Śmiały, progresywny i egzotyczny, z DNA kultowych samochodów sportowych, które ewoluowały dla następnej generacji klientów Lotusa – tak w stolicy Albionu producent przedstawił swoje najnowsze „dziecko” – nowy i w pełni elektryczny Hyper-SUVa Lotus Electre. Pierwsze dostawy aut do klientów, rozpoczną się w 2023 roku w Chinach, Wielkiej Brytanii i Europie.
Pierwszy z trzech elektryków
Lotus Electra to pierwszy z trzech nowych, lifestylowych pojazdów elektrycznych marki, które pojawią się na rynku w ciągu najbliższych czterech lat. Ich stylistyka inspirowana jest pierwszym na świecie brytyjskim hipersamochodem elektrycznym, wielokrotnie nagradzanym Lotusem Evija.
Ten progresywny Hyper-SUV – jest pierwszym z nowej generacji całkowicie elektrycznych SUV-ów, który producent zamierza wprowadzić na rynek.
Purystów ucieszy zapewne fakt, że auto bazuje na podstawowych zasadach i DNA Lotusa. W tym elektryku cyt.: „wiedza i doświadczenie firmy w dziedzinie jazdy i prowadzenia auta, kierowania nim i zoptymalizowanej aerodynamiki została starannie i z szacunkiem rozwinięta. Eletre łączy serce i duszę najnowszego samochodu sportowego Lotus – Emiry – oraz rewolucyjne osiągi aerodynamiczne w pełni elektrycznego hipersamochodu Evija. Z tego połączenia wyłonił się elektryczny Hyper-SUV.”
Zasięg do 600 km
Eletre ma napęd na wszystkie koła, pojemność akumulatora przekraczającą 100 kWh i moc 600 KM. Ładowarka o mocy 350 kW zapewni zasięg 400 km (248 mil) w 20 minut. Docelowy maksymalny zasięg samochodu WLTP wynosi ok. 600 km (ok. 373 mil). Jest również standardowo wyposażony w możliwość ładowania prądem przemiennym o mocy 22 kW, co, jeśli jest dostępne, skraca czas podłączenia.
Technologia obejmuje najbardziej zaawansowany pakiet aktywnej aerodynamiki oraz inteligentne technologie jazdy, takie jak pierwszy na świecie system wykrywania światła (LIDAR).
Dusza Lotusa, użyteczność SUV-a
– Eletre to nowy, śmiały i rewolucyjny samochód, będący wyrazem naszego zaangażowania w wprowadzenie Lotusa do zupełnie nowych segmentów motoryzacyjnych w miarę poszerzania naszej globalnej atrakcyjności i dostępności. To doniosły moment w naszej historii i wyraźny sygnał, że pragniemy zmienić naszą działalność. To prawdziwy Lotus i jesteśmy przekonani, że zachwyci klientów samochodów wyczynowych i zaoferuje wyraźną alternatywę dla uznanych graczy tego segmentu. Eletre ma duszę Lotusa i użyteczność SUV-a – powiedział Matt Windle, dyrektor zarządzający Lotus Cars.
– Eletre, nasz Hyper-SUV, to nowy samochód wyczynowy, który spodoba się żądnym przygód entuzjastom jazdy – tym, którzy kochają dreszczyk emocji podczas jazdy. To wyjątkowe połączenie pięknego designu, dynamiki, wydajności i codziennej użyteczności, dla tych, którzy odważą się wyjść poza konwencjonalne rozwiązania. Wyznacza punkt zwrotny dla naszej firmy i marki – powiedział Qingfeng Feng, dyrektor generalny Group Lotus.
Nowy zakład, nowa era
Eletre jest pierwszym z nowej gamy samochodów elektrycznych klasy premium, które zostaną wyprodukowane w nowym, nowoczesnym zakładzie produkcyjnym w Wuhan w Chinach. Samochód otrzymał tytuł „Born British, Raised Globally”, a projekt kierowany był z Wielkiej Brytanii, a wspierany przez współpracę z zespołami w Chinach, Szwecji i Niemczech. Ogólny projekt nadwozia i wnętrza był koordynowany przez międzynarodowy zespół z Lotus Tech Creative Center (LTCC) w Warwickshire w Wielkiej Brytanii.
– Eletre, to była rzadka okazja i kreatywne wyzwanie w projektowaniu samochodów wyczynowych. To byłą szansa na rozpoczęcie od zera, od czystej kartki papieru i opracowanie zupełnie nowego pojazdu, który ma przenieść markę w nowym kierunku. Rezultatem jest „Hyper-SUV”, który naprawdę różni się od tego, co jest na rynku. Elektryczny układ napędowy zainspirował projekt „kabiny do przodu”, który nawiązuje do kultowego układu samochodów sportowych Lotus z centralnie umieszczonym silnikiem, tworząc unikalny wygląd i pozycję w segmencie SUV-ów. Pojawienie się Eletre oznacza początek nowej ery elektrycznych SUV-ów – powiedział Peter Horbury, wiceprezes, doradca wykonawczy ds. projektowania, Lotus.
Architektura EPA
Eletre jest zbudowany w oparciu o nową i bardzo wszechstronną elektryczną architekturę premium (EPA). Nisko osadzona konstrukcja oznacza wyjątkową mobilność, a EPA może łatwo dostosować się do rozmiarów akumulatorów, silników, układów komponentów i inteligentnych technologii jazdy w pojazdach klasy C+ do E+.
Platforma będzie podstawą zupełnie nowej gamy luksusowych, wyczynowych samochodów elektrycznych marki Lotus. Samochody te, począwszy od Eletre, mają wprowadzić Lotusa w nową erę wyższych wolumenów sprzedaży detalicznej i znaczących przychodów. Lotus Eletre jest już dostępny na rynkach światowych, a pierwsze dostawy do klientów rozpoczną się w 2023 roku w Chinach, Wielkiej Brytanii i Europie.
Źródło: na podstawie lotuscars.com