Kluczowe wnioski z badania:
- Handlowcy spędzają w autach nawet 50% swojego czasu pracy, blisko 80% z nich spędza w aucie ponad 10h tygodniowo
- Uczestnicy badania poświęcają 2,5 tygodnia pracy (8%) rocznie na rozliczanie faktur
i rachunków związanych z ich zawodową mobilnością - Handlowcy ponoszą koszty korzystania z samochodów służbowych, takie jak mycie
i czyszczenie auta, zakup płynów eksploatacyjnych, podczas gdy osoby pracujące
w biurze nie ponoszą takich kosztów - Większość z nich (57%) doświadczyła stresu w związku z brakiem możliwości zapłacenia za parkowanie na płatnym parkingu, a ponad połowa z nich otrzymała
z tego powodu mandat - Dla ponad 2/3 uczestników badania utrzymanie czystości auta bezpośrednio przekłada się na ich poczucie komfortu bezpieczeństwo jazdy
- 64% handlowców zamieniłoby auto służbowe na elektryczne pod warunkiem łatwego dostępu do ładowarek elektrycznych
Samochód jak biuro
– W ostatnich latach wiele mówi się o dobrostanie pracowników, jednak większość programów i rozwiązań koncentruje się na osobach pracujących w biurach lub biurach domowych. Działając w branży automotive postanowiliśmy sprawdzić, jak w tym zakresie wygląda sytuacja handlowców, dla których samochód jest zarówno narzędziem pracy jak i mobilnym biurem. Zbadaliśmy jakie czynniki wpływają na komfort i efektywność pracy pracowników na co dzień korzystających z samochodów służbowych oraz co pracodawcy mogą zrobić, by poprawić ich warunki pracy – powiedział Tomasz Czerniejewski, prezes zarządu Mooveno.
Ponad połowa (56%) uczestników badania „Mobilność handlowców 2025” korzysta codziennie z samochodu służbowego do celów służbowych, pozostałe 44% robi to przynajmniej kilka razy dziennie. W samochodach służbowych spędzają dużo czasu
– w ujęciu tygodniowym to aż 10-20 godzin, czyli nawet ½ etatu.

85% badanych posiada kartę paliwową, częściej są to szefowie sprzedaży (96%) niż handlowcy (76%). Karty wykorzystują również do płacenia za myjnię, parking czy czyszczenie samochodu wewnątrz. Różnicę w wykorzystaniu karty między handlowcami a szefami sprzedaży (poza płatnością za paliwo – to częściej robią szefowie sprzedaży) widać w przypadku zakupu płynów eksploatacyjnych i opłat za parkometry – w obu tych przypadkach częściej z karty paliwowej korzystają handlowcy (w pierwszym przypadku jest to 48% do 27%, a w drugim 40% do 32%). Badani spytani o to, czego brakuje im w kwestii korzystania z karty paliwowej zwracają uwagę na brak możliwości płacenia nią za opłatę za parkometr (31%) oraz zakup płynów eksploatacyjnych i czyszczenie samochodu wewnątrz (23 %).
Uciążliwe rachunki
Badanie przygotowane przez firmę Mooveno pokazało również, że handlowcy muszą zbierać rachunki za wydatki na samochód służbowy i poświęcają dużo czasu na ich rozliczanie. Częściej dotyczy to badanych handlowców (82%) niż szefów sprzedaży (59 %). Badani na zbieranie rachunków i ich rozliczanie poświęcają do godziny tygodniowo (43 %) lub w przedziale od 1 do 3 godzin tygodniowo (50%). Ci, którzy nie muszą zbierać rachunków płacą kartą paliwową (48%) lub mają ustalone miesięczne limity, których nie muszą rozliczać (28%).
Jak pokazały wyniki badania co piątemu badanemu zdarzyło się, że nie opłacił postoju na parkingu. Łącznie 57% ankietowanych było w sytuacji, w której nie uiścili opłaty za postój na parkingu lub przekroczyli opłacony czas postoju. Połowa z tych osób (53%) dostała przynajmniej raz z tego powodu mandat. Główne powody takiej sytuacji to brak pieniędzy na opłaty lub brak możliwości płatności bezgotówkowych w parkomacie.
Szybkie, bezgotówkowe rozwiązania
Wyniki badania potwierdzają, że handlowcy spędzają długie godziny w aucie służbowym. Samochód staje się dla nich głównym miejscem wykonywania obowiązków. Przedsiębiorstwa, które chcą zadbać o dobrostan i efektywności mobilnych handlowców, powinny wspierać ich przynajmniej w tym samym stopniu, w którym wspierają pracowników w biurach stacjonarnych. Uwagę zwraca fakt, że dla samych kierowców ważna jest opcja szybkich, mobilnych i bezgotówkowych rozwiązań, które pozwolą im na oszczędność czasu, redukcję niepotrzebnego stresu oraz skupienie się na kluczowych zadaniach i wyzwaniach związanych z obowiązkami służbowymi.