Home Rynek Które marki tracą na wartości najwięcej, a które najmniej?

Rankiong Extreme Terrain

Które marki tracą na wartości najwięcej, a które najmniej?

Rankiong Extreme Terrain

Które marki tracą na wartości najwięcej, a które najmniej?

Samochody po wyjeździe z salonu mogą tracić na wartości nawet 10 proc. ceny
Fot. EPL
Przeczytasz w 2 min
Przeczytasz w 2 min

Kupno nowego samochodu to spora inwestycja, a jego wartość zaczyna znacznie spadać już po wyjeździe z salonu. Które marki tracą najwięcej, a które najmniej? I jak w rankingu Extreme Terrain wypadła elektromobilność?

Bateryjny „lider”

Firma Extreme Terrain przygotowała ranking na bazie cen używanych samochodów, aby określić, które marki samochodów po pięciu latach eksploatacji tracą na wartości najwięcej, a które najmniej. W ujęciu znalazło się także najbardziej rozpoznawalne na świecie auto elektryczne, czyli Tesla. Według zestawienia, największą utratę wartości po pięciu latach odnotowuje właśnie amerykańska marka samochodów bateryjnych – wartość pojazdu spada o 54,7 proc. Inne marki, które również szybko tracą na wartości to: Land Rover (54,5 proc.), Jaguar (54,3 proc.), Lincoln (53,8 proc.) oraz Cadillac (52,3 proc.).

Na drugim końcu skali znalazły się samochody najlepiej trzymające wartość, czyli auta japońskie: Toyota, która traci 30,7 proc. swojej wartości po pięciu latach, Mazda z wynikiem 34,7 proc. i Honda (34,8 proc. W czołówce znalazły się również Fiat (36,3 proc. i Subaru (36,4 proc.). Analiza Extreme Terrain potwierdza obiegowe opinie, że marki z Kraju Kwitnącej Wiśni są cenione przez kierowców za niezawodność, co przekłada się na ich wartość na rynku wtórnym.

Japońskie samochody cieszą się dobrą opinią wśród użytkowników. Fot. Toyota

Od czego to zależy?

Warto zauważyć, że na utratę wartości samochodu wpływa wiele czynników, nie tylko kraj producenta. To także sama marka i jej rynkowa pozycja, konkretny model, stan techniczny, przebieg, a także ogólna sytuacja na rynku motoryzacyjnym. Samochody marek o ugruntowanej pozycji i dobrej reputacji zazwyczaj lepiej trzymają wartość niż te mniej popularne lub postrzegane jako mniej niezawodne. Dodatkowo, popyt na dany model oraz dostępność części zamiennych również mogą wpływać na jego wartość na rynku wtórnym.

W kontekście samochodów elektrycznych i przywołanej Tesli, utrata wartości może być związana także z szybko postępującym rozwojem technologii w obszarze elektromobilności, szczególnie dotyczy to baterii trakcyjnych. Nowe modele samochodów elektrycznych często oferują lepsze parametry, choćby większy zasięg, krótszy czas ładowania czy bardziej zaawansowane systemy wspomagania kierowcy, co może wpływać na szybszy spadek wartości starszych modeli.

To ile za Teslę po 5 latach?

Tesla, jako jeden z liderów rynku elektrycznych samochodów, cieszy się ogromną popularnością na całym świecie, w tym również w Polsce. Pytanie, ile będą kosztowały modele 3 oraz Y za pięć lat, uwzględniając przy tym spadek wartości na poziomie 54,7 proc. przedstawiony przez Extreme Terrain?

Model 3, który jest najmniejszym w gamie i kosztuje obecnie od 184 990 złotych. Samochód wyposażony jest w baterię o pojemności 60 kWh, która zapewnia zasięg ok. 513 km w cyklu WLTP. Po 5 latach użytkowania, zakładając spadek wartości, cena „trójki” wyniesie ok. 83 800 złotych.

Model Y, który niedawno przeszedł facelifting, dostępny jest w kilku wersjach:

•             Model Y RWD (napęd na tylne koła) – cena od 204 990 złotych.

•             Model Y LR RWD (Long Range, napęd na tylne koła) – cena od 219 990 złotych.

•             Model Y LR AWD (Long Range, napęd na wszystkie koła) – cena od 229 990 złotych.

•             Model Y Performance AWD – najszybsza i najmocniejsza wersja, która pojawi się w sprzedaży w drugim kwartale 2025 roku.

Po 5 latach użytkowania, przy założeniu spadku wartości o 54,7%, ceny poszczególnych wersji Model Y będą kształtować się (hipotetycznie) następująco:

•             Model Y RWD – około 92 800 złotych.

•             Model Y LR RWD – około 99 600 złotych.

•             Model Y LR AWD – około 104 100 złotych.

Ceny nie obejmują dotacji w ramach rządowego programu „NaszEauto”.

OW

REKLAMA

Narzędzia
i kalkulatory