Według danych z końca grudnia 2023 r., w Polsce było zarejestrowane łącznie 57 065 osobowych i użytkowych samochodów całkowicie elektrycznych (BEV). Przez 12 miesięcy ubiegłego roku ich liczba zwiększyła się o 23 651 sztuk, tj. o 52% więcej niż w 2022 r. – wynika z Licznika Elektromobilności, uruchomionego przez PZPM i PSPA.
Rosną BEV-y, rośnie infrastruktura
Pod koniec grudnia 2023 r. po polskich drogach jeździło 98 348 samochodów osobowych z napędem elektrycznym. Flota w pełni elektrycznych, osobowych aut (BEV, ang. battery electric vehicles) liczyła 51 211 szt., a park hybryd typu plug-in (PHEV, ang. plug-in hybrid electric vehicles) – 47 137 szt. Liczba samochodów dostawczych i ciężarowych z napędem elektrycznym wynosiła 5 880 szt. Stale rośnie też flota elektrycznych motorowerów i motocykli, która na koniec grudnia składała się z 19 526 szt., jak również liczba osobowych i dostawczych aut hybrydowych, która powiększyła się do 679 637 szt. Pod koniec ubiegłego roku park autobusów elektrycznych w Polsce wzrósł do 1179 szt.
Równolegle do floty pojazdów z napędem elektrycznym rozwija się również infrastruktura ładowania. Pod koniec grudnia 2023 r. w Polsce funkcjonowały 5933 ogólnodostępne punkty ładowania pojazdów elektrycznych (3282 stacji). 26% z nich stanowiły szybkie punkty ładowania prądem stałym (DC), a 74% – wolne punkty prądu przemiennego (AC) o mocy mniejszej lub równej 22 kW. W grudniu uruchomiono 104 nowe punkty.
– Na koniec 2023 roku po polskich drogach jeździło już ponad 57 tysięcy samochodów zeroemisyjnych. W ostatnim roku wzrosła znacznie liczba zarejestrowanych samochodów dostawczych i ciężarowych oraz autobusów z napędem elektrycznym oraz liczba samochodów osobowych typu hybryda plug-in. Niewątpliwie w zwiększającej się sprzedaży pojazdów elektrycznych pomaga rozwój sieci ładowania. I chociaż liczba punktów ładowania powinna być większa to z całą pewnością pieniądze przeznaczone w ostatnim czasie na dofinansowanie budowy nowych stacji ładowania przyniosą pozytywny efekt. Klienci wybierają chętnie również samochody z klasycznym napędem hybrydowym, bo tych przyrosło na polskich drogach o prawie 40% więcej niż rok wcześniej. Biorąc pod uwagę europejską politykę, można być pewnym, że liczba pojazdów z silnikami spalinowymi będzie sukcesywnie malała. Szczególnie dotyczy to samochodów z silnikiem Diesla – powiedział Jakub Faryś, Prezes PZPM.
Historyczny wzrost infrastruktury
– Łączna liczba nowo uruchomionych, ogólnodostępnych punktów ładowania w 2023 r. wyniosła 1513. To historyczny rekord i wzrost o 15% względem roku 2022. Branża liczyła jednak na znacznie lepszy wynik. W 2024 r. kluczowe jest możliwe szybkie wdrożenie przez administrację centralną postulatów legislacyjnych, które PSPA wraz z ponad 250 partnerami przygotowało w ramach „Białej Księgi Nowej Mobilności”. Opracowanie zawiera ponad 30 konkretnych propozycji zmian regulacyjnych i systemowych w obszarach infrastruktury ogólnodostępnej, infrastruktury budynkowej i badań technicznych stacji ładowania. Istotne jest zwłaszcza zdecydowane usprawnienie procedur przyłączeniowych. W przeciwnym razie Polska nie ma szans na wypełnienie celów nowego, unijnego rozporządzenia AFIR, którego przepisy będą stosowane już od kwietnia tego roku – podkreślił Maciej Mazur, Dyrektor Zarządzający PSPA.
O komentarz, podsumowanie minionego roku oraz plany rozwojowe poprosiliśmy Piotra Drożdżyka, Head of eMobility Solutions w polskim oddziale Enefit.
