Home Biznes Floty Łatwiejszy dostęp do ładowarek przekonałby 64% handlowców do zmiany auta

Badanie „Mobilność handlowców 2025”

Łatwiejszy dostęp do ładowarek przekonałby 64% handlowców do zmiany auta

Badanie „Mobilność handlowców 2025”

Łatwiejszy dostęp do ładowarek przekonałby 64% handlowców do zmiany auta

Łatwiejszy dostep do ładowarek przekonałby wielu handlowców do przesiadki na samochody elektryczne
Fot. Ford
Przeczytasz w 3 min
Przeczytasz w 3 min

Dostawca aplikacji typu all-in-one dla aut firmowych, czyli firma Mooveno, przeprowadziła (pierwsze w Polsce), badanie mobilności handlowców, analizując, w jaki sposób korzystają oni z aut służbowych jako narzędzia i miejsca pracy z którego wynika m.in. wniosek że aż 64% handlowców zamieniłoby auto służbowe na elektryczne pod warunkiem łatwego dostępu do ładowarek elektrycznych.

Kluczowe wnioski z badania:

  • Handlowcy spędzają w autach nawet 50% swojego czasu pracy, blisko 80% z nich spędza w aucie ponad 10h tygodniowo
  • Uczestnicy badania poświęcają 2,5 tygodnia pracy (8%) rocznie na rozliczanie faktur
    i rachunków związanych z ich zawodową mobilnością
  • Handlowcy ponoszą koszty korzystania z samochodów służbowych, takie jak mycie
    i czyszczenie auta, zakup płynów eksploatacyjnych, podczas gdy osoby pracujące
    w biurze nie ponoszą takich kosztów
  • Większość z nich (57%) doświadczyła stresu w związku z brakiem możliwości zapłacenia za parkowanie na płatnym parkingu, a ponad połowa z nich otrzymała
    z tego powodu mandat
  • Dla ponad 2/3 uczestników badania utrzymanie czystości auta bezpośrednio przekłada się na ich poczucie komfortu bezpieczeństwo jazdy
  • 64% handlowców zamieniłoby auto służbowe na elektryczne pod warunkiem łatwego dostępu do ładowarek elektrycznych

Samochód jak biuro

– W ostatnich latach wiele mówi się o dobrostanie pracowników, jednak większość programów i rozwiązań koncentruje się na osobach pracujących w biurach lub biurach domowych. Działając w branży automotive postanowiliśmy sprawdzić, jak w tym zakresie wygląda sytuacja handlowców, dla których samochód jest zarówno narzędziem pracy jak i mobilnym biurem. Zbadaliśmy jakie czynniki wpływają na komfort i efektywność pracy pracowników na co dzień korzystających z samochodów służbowych oraz co pracodawcy mogą zrobić, by poprawić ich warunki pracy – powiedział Tomasz Czerniejewski, prezes zarządu Mooveno.

Ponad połowa (56%) uczestników badania Mobilność handlowców 2025 korzysta codziennie z samochodu służbowego do celów służbowych, pozostałe 44% robi to przynajmniej kilka razy dziennie. W samochodach służbowych spędzają dużo czasu
 – w ujęciu tygodniowym to aż 10-20 godzin, czyli nawet ½ etatu.

Floty coraz częściej są zasilane autami elektrycznymi. Fot. Volkswagen

85% badanych posiada kartę paliwową, częściej są to szefowie sprzedaży (96%) niż handlowcy (76%). Karty wykorzystują również do płacenia za myjnię, parking czy czyszczenie samochodu wewnątrz. Różnicę w wykorzystaniu karty między handlowcami a szefami sprzedaży (poza płatnością za paliwo – to częściej robią szefowie sprzedaży) widać w przypadku zakupu płynów eksploatacyjnych i opłat za parkometry – w obu tych przypadkach częściej z karty paliwowej korzystają handlowcy (w pierwszym przypadku jest to 48% do 27%, a w drugim 40% do 32%). Badani spytani o to, czego brakuje im w kwestii korzystania z karty paliwowej zwracają uwagę na brak możliwości płacenia nią za opłatę za parkometr (31%) oraz zakup płynów eksploatacyjnych i czyszczenie samochodu wewnątrz (23 %).

Uciążliwe rachunki

Badanie przygotowane przez firmę Mooveno pokazało również, że handlowcy muszą zbierać rachunki za wydatki na samochód służbowy i poświęcają dużo czasu na ich rozliczanie. Częściej dotyczy to badanych handlowców (82%) niż szefów sprzedaży (59 %). Badani na zbieranie rachunków i ich rozliczanie poświęcają do godziny tygodniowo (43 %) lub w przedziale od 1 do 3 godzin tygodniowo (50%). Ci, którzy nie muszą zbierać rachunków płacą kartą paliwową (48%) lub mają ustalone miesięczne limity, których nie muszą rozliczać (28%).

Jak pokazały wyniki badania co piątemu badanemu zdarzyło się, że nie opłacił postoju na parkingu. Łącznie 57% ankietowanych było w sytuacji, w której nie uiścili opłaty za postój na parkingu lub przekroczyli opłacony czas postoju. Połowa z tych osób (53%) dostała przynajmniej raz z tego powodu mandat. Główne powody takiej sytuacji to brak pieniędzy na opłaty lub brak możliwości płatności bezgotówkowych w parkomacie.

Szybkie, bezgotówkowe rozwiązania

Wyniki badania potwierdzają, że handlowcy spędzają długie godziny w aucie służbowym. Samochód staje się dla nich głównym miejscem wykonywania obowiązków. Przedsiębiorstwa, które chcą zadbać o dobrostan i efektywności mobilnych handlowców, powinny wspierać ich przynajmniej w tym samym stopniu, w którym wspierają pracowników w biurach stacjonarnych. Uwagę zwraca fakt, że dla samych kierowców ważna jest opcja szybkich, mobilnych i bezgotówkowych rozwiązań, które pozwolą im na oszczędność czasu, redukcję niepotrzebnego stresu oraz skupienie się na kluczowych zadaniach i wyzwaniach związanych z obowiązkami służbowymi.

Źródło: Mooveno
REKLAMA

Narzędzia
i kalkulatory