To już 28 lat, odkąd Ford Capri zakończył swoją karierę rynkową. Popularne coupe jest już rzadkim widokiem nawet na zlotach samochodów zabytkowych. Nie zmienia to faktu, że jego nazwa miło się kojarzy, a wielu czytelników mogło kiedyś albo Capri jeździć, albo… komuś takiego Forda zazdrościć. I dlatego marka z błękitnym owalem w logo po raz kolejny sięga do archiwum nazw. Powróciła już Puma, Mustang doczekał się wersji EV… a teraz przyszedł czas na powrót Capri.
Ford Capri 2024: co o nim wiemy?
To SUV o długości 4634 mm. Szerokość auta wynosi 1872 mm (bez lusterek), a wysokość: 1626 mm. Capri jest więc nieco dłuższe niż w przypadku VW ID.5, który dzieli wiele elementów z Fordem (marki nadal współpracują). Jest za to krótsze od Mustanga Mach-E oraz od Tesli Model Y.
Stylistyka auta nawiązuje do poprzednika, za którego uznawane jest dawne, dwudrzwiowe Capri… a przynajmniej tak zapewnia Ford. Czy tak jest w istocie? Jeśli chodzi o linię boczną, kształt dachu czy zaokrąglenie linii szyb, można doszukiwać się podobieństw. Ford nie zdecydował się jednak na zaprojektowanie podobnego przodu, np. z okrągłymi reflektorami. Podobno przy wymyślaniu frontu nowego Capri dział designu najmocniej się spierał, dyskutował i przedstawiał różne koncepcje. Miało nie być agresywnie, co w tych czasach nie jest takie oczywiste. Chyba się udało. Z pewnością stylistyce pomaga udany, żółty lakier. Może być często wybierany przez klientów.
Jak jest we wnętrzu?
Nie widać tu zbyt wielu elementów wspólnych z Volkswagenem ID.4/ID.5, choć zastosowano np. kontrowersyjną kierownicę z dotykowymi panelami zamiast przycisków oraz panel dotykowy pod wyświetlaczem. Ekran (przekątna: 14,6 cala) jest nietypowy, bo można go w pewnym zakresie ruszać, przesuwać i ustawiać bardziej lub mniej pionowo. Bagażnik ma pojemność 567 litrów.
Gama silników
Na początek do gamy trafią dwie wersje – pierwsza ma 286 KM i napęd na tył, druga ma napęd AWD i rozwija 340 KM. Akumulator ma 77 kWh pojemności użytecznej w wersji RWD i 79 kWh w AWD, a maksymalna moc ładowania to odpowiednio 135 i 185 kW. Zasięg odmiany RWD wynosi 627 km, a AWD – 592 km. Za dopłatą dostępna jest pompa ciepła. W przyszłym roku do gamy dołączy tańsza odmiana z baterią 55 kWh i z mniejszą mocą (ok. 170 KM).
Wersja 286 KM osiąga 100 km/h w 6,4 s od startu. 340-konna odmiana robi to samo w 5,3 s. Prędkość maksymalna obydwu odmian wynosi 180 km/h.
W wyposażeniu seryjnym nowy Ford ma m.in. bezprzewodowe systemy Android Auto i Apple CarPlay, ładowarkę indukcyjną, podgrzewane fotele czy adaptacyjny tempomat i 19-calowe felgi. Bogatsza wersja Premium ma m.in. elektryczną tylną klapę, reflektory matrycowe LED i system audio B&O, a także 20-calowe felgi.
Ceny
Ile kosztuje nowy Ford Capri? Zbieranie zamówień już się rozpoczęło. Jak na razie, trzeba wydać co najmniej 226 770 zł za wersję 286 KM i 246 770 zł za odmianę o mocy 340 KM. Gdy do gamy dołączy bazowe Capri, będzie kosztować 199 500 zł. Pierwsze egzemplarze dotrą do klientów pod koniec tego roku.
MA