„Rozwój elektromobilności w Polsce nabiera tempa. Dane z końca grudnia 2023 r., zawarte w Liczniku elektromobilności to potwierdzają, wskazując na obecność ponad 98 tys. samochodów elektrycznych na polskich drogach, z czego ponad 51 tys. w pełni elektrycznych. Oznacza to wzrost rynku o ponad 50% w porównaniu do roku 2022. Przybywa również ogólnodostępnych punktów ładowania. Ponad 25% z nich to szybkie punkty DC. Cały czas głównym nabywcą samochodów elektrycznych są przedsiębiorcy, szczególnie duże korporacje. Wymiana samochodów spalinowych na samochody elektryczne jest stosunkowo łatwym, na tle innych działań proklimatycznych, sposobem realizacji strategii ESG.
Rok 2023 był bardzo ważny w kontekście legislacji w obszarze elektromobilności. W życie weszły w życie dwa kluczowe, dla rozwoju elektromobilności, akty prawne w Unii Europejskiej. Pierwszy z nich to nowelizacja rozporządzenia 2019/631 wprowadzająca w państwach członkowskich „zakaz” rejestracji nowych samochodów osobowych i dostawczych z silnikami spalinowymi od 2035 r. Natomiast drugi to AFIR (Alternative Fuels Infrastructure Regulation), który będzie głównym narzędziem regulacyjnym stymulującym rozbudowę infrastruktury ładowania w Unii Europejskiej. Wdrożenie tych dwóch aktów prawnych stanowi fundament dla stabilnego rozwoju elektromobilności w poszczególnych krajach członkowskich, w tym w Polsce.
Jeśli chodzi o rok 2024 to tempo wzrostu zarówno publicznych stacji ładowania jak i samochodów elektrycznych powinno przynajmniej utrzymać się na obecnym poziomie. Z jednej strony regulacje oraz obniżający się cały czas całkowity koszt użytkowania (TCO) samochodu elektrycznego w porównaniu do samochodu spalinowego będą sprzyjały rozwojowi rynku. Natomiast z drugiej strony przewlekłość procedur podłączania urządzeń do sieci OSD oraz niewystarczająca moc do podłączenia ładowarek dużych mocy (powyżej 100 kW) opóźniają rozwój tego rynku. Na pewno jeszcze bardziej zwiększy się konkurencja, jeśli chodzi o zabezpieczenie najlepszych lokalizacji dla instalacji stacji ładowania. Ponieważ umowy dzierżawy są podpisywane na 10, 15 lub nawet 20 lat, to właściciele lokalizacji powinni wybierać stabilnych inwestorów.
Takim inwestorem na pewno jest grupa Eesti Energia, największa grupa energetyczna w krajach bałtyckich oraz największy operator infrastruktury ładowania w tym regionie – elektromobilność jest kluczowym elementem naszej długoterminowej strategii. Obecnie w ramach sieci Enefit Volt działa ponad 200 stacji ładowania, a ponad 500 jest w procesie inwestycyjnym. W Polsce w najbliższych miesiącach uruchomimy nasze projekty w Bielsku-Białej i w Zabrzu. W sumie w całej Grupie planujemy pozyskać lokalizacje do uruchomienia 5 tys. publicznych stacji ładowania, z czego 2,5 tys. w Polsce do 2028 r.
Jako grupa energetyczna patrzymy na samochody elektryczne w szerszej perspektywie niż tylko przez pryzmat publicznych stacji ładowania. Już teraz w Estonii, dzięki naszym rozwiązaniom informatycznym, umożliwiamy ładowanie samochodu elektrycznego w czasie, kiedy energia elektryczna jest najtańsza (w Estonii wdrożone są już taryfy dynamiczne dla wszystkich odbiorców). Planujemy także pilotażowe projekty wykorzystania samochodu elektrycznego jako magazynu energii, który może świadczyć usługi stabilizujące pracę sieci energetycznej. Docelowo, wypracowane w Estonii rozwiązania planujemy także przenosić stopniowo na rynek polski.”
Elektromobilni.pl