Sharp zaprezentował nowy koncepcyjny model pojazdu elektrycznego LDK+ podczas SHARP Tech-Day’24 „Innovation Showcase”, które odbyło się w dniach 17–18 września 2024 r. w Tokyo. LDK+ został opracowany we współpracy z firmami Hon Hai Technology Group (Foxconn) oraz Folofly Corporation – drugi producent przygotował otwartą platformę dla pojazdów elektrycznych.
Jak w salonie
Jednym z najważniejszych elementów modelu jest koncepcja wnętrza pojazdu, które traktowane jest jako „rozszerzony salon”. Projekt skupia się na komforcie pasażerów, zwłaszcza podczas postoju. Tylne siedzenia w modelu LDK+ mogą się obracać, tworząc przestrzeń sprzyjającą relaksowi lub pracy – czy tamy w komunikacie prasowym firmy Sharp. Po zamknięciu drzwi, boczne okna wyposażone w żaluzje automatycznie się zasłaniają, co zapewnia pełną prywatność pasażerom. Dodatkowo, system sztucznej inteligencji CE-LLM, opracowany przez Sharp, uczy się preferencji użytkownika na podstawie codziennego użytkowania urządzeń domowych. W efekcie, pojazd automatycznie dostosowuje temperaturę i oświetlenie wnętrza, aby stworzyć maksymalnie komfortową atmosferę.
Salon na kołach
Jednym z unikalnych elementów wnętrza jest także ekran o przekątnej 65 cali umieszczony z tyłu pojazdu. Może on być wykorzystywany jako domowe kino, przestrzeń do zabawy dla dzieci, a także jako miejsce do pracy zdalnej, zapewniając jednocześnie komfort i pełne skupienie. Ekran umożliwia także komunikację z członkami rodziny, sprawiając, że pasażerowie mogą czuć się jakby byli w sąsiednim pokoju.
Pojazd wyposażony jest również w baterie oraz panele słoneczne, które pozwalają na efektywne zarządzanie energią zarówno w samochodzie, jak i w domu. Dzięki integracji z inteligentnym systemem zarządzania energią, elektryczny Sharp może wspomagać domową sieć elektryczną, dostarczając zmagazynowaną energię w przypadku awarii prądu.
Plany marki
Z informacji medialnych wynika także, że Sharp planuje wejść na rynek motoryzacyjny do 2030 roku. Kazuma Naito, menedżer ds. rozwoju oprogramowania w oddziale Next Innovation firmy Sharp, przyznał, że ten cel czasowy jest obecnie „luźnym założeniem”, jednak jasno wskazuje ambicje firmy, aby rozpocząć sprzedaż samochodów elektrycznych w nadchodzących latach. W pierwszej fazie Sharp zamierza sprzedawać pojazdy elektryczne w Japonii, a produkcja miałaby odbywać się na terenie kraju lub za granicą, np. w fabrykach Foxconn, co prawdopodobnie oznacza również produkcję w Chinach.
Sharp nie jest jedynym gigantem technologicznym z Japonii, który planuje ekspansję na rynek motoryzacyjny. Sony, we współpracy z Hondą, stworzyło joint venture o nazwie Sony Honda Mobility. Ich elektryczny sedan Afeela ma trafić na rynek w 2025 roku, a SUV-a zapowiedziano na 2027. Z kolei w 2028 roku ma pojawić się także bardziej przystępny cenowo model kompaktowy.
Chybione pomysły
Warto zauważyć, że nie wszystkie próby firm technologicznych w dziedzinie motoryzacji kończą się sukcesem. Przykładem jest Apple, które po latach spekulacji i zainwestowaniu ponad 10 mld USD, zrezygnowało z planów stworzenia własnego pojazdu. Decyzja o anulowaniu projektu Apple Car zapadła w lutym tego roku, co pokazuje, że wyzwania związane z wejściem na rynek motoryzacyjny mogą być większe, niż się wydaje.
Tymczasem Foxconn, posiadający 66% udziałów w Sharpie, odgrywa kluczową rolę we współpracy nad nowymi projektami motoryzacyjnymi, a ich partnerstwo ma szansę przyspieszyć debiut samochodów elektrycznych marki Sharp na rynku do końca dekady.
OW