Branża automotive stanowi kluczowy filar polskiej gospodarki. Odpowiada za 8% PKB i 13,5% rocznego eksportu. W sektorze motoryzacyjnym w Polsce zatrudnienie znajduje 490 tys. osób, czyli 7,6% ogółu pracowników w obrzarze przemysłu. Motorem napędowym branży są dostawcy części. Polska zajmuje 10. miejsce na liście największych eksporterów podzespołów na świecie z wartością eksportu na poziomie 12,3 mld dolarów.
Rewolucyjne zmiany
W najbliższych latach sektor motoryzacji czekają jednak rewolucyjne zmiany związane z rozwojem elektromobilności i przejściem na pojazdy zeroemisyjne. Suma globalnych inwestycji w obszarze zeroemisyjnego transportu szacowana jest na kwotę 53 bln USD do 2050 r. Rozwój i większa dostępność technologii, nowe regulacje prawne, gigantyczne inwestycje, masowa elektryfikacja flot, a także coraz większa świadomość i budowa wartości firm w oparciu o zrównoważony rozwój, stworzą zupełnie nowe perspektywy biznesowe. W celu wsparcia transformacji polskiej branży motoryzacyjnej w kierunku zeroemisyjnym Katowicka Specjalna Strefa Ekonomiczna (KSSE) oraz PSPA ogłosiły podczas Kongresu Nowej Mobilności 2023 nawiązanie współpracy.
Potrzebne instrumenty
– Wobec globalnych zmian polegających na odchodzeniu od napędów konwencjonalnych na rzecz elektrycznych musimy sprawić, że sektor motoryzacyjny utrzyma silną pozycję w krajowej gospodarce, a Polska w branży automotive stanie się nową potęgą gospodarczą Europy. Wg prognoz PSPA udział elektromobilności w polskim PKB może wzrosnąć do nawet 5% w 2035 r. Aby tak się stało, konieczne jest wdrożenie instrumentów wspierających transformację. W przeciwnym wypadku grozi nam wykluczenie z europejskiego łańcucha dostaw, redukcja zatrudnienia oraz spadek PKB. Od decyzji podjętych w najbliższym czasie zależeć będzie, czy na drodze do neutralności klimatycznej Europy, Polska znajdzie się wśród liderów gospodarczych regionu, czy też pozostanie biernym obserwatorem zmian zachodzących w innych państwach członkowskich – powiedział Maciej Mazur, dyrektor zarządzający PSPA.
Elektromobilna Strefa
Na terenie Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej realizowany jest cały szereg inwestycji z obszaru elektromobilności. Wśród nich można wymienić powstającą fabrykę marki Izera, czy też zakłady FCA Poland, produkujące m.in. samochody z napędem elektrycznym. W Strefie inwestuje również koncern SK Innovation, dostarczający separatory baterii wykorzystywanych w pojazdach zeroemisyjnych.
Umowa podpisana pomiędzy PSPA a KSSE zakłada wsparcie działań badawczo-rozwojowych, wdrażania nowych technologii, napływu kolejnych inwestycji (m.in. budowy nowych zakładów produkcyjnych baterii litowo-jonowych czy fabryk pojazdów), jak również przyspieszenie elektryfikacji floty samochodów w Polsce.
– E-rewolucja wchodzi w etap przyspieszonego rozwoju a naszą rolą jest – dotrzymywanie jej kroku. 60% inwestycji na terenie Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej to firmy z sektora motoryzacyjnego. Z inicjatywy KSSE od dekady działa klaster „Silesia Automotive & Advanced Manufacturing”, który powstał na rzecz ciągłego rozwoju przedsiębiorstw z branży motoryzacyjnej oraz procesów zaawansowanej technologii, w tym właśnie z obszaru elektromobilności. Strefa wykorzystuje również swoją bazę międzynarodowych przedsiębiorstw, aby wspierać dzielenie się wiedzą z lokalną przedsiębiorczością w obszarze gospodarki zeroemisyjnej oraz przemysłu, a poprzez inicjatywy takie jak Digital Innovation Hub Silesia Smart Systems, chcemy przygotować przedsiębiorców z branży motoryzacyjnej, zrównoważonego transportu czy energetyki do transformacji – powiedział dr Janusz Michałek, prezes zarządu KSSE S.A.
Sygnatariusz „Siódemki”
Podczas łódzkiego Kongresu Nowej Mobilności 2023 Janusz Michałek, Prezes KSSE, został jednym
z sygnatariuszy „Siódemki dla elektromobilności” – adresowanego do administracji publicznej apelu polskiej branży e-mobility o powzięcie pilnych działań, które umożliwią wykorzystanie historycznej szansy, przed którą stoi Polska w związku z transformacją sektora transportu w kierunku zeroemisyjnym. Realizacja postulatów zawartych w „Siódemce” przyczyni się do przekształcenia Polski w wiodący hub produkcyjny elektromobilności, zwiększenia inwestycji w badania i rozwój, wzmocnienia pozycji polskich przedsiębiorstw produkcyjnych i transportowych, kształcenia wykwalifikowanych kadr oraz rozwoju krajowego rynku zeroemisyjnego transportu.