Japoński producent (submarka premium Toyoty) zaprezentował 5. generację RX. Model ten, to jak podkreśla producent, najlepiej sprzedający się Lexus w historii marki. Od debiutu w 1998 roku do klientów trafiło ponad 3,5 mln egzemplarzy tego auta. Polski cennik nowego RX będzie znany we wrześniu. Pierwsze egzemplarze powinny dotrzeć do klientów w styczniu 2023 roku. Europejskim hitem ma być odmiana plug-in (PHEV), która na litowo-jonowej baterii ma przejechać ok. 65 km.
– Projektując nowego RX-a byliśmy zdeterminowani, by utrzymać DNA Lexusa, czyli najwyższą jakość wykonania, komfort oraz wyrafinowanie, wynosząc przy tym wrażenia z jazdy na jeszcze wyższy poziom, zgodnie z założeniami Lexus Driving Signature – powiedział Koji Sato, prezydent Lexus International.
RX, razem z drugą generacją modelu NX oraz zaprezentowanym w kwietniu elektrycznym modelem RZ, tworzą nowy rozdział w historii marki. Te trzy modele mają wzmocnić pozycję Lexusa w kluczowym segmencie D/E SUV premium.
Trzy warianty
Nowy RX w Polsce będzie dostępny w trzech zelektryfikowanych wariantach. Kluczowym modelem w gamie będzie RX 450h+ z napędem hybrydowym typu plug-in. Wersja RX 350h będzie dobrą alternatywą dla konkurencyjnych aut z mniejszymi silnikiami benzynowywmi i wysokoprężnymi. Nowością w gamie będzie mocna hybryda RX 500h. To pierwszy w historii Lexusa samochód z napędem hybrydowym wykorzystujący silnik z turbodoładowaniem. Ponadto auto będzie wyposażone w napęd na cztery koła DIRECT4, który zadebiutował wraz z modelem RZ.
Polski cennik nowego Lexusa RX ma być znany we wrześniu. Wtedy też auto będzie można obejrzeć w salonach Lexusa i składać na nie zamówienia. Jazdy testowe planowane są na grudzień 2022 roku, pierwsze egzemplarze nowego RX-a powinny dotrzeć do klientów w styczniu 2023 roku.
Platforma od NX
Nowy Lexus RX powstał na platformie GA-K, tej samej co model NX, ale przystosowanej do konstrukcji większego auta. W tym celu m.in. przeprojektowano jej tylną część, by wydłużyć rozstaw osi, a także móc zastosować dodatkowe poprzeczki i wsporniki zawieszenia, zwiększające sztywność nadwozia. Dzięki temu inżynierowie Lexusa mogli dostroić układ jezdny nie tylko pod kątem osiągów, ale także komfortu.
Nowa platforma pozwoliła na obniżenie masy nowego RX-a o 90 kg w stosunku do poprzednika. Wraz z obniżeniem wysokości auta o 10 mm, środek ciężkości położony jest o 15 mm niżej niż w poprzednim modelu. Rozstaw osi powiększono o 60 mm, a długość auta pozostała taka sama, co zmniejszyło kołysanie nadwozia. Rozstaw kół z przodu powiększono o 15 mm, a z tyłu o 50 mm, co w połączeniu z 21-calowymi kołami sprawia, że auto o wiele lepiej trzyma się drogi.
Europejskie nadzieje sprzedażowe
RX 450h+ jest pierwszy RX-em z hybrydą typu plug-in. Auto wyposażono w 2,5-litrowy silnik o mocy 306 KM/225 kW. SUV przyspieszy od 0 d 100 km/h w ok. 7 sekund i zużyje 1,1-1,2 l paliwa na 100 km (emisja CO2: 24-26 g/km). Lexus wykorzystał ponad 15-letnie doświadczenie w tworzeniu zelektryfikowanych napędów, by stworzyć wersję RX 450h+. Marka ma nadzieję, że ten plug-in będzie najlepiej sprzedającą się wersją nowego RX-a w Europie Środkowej i Zachodniej. Połączenie doświadczenia Lexusa w produkcji zelektryfikowanych napędów z wydajną baterią litowo-jonową powinno zapewnić około 65 km zasięgu w trybie elektrycznym (dane przed homologacją) i umożliwić jazdę do prędkości 135 km/h. Napęd typu plug-in Lexusa utrzymuje wysoką wydajność zarówno w trybie elektrycznym jak i hybrydowym.
Źródło: na podstawie Lexus