Dotacja przeznaczona jest na zakup samochodów elektrycznych, stacji oraz punktów ładowania. Jednym z celów na które można otrzymać pieniądze jest „Przedsięwzięcie polegające na zakupie, budowie, instalacji oraz oznakowaniu nowych ogólnodostępnych stacji ładowania, w jednej z trzech grup: wolne – o prądzie zmiennym o mocy poniżej 11 kW AC, średnio szybkie – o mocy od 11 do 22 kW AC, szybkie – o mocy od 23 kW DC”.
45 stacji i 75 elektryków
– Dzięki podpisanym umowom polskie parki narodowe otrzymają łącznie 16 mln zł na zakup cichych i zeroemisyjnych pojazdów elektrycznych. To ważne wsparcie udzielane z myślą o przyrodzie, ale turystach odwiedzających parki. Dzięki temu nie tylko zostanie ograniczone zanieczyszczenie powietrza, ale również poprawi się komfort pracy służb parkowych i zmniejszy się poziom hałasu – podkreśliła minister klimatu i środowiska Anna Moskwa.
Na stronie ministerstwa można znaleźć m. in. dane dotyczące tzw. wskaźników osiągnięcia celu. Plan zakłada, że w ramach dotacji liczba zakupionych pojazdów zeroemisyjnych sięgnie 75 szt., a liczba stacji oraz punktów ładowania: 45 szt. Program „Elektro Parki” ma być realizowany w latach 2022 – 2023. Wydaje się więc, że już w 2024 roku posiadacze aut elektrycznych wybierające się na „łono natury” będą mogli w trakcie wędrówek naładować swoje auto.
Duże dotacje Funduszu
– Zasoby przyrodnicze parków narodowych stanowią ważny element ochrony dziedzictwa przyrodniczego w Polsce, dlatego musimy starać się ograniczyć emisję szkodliwych związków na tych terenach – zaznaczył Sławomir Mazurek, wiceprezes Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW).
Parki narodowe otrzymają z NFOŚiGW dotacje w wysokości do 90% kosztów kwalifikowanych na zakup fabrycznie nowych pojazdów o napędzie elektrycznym wraz z wyposażeniem. Górną granicą wartości auta będzie 170 tys. zł dla osobówek i minivanów oraz 270 tys. zł dla SUV-ów. Pułap 90% kosztów kwalifikowanych ma dotyczyć również dotacji na zakup, budowę i montaż punktów i stacji ładowania.
Samochody zeroemisyjne oraz punkty ładowania wykorzystywane w parkach narodowych zostaną w specjalny sposób oznakowane. Ma to być dodatkowy element promowania w polskim społeczeństwie idei elektromobilności i troski o jakość powietrza w naszym kraju. W Polsce funkcjonują 23 parki narodowe, które wyróżniają się wyjątkowymi walorami przyrody, to właśnie na tych terenach szczególnie należy zadbać o maksymalne zmniejszenie spalin szkodliwych dla ludzi i całego środowiska.