- Lucid Motors wprowadza na rynek wersję Gravity Touring
- To najtańszy wariant modelu
- Cena startuje od niecałych 80 tys. USD, czyli ok. 300 tys. zł
- Co w tej cenie? 560 KM, moment obrotowy rzędu 1 100 Nm i zasięg ok. 540 km
- I oczywiście bardzo dużo miejsca na bagaż
Rollercoaster z początkiem, nowy rozdział dziś
Droga do premiery Gravity była dla Lucida wyjątkowo wyboista. Najpierw długo wyczekiwany debiut, potem bardzo powolny start sprzedaży, problemy z pierwszymi dostawami oraz przerwa produkcyjna na początku 2025 roku. W sierpniu wynik sprzedażowy wciąż zamykał się w „trzycyfrowym” zakresie, co przy tak dużej inwestycji w platformę mogło budzić obawy ekspertów.

Jednak równolegle firma zyskała potężny zastrzyk zamówień – między innymi dzięki projektowi robotaxi realizowanemu z Uberem i Nuro, który ma obejmować co najmniej 20 tysięcy egzemplarzy Gravity. Do tego dochodzi rynek saudyjski, gdzie pierwsze partie aut trafiły jeszcze przed ponownym uruchomieniem produkcji.
W efekcie Lucid ponownie przyspieszył tempo budowy aut w Casa Grande w Arizonie. Grand Touring wrócił na linie montażowe, a od teraz dołącza do niego wersja Touring, którą – jak podkreśla Lucid w komunikacie – można zamawiać i odbierać „niemal od ręki”, w zależności od konfiguracji.

Lucid Gravity Touring: Co ma i dla kogo?
Marc Winterhoff, tymczasowy CEO Lucida, mówi wprost: – to wariant, który ma otworzyć markę na znacznie szerszy rynek premium. Znajdziemy tu wszystko, z czego słynie Lucid, czyli zasięg, przestrzeń i osiągi, ale przy nieco bardziej zachowawczej cenie.

Trudno odmówić mu racji, bo w tej klasie niewiele aut oferuje połączenie ponadprzeciętnej wydajności, bardzo zaawansowanej architektury 700-voltowej i ogromnej przestrzeni bagażowej.
Specyfikacja Lucid Gravity Touring:
• Układ napędowy: dwa silniki elektryczne, napęd AWD
• Moc: 560 KM
• Moment obrotowy: ok. 1 100 Nm
• Akumulator: 89 kWh
• Architektura: ponad 700 V
• Port ładowania: NACS
• Moc ładowania DC (1000 V): do 300 kW
• Moc ładowania DC (Tesla Supercharger 500 V): do 220 kW dzięki systemowi boost charging
• Zasięg (EPA): 337 mil – 542 km
• Przyspieszenie 0–60 mph: 4 s – 0–100 km/h w ok. 4,1 s
• Konfiguracje wnętrza: 5- lub 7-miejscowa
• Rozstaw osi: 119,5 cala – 3 036 mm
• Długość: 198,2 cala – 5 033 mm
• Szerokość:
– z lusterkami: 87,2 cala – 2 215 mm
– bez lusterek: 78,7 cala – 1 999 mm
• Wysokość: 65,2 cala – 1 656 mm
• Prześwit: 7 cali – 178 mm
• Promień skrętu: 38,4 stopy – 11,7 m
• Opór powietrza: 0,24 Cd
• Masa własna:
– 5670 lbs – 2 572 kg
– 5794 lbs – 2 628 kg
Bagażnik tylny:
– dwa rzędy: 111,9 – 3 168 l
– trzy rzędy: 106,2 – 3 007 l
Łączna pojemność bagażowa (frunk + trunk):
– dwurzędowy: – 3 398 l
– trzyrzędowy: – 3 237 l
200 mil w 15 min
Lucid podkreśla, że dzięki architekturze wysokiego napięcia Touring potrafi odzyskać 200 mil zasięgu w 15 minut na ładowarce o mocy 300 kW. Co ważne, samochód w pełni wspiera sieć Tesla Supercharger – i nie tylko wspiera, ale potrafi ładować się w niej szybciej, niż pozwala sama stacja, korzystając z autorskiego systemu podbijania napięcia tylnej jednostki napędowej.

Na pokładzie nie zabrakło najnowszej odsłony systemu Clearview Cockpit, interfejsu UX 3.0 oraz opcjonalnego pakietu autonomicznych systemów DreamDrive 2 Pro wyposażonego w 32 czujniki.
Z kim będzie rywalizował?
No właśnie! Segment dużych, luksusowych SUV-ów elektrycznych jest dziś jednym z najbardziej konkurencyjnych w branży. Gravity Touring celuje w klientów poszukujących przestrzeni, komfortu i wysokiego zasięgu – czyli dokładnie tych, którzy rozważają Teslę Model X, Mercedesa EQS SUV, BMW iX, Audi Q8 e-tron czy Riviana R1S.

W tym gronie Lucid wyróżnia się przede wszystkim efektywnością układu napędowego, przestrzenią bagażową oraz szybkością ładowania. Pod względem designu i jakości wykończenia bliżej mu do EQS SUV, ale wciąż pozostaje konstrukcją bardziej nastawioną na osiągi. Z kolei cenowo startuje atrakcyjniej niż Model X i Rivian R1S, co może okazać się kluczowe, jeśli firma chce znacząco zwiększyć udział w rynku.
OW
