatniego pojazdu z tradycyjnym napędem spalinowym. Tym samym, Madryt stał się pierwszą dużą (pod względem liczby mieszkańców i obsługiwanych autobusów) europejską stolicą, która jest obsługiwana przez wyłącznie nisko- i bezemisyjną flotę autobusów miejskich. Plan strategiczny EMT do 2025 roku kładzie również nacisk na czyste źródła energii: spółka będzie korzystać z instalacji fotowoltaicznych oraz zielonego wodoru.
– W ostatnich tygodniach otrzymaliśmy wiele imponujących zamówień od klientów z całej Europy. Cieszę się, że do ich grona dołączył także Madryt, który – swoimi deklaracjami, za którymi idą konkretne, śmiałe działania – daje przykład przewoźnikom i samorządom z całej Europy – powiedział Olivier Michard, Członek Zarządu firmy Solaris ds. Sprzedaży, i Marketingu. Warto przypomnieć, że Solaris należy do hiszpańskiej Grupy CAF.
Niskowejściowe autobusy Urbino 9 LE electric pojawią się na ulicach Madrytu po raz pierwszy, natomiast 12-metrowy model Urbino 12 electric jest już dobrze znany hiszpańskiemu przewoźnikowi. Za napęd autobusów będzie odpowiadał silnik centralny, wyposażany w energię pochodzącą z baterii Solaris High Energy. W obydwu modelach kabina kierowcy została zaprojektowana zgodnie ze standardami i wymogami EMT, tak by zintegrowane z nią urządzenia wspomagające kierowcę, pozwoliły uzyskać bezpieczne i ergonomiczne miejsce pracy. Wśród udogodnień warto wymienić m.in. nowoczesny system monitoringu, zastosowany w miejsce tradycyjnych lusterek. Jeśli chodzi o pojemność pasażerską, w wersji 9-metrowej znajdą się 24 miejsca siedzące, a w 12-metrowej – 28.
EMT Madrid posiada w swojej flocie 250 Urbino 12 CNG oraz 60 Urbino 12 electric. Wraz z realizacją najnowszego kontraktu na 50 autobusów bateryjnych, spółka będzie w posiadaniu 360 nisko- i zeroemisyjnych autobusów marki Solaris